Ledelse, samarbeid og utvikling LSU

Læringsutbytte

Kunnskaper

Studenten har:

  • kunnskap om barnehagens plass i det politiske system, samfunnsmandat, lovgrunnlag og styringsdokumenter
  • innsikt i organisasjonsteori generelt, med spesielt fokus på barnehagen som organisasjon og mangfold i organiseringsformer.
  • kunnskap om profesjonsrollen, kjennskap til ledelsesteori og ledelsesbegrepet i vitenskapsteoretisk kontekst, med særlig vekt på pedagogisk ledelse
  • har kunnskap om makt, medvirkning, mangfold, likeverd og demokratiske prosesser i barnehagen
  • kunnskap om pedagogisk utviklingsarbeid, innovasjonsprosesser og hva som kjennetegner lærende organisasjoner

Ferdigheter

Studenten kan:

  • har innsikt i og forståelse av egen væremåte og profesjonsrolle i ulike relasjoner, og kan reflektere kritisk over barnehagens og egen praksis og justere denne under veiledning
  • kan vise selvstendighet ved å ta i bruk egnede metoder og verktøy for å lede veilednings- og samarbeidsprosesser i utviklingsarbeid og pedagogisk arbeid med barn og personalet
  • vise forståelse for barnehagens rolle som samfunnsinstitusjon og ledelse av barnehagens verdigrunnlag og samfunnsmandat
  • lede kommunikasjons- og samarbeidsprosesser med foreldre og foresatte i tråd med barnehagens samfunnsmandat
  • kan planlegge, begrunne, gjennomføre og dokumentere og evaluere pedagogisk arbeid

Generell kompetanse

Studenten skal:

  • ha kompetanse om barns rettigheter, ledelse og om hva som kjennetegner et inkluderende, likestilt, helsefremmende og lærende barnehagemiljø
  • ha endrings- og utviklingskompetanse og kan identifisere og vurdere ledelseshandlinger som er nødvendig for å skape endring
  • ha forståelse av egen væremåte i ulike relasjoner, og evne til å ta profesjonelt ansvar internt og eksternt
  • kunne se hvordan strukturelle og kulturelle forhold legger rammer for ledelse og utviklingsarbeid
  • ha forståelse for profesjonsetiske problemstillinger knyttet til ansvar, respekt og maktperspektiver i relasjoner

Innhold

Innholdet i LSU stiller større krav til egen faglig refleksjon og forståelse enn tidligere studieår og er utviklet spesielt med tanke på lederkompetanse. Det faglige innholdet er delt i de fire hovedemnene ledelse, barnehageorganisasjonen, samarbeid og utvikling, men flere tema vil bli berørt på tvers av inndeling. Perspektiver som etikk, mangfold og likestilling vil være gjennomgående i kunnskapsområdet og trekkes inn i forhold til alle temaområdene under.

Hovedemne 1: Ledelse
Dette emnet handler om organisasjonsutvikling og den lærende barnehagen. Pedagogisk ledelse, yrkesetikk og profesjonskunnskap er sentrale temaer. I tillegg vil hovedemnet fokusere på profesjonsutøvelse, makt, avmakt og definisjonsmakt.

Hovedemne 2: Barnehagen som organisasjon
Dette emnet vil ta for seg barnehagen som samfunnsinstitusjon og læringsarena, barnehagens mandat i samfunnet, barnehagens plass i det politiske system og organiseringsmangfold.

Hovedemne 3: Samarbeid
Dette emnet fokuserer på samarbeid i forhold til foreldre og personal. I tillegg omhandler det tverrkulturell kommunikasjon, relasjonelt arbeid, veiledning, danning og demokratiforståelse.

Hovedemne 4: Utvikling
I dette emnet vil sentrale områder være pedagogisk dokumentasjon i lederarbeid, veiledning, faglig kompetanse, utvikling og endringskompetanse. Pedagogisk utviklingsarbeid, innovasjonsprosesser og lærende organisasjoner vil også være vesentlige komponenter.

Arbeids- og læringsformer

Studiet er organisert over et semester samt en praksisperiode i barnehage på 5 uker, hvor det skal det gjennomføres et individuelt utviklingsarbeid. Arbeidsformene vil variere i forhold til det tematiske innholdet. Det vil være en kombinasjon av dialog, refleksjon, selvstudium, drøftingsoppgaver, forelesninger, seminargrupper, skriftlig og muntlig formidling som refleikterer vektleggingen av dyktighet og kyndighet i forhold til ledelse, samarbeid og utvikling. Studentene vil jobbe både individuelt og i grupper. Det legges stor vekt på og forutsettes studentaktiviteter og medvirkning i emnet. Oppgavene vil kreve og stimulere til samarbeid og kontakt med praksisfeltet.

I dette kunnskapsområdet er det mulig å søke om alternativ praksis.

Deler av undervisningen er obligatorisk. Dette blir beskrevet i semesterplanen.

Vurderingsformer

Muntlig framlegg for klassen i forbindelse med undervisning. Arbeidskravet må være bestått for at studenten skal få karakter i emnet.

Gjennomføring av et individuelt utviklingsarbeid knyttet til praksisperioden. Oppgaven vektes 40 %

Individuell 6-timers skriftlig skoleeksamen. Oppgaven vektes 60 %

Det gis én gradert karakter på vitnemålet, gradert fra A til F, hvor A er beste og E er laveste ståkarakter. Hvert delemne og arbeidskrav må være bestått for at kunnskapsområdet skal være bestått. Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.

Krav ved digital eksamen:

  • ​Eksamenskandidaten skal være på plass i eksamenslokalet med egen maskin klargjort for digital eksamen senest 30 minutter før eksamen starter. Dersom utstyret ikke er klargjort for digital eksamen senest 30 minutter før eksamen starter kan kandidaten miste retten til å gjennomføre eksamen. Det vil kun unntaksvis bli gitt anledning til å gjennomføre eksamen dersom kandidatens utstyr ikke oppfyller kravene til digital eksamen. Oversikt over kravene til digital eksamen finnes her: http://www.hit.no/Student/Eksamen-og-vitnemaal/Digital-eksamen

  • Prøveeksamen i det digitale eksamensverktøyet er obligatorisk og må være levert for å kunne gå opp til eksamen. Prøveeksamen skal leveres på den maskinen eksamenskandidaten vil bruke på hovedeeksamen. Manglende innlevert prøveeksamen vil medføre at kandidaten blir meldt av eksamen i emnet.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Jorunn Halvorsen <Jorunn.HalvorsenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Amir Ebrahimi - 25.08.2015