El-sikkerhet EK4312
Læringsutbytte
En kandidat som har bestått emne El-sikkerhet skal ha følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
- Gjøre rede for organiseringen av utøvende norskfaglig myndighet og -lovverk.
- Kan identifisere og avdekke uakseptabel risiko, iverksette tiltak til forbedring og være i stand til å foreta fortløpende evaluering av risiko.
Ferdigheter
- Kan utarbeide nødvendige sikkerhetmessig underlag for å kunne påbegynne og sluttføre et enkelt elektrisk anlegg.
- Kan foreta sikkerhetsmessige valg og begrunne det.
Generell kompetanse
- Kan samarbeide med andre studenter i å gjennomføre en oppgave i elektriske anlegg
- Er bevisst på å utvikle en løsningsorientert og sikkerhetsmessig fremdrift av prosjektarbeid generelt.
- Kan beskrive arbeidet som er gjort gjennom en rapport og muntlig presentasjon
Innhold
Emnet omfatter både lavspenning og høgspenning.
Den første halvdelen fokuserer på hvordan organiseringen og utøvelsen av sikkerhet i elektriske anlegg og installasjoner utøves, og den andre delen konkretiserer hvordan utførelsen av installasjonen, gjennom god risikohåndtering og god kommunikasjon, kan gjennomføres i.h.h.t. lover, forskrifter og normer.
1. Organiseringsdel
Kandidaten gjennomgår hvordan norsk el-sikkerhet er oppbygd og organisert. Myndighetsutøvelsen ved Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) og Det lokale el-tilsyn (DLE) har hjemlet virkemidler, gjennom lovverket, for å få gjennomført tiltak for redusert risiko. Rollefordelingen mellom myndigheter, installatørens og eiers oppgaver og plikter gis en klarleggende forståelse og emnet vil derfor berøre flere juridiske sider og ikke minst internkontroll (IK) som kvalitetssikring.
2.Lov og forskriftsdel
Denne emnedelen tar for seg bruk av relevante styrende lover, forskrifter og normer som gir grunnlag for utførelsen av ethvert elektrisk anlegg. Risikostyring inngår som en sentral aktivitet der dokumentasjon til valg av arbeid og materiell skal foreligge. Aktuelle lover, forskrifter og normer som berøres er: Tilsynsloven, FSE, FEL, FEF, FEU, FEK, AML, og IK. Bruk, godkjenning og forståelse av ulike verktøy som for eksempel skrutrekker, isolasjonstester og varmesøkende kamera.
Arbeids- og læringsformer
Læringsutbyttet sikres gjennom en kombinasjon av forelesninger, øvingsoppgaver, kurs og prosjektarbeid.
Vurderingsformer
Organisasjonsdel og forskrifter avlegges ved en skriftlig prøve som teller 60 %
Rapport, muntlig presentasjon og eksaminasjon teller 40 %
Begge deler må bestås for å bestå emnet.
Det gis individuell, gradert karakter A- F
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Unni Stamland Kaasin <Unni.S.KaasinSPAMFILTER@hit.no>,Svein Thore Hagen <svein.t.hagenSPAMFILTER@hit.no> - 02.02.2015