Flerkulturelt barnehagearbeid FLERKULT

Læringsutbytte

Kunnskaper

Studenten har:

  • kunnskap om globale prosesser og migrasjon
  • kunnskap om flerkulturelle samfunn i et historisk og nåtidig perspektiv
  • kunnskap om kultur, religion og språkutvikling i et nasjonalt og globalt perspektiv
  • kunnskap om etikk og holdningsdannelse, identitet og identitetsdannelse i et nasjonalt og globalt perspektiv
  • kunnskap om likeverd, barns rettigheter og barnehagen som møteplass med rom for mangfold

Ferdigheter

Studenten har:

  • ferdigheter til å kunne tilpasse barnehagens arbeid til mangfoldet i den både når det gjelder barna, foreldrene og de tilsatte
  • ferdigheter til å kunne analysere kulturelle og religiøse faktorer som har innflytelse på barns sosialisering og identitetsutvikling
  • ferdigheter til å ha et refleiktert forhold til de ressurser og utfordringer som et flerkulturelt samfunn representerer
  • ferdigheter til å kunne refleiktere over egne holdninger og forutsetninger i møtet med et flerkulturelt samfunn
  • ferdigheter til å kunne håndtere, arbeide i og utvikle et flerkulturelt miljø

Generell kompetanse

Studentenhar:

  • kompetanse til å kommunisere og samhandle med relevante instanser
  • kompetanse til å vurdere og nyttiggjøre seg av aktuell forskning
  • kompetanse til å refleiktere over sin egen rolle i barns sosialisering og språkutvikling
  • kompetanse til å ha et refleiktert forhold til egen profesjonsrolle og egne holdninger til det flerkulturelle samfunnet
  • kompetanse til å håndtere varierte utfordringer i et flerkulturelt miljø

Innhold

Flerkulturelt arbeid i barnehagelærerutdanningen tar utgangspunkt i fagene samfunnsfag, RLE og norsk. Emnet gir studenten grunnlag for å skape likeverd og mangfold i barnehagen der barnehagen er tilpasset mangfoldet både i det pedagogiske arbeidet med barna og foreldre. Perspektiver, teorier og begreper fra disse tre fagene inngår i emnet. Emnet skal gi studenten forståelse for den flerkulturelle barnehagen i et nasjonalt og globalt perspektiv.

Flerkulturelt barnehagearbeid skaper grunnlag for studenten til å kunne refleiktere over egen rolle i barns sosialisering, i samarbeidet med kolleger og foreldre, og i forhold til andre profesjoner og institusjoner som er involvert i å skape den gode barndom.

Arbeids- og læringsformer

Arbeidsformene vil tilpasses og variere med innholdet i emne. Sentrale mål i barnehagelærerutdanningen som samarbeidsevne, forståelse for sammenhengen mellom teori og praksisfeltet, aksept for andres verdisyn og evne til å være kritisk til egne standpunkter, refleikteres i de arbeidsformer som benyttes.

Forelesninger, diskusjon, ekskursjoner, utenlandsopphold/feltarbeid, seminar og gruppearbeid er arbeidsformer som vil bli brukt.

Samlingsdager og studiedager er obligatorisk.

Vurderingsformer

Endelig karakter settes på grunnlag av:

Mappeeksamen, vektes 40 %

Individuell muntlig eksamen, vektes 60 %

Det gis en gradert karakter på vitnemålet, gradert fra A til F hvor A er beste og E er laveste ståkarakter. Hvert delemne må ha bestått karakter for at hovedemnet skal være bestått. Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Jorunn Halvorsen <Jorunn.HalvorsenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ian Hector Harkness - 03.04.2014