Biologi og miljø 4014
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studentene ha følgende læringsutbytte i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
* grunnleggende kunnskap om naturvitenskapen sin utvikling, evolusjon og utvikling av populasjoner og arter.
* kunnskap om ulike makromolekyler, celletyper, genetikk og biologiske prosesser slik som fotosyntese og respirasjon.
Innhold
Sentrale tema:
* Oppbygging og funksjon av store biologiske molekyl.
* Cella sin oppbygging, mitose og meiose
* Naturvitenskapen sin utvikling i et historisk perspektiv, viktige naturvitenskapsmenn.
* Evolusjon: Darwin, naturlig seleksjon, genetisk drift, Hardy-Weinbergs lov, artsdannelse, fylogeni, systematikk.
* Fotosyntese og celleånding
* Forekomst, helsekonsekvenser og nytteverdi av ulike mikroorganismer (protister).
* Morfologi og reproduksjon hos bakterier.
Arbeids- og læringsformer
Undervisningen blir gitt i form av forelesing, feltekskursjon og obligatorisk laboratoriekurs. Det viktigste innholdet i forelesingene er tilgjengelig for studentene i elektronisk form. Til hvert tema er det laget repetisjonsspørsmål slik at studentene kan jobbe videre på egen hånd med dette.
På laboratoriekurset vil studentene lære bruk av mikroskop og lupe, og studere ulike celletyper. Godkjent laboratoriekurs krever deltagelse på minst 4 av 5 laboratorieøvelser. Hver student leverer skriftlige rapporter fra laboratorieøvingene.
I emnet inngår en obligatorisk todagers ekskursjon (med overnatting).
Vurderingsformer
Det blir gitt karakterer A - F på to delprøver: en flervalgsprøve teller 40 % og en individuell skriftlig sluttprøve (3 timer) tel 60 % av endelig eksamenskarakter. For å få sluttkarakter i emnet må begge delprøvene være bestått, laboratoriekurset (og rapporter) godkjent og godkjent deltakelse på ekskursjonen.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Dag K. Bjerketvedt <Dag.K.BjerketvedtSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Anette Norheim Fredly - 14.06.2013