Kunst, kultur og kreativitet 2 KKK2

Læringsutbytte

Kunnskaper

Studenten har:

  • kunnskap om barns læringsstrategier og kan stimulere disse
  • kunnskap om hvordan dramatiske, visuelle og musiske uttrykk kan inngå i prosjektarbeid
  • kunnskap om hvordan barns interesser og nysgjerrighet blir ivaretatt i prosjektarbeid
  • kunnskap om og forståelse for relevante digitale verktøy til bruk i barnehage
  • kunnskap om betydningen av den estetiske dimensjonen i prosjektarbeid.

Ferdigheter

Studenten kan:

  • se muligheter for fordypning i barns interesseområder
  • lede skapende prosesser i prosjektarbeid
  • se hvilke uttrykksformer, materialer og teknikker som egner seg til ulike prosjekter og målgrupper
  • tilrettelegge det fysiske miljø for å styrke prosjektets innhold
  • bruke digitale verktøy i skapende arbeid i barnehage.

Generell kompetanse

Studenten

  • forstår barns læringsstrategier og kan ta deres perspektiv
  • kjenner betydningen av at barn får oppleve skaperglede og mestring
  • forstår betydningen av barnehagelæreren som en formidler og tydelig rollemodell for skapende virksomhet i barnehage
  • forstår hvilke muligheter skapende virksomhet har i et flerkulturell og likestilt samfunn
  • har innsikt i praktisk implementering av rammeplanens intensjoner for kunst, kultur og kreativitet.

Innhold

Emnet bygger på kunst, kultur og kreativitet 1. Kunnskapsområdet vektlegger prosjektarbeid der dramatiske, visuelle og musiske uttrykksformer inngår. Studenten får fordypet kunnskap om og ferdigheter i estetiske uttrykksformer. Studenten skal få erfaring med og bli bevisst sin rolle som leder i skapende prosesser og skal som leder av estetiske virksomhet ivareta og refleiktere over barns medvirkning og forutsetninger. Det blir lagt vekt på studentens formidlingsevne, dokumentasjonsevne og refleksjonsnivå. Dette videreføres til praksis i barnehage og styrker forståelse for barns væremåte, læring og uttrykk.

Arbeids- og læringsformer

Praktisk skapende arbeid: Studenten arbeider praktisk og skapende med dramatiske, visuelle og musiske uttrykk.

Profesjonelle forestillinger eller produksjoner for barn skal vurderes faglig.

Dokumentasjon og didaktisk/teoretisk refleksjon: Studenten får erfaringer med å dokumentere barns virksomhet i arbeid med prosjekt i barnehage og foreta didaktisk refleksjon der praksis og teori inngår.

Teoretisk fagstoff tilegnes gjennom studentens litteraturstudier, forelesninger og diskusjoner. Arbeidet foregår både i grupper og individuelt.

Deler av undervisningen er obligatorisk. Dette blir beskrevet i semesterplanen.

Vurderingsformer

Individuell didaktisk oppgave der studenten bruker praktisk gruppearbeid og emnets teoritilfang i en skriftlig eller muntlig refleksjon.

Det gis én gradert karakter på vitnemålet, gradert fra A til F, hvor A er beste og E er laveste ståkarakter. Hvert delemne og arbeidskrav må være bestått for at kunnskapsområdet skal være bestått. Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Jorunn Halvorsen <Jorunn.HalvorsenSPAMFILTER@hit.no> - 03.01.2013