Objektorientert programmering 6109
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført emnet skal studentene :
- kjenne til, og kunne anvende objektorienterte programmeringsteknikker
- kjenne til, og kunne anvende alle vesentlige deler av Java-språket
- kjenne til, og kunne anvende utvalgte klasser fra Java SE klassebibliotekene
- programmere enkle grafiske applikasjoner med Swing&awt klasser
- forstå Modell-View-Controller-prinsippet for organisering av programkode og kunne anvende dette i en Java-applikasjon med grafisk brukergrensesnitt (GUI)
- kunne anvende et moderne integrert utviklingsverktøy (IDE), og Javas API-dokumentasjon, i en praktisk programeringssituasjon
- kunne gjøre grunnleggende testing og feilsøking av en Java applikasjon og distribuere/installere applikasjonen
Innhold
- Klasser, objekter og referansevariabler.
- Objektsamlinger med tabeller av objekter/referanser og klassen ArrayList.
- Subklasser, arv og polymorfi.
- Abstrakte klasser og programeringsgrensesnitt (interface).
- Samarbeid og sammenheng mellom objekter.
- UML-klassediagrammer.
- Unntakshåndtering, serialisering og tekstfiler.
- MVC-prinsippet og GUI-programmering med Swing&awt.
- Testing, feilsøking, dokumentasjon og distribusjon av Java-applikasjoner.
Arbeids- og læringsformer
4-5 timer forelesning, øving og veiledning pr uke.
Vurderingsformer
En 4 timers, individuell, digital sluttprøve. Det blir gitt et antall obligatoriske oppgaver som skal være godkjent før man kan gå opp til sluttprøven.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Jon Kvisli <Jon.KvisliSPAMFILTER@hit.no> - 30.11.2012