Sykepleie - fagutvikling og forskning 050-E14

Læringsutbytte

Ved gjennomført emne skal studenten:

KUNNSKAPER

  • ha kunnskap om prosesser i et forskningsprosjekt
  • ha kunnskap om modeller for fagutvikling i sykepleie
  • ha kunnskap om utarbeiding av prosjektplan for et fagutviklingsprosjekt
  • ha kunnskap om gjennomføring av et fagutviklingsprosjekt i sykepleie

FERDIGHETER

  • kunne anvende relevante begreper, teorier og sykepleieteoretiske perspektiver som grunnlag for et fagutviklingsprosjekt i sykepleie
  • kunne utforme en prosjektbeskrivelse for et fagutviklingsarbeid
  • kunne oppsøke, vurdere og anvende vitenskapelig kunnskap i et fagutviklingsprosjekt
  • kunne presentere og diskutere eget og andres fagutviklingsarbeid

GENERELL KOMPETANSE

  • kunne gjennomføre et fagutviklingsprosjekt med bruk av en vitenskapelig metode
  • kunne anvende forskningsetiske prinsipper i fagutviklingsarbeid
  • kunne integrere kunnskaper fra sykepleiens kunnskapsområder i drøfting av en sykepleiefaglig problemstilling

Innhold

Innhold

Forskning og fagutvikling i sykepleie

- sykepleierens forskende og fagutviklende funksjon

- sykepleieforskning og fagutviklingens betydning for kvalitet i helsetjenesten

- entreprenørskap i helsesektoren

Vitenskapens betydning for sykepleiens generelle fagkunnskap

- vitenskapelig kunnskap i sykepleie

- planlegging og gjennomføring av et vitenskapelig arbeid i sykepleiefaget

- ulike metodiske innfallsvinklinger

- kunnskapssøk, fagkritikk og vurdering av relevans og gyldighet

- sykepleieteoretisk perspektiv i et fagutviklingsarbeid

Forskningsetikk og forskningsetiske prinsipper for fagutviklingsarbeid i sykepleie

Dokumentasjon - formidling og spredning av fagdidaktikk

- innhold og struktur

- didaktikk - didaktisk relasjonsteori - fagdidaktikk

- ulike presentasjonsformer

- medstudentrespons og peer-review

Arbeids- og læringsformer

Litteraturstudier, digitale læringsressurser, ressursforelesninger, kliniske studier og arbeid i læringsgrupper. Veiledning i grupper og i seminar.

Vurderingsformer

Bacheloroppgave individuelt eller to studenter sammen. Vurderes med gradert karakter.

Arbeidskrav:

Arbeidskrav spesifiseres i emneplan.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter , sist oppdatert av Elin Nordbø - 15.07.2014