Flerkulturelt barnehagearbeid FLERKULT
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten har:
- kunnskap om globale prosesser og migrasjon
- kunnskap om flerkulturelle samfunn i et historisk og nåtidig perspektiv
- kunnskap om kultur, religion og språkutvikling i et nasjonalt og globalt perspektiv
- kunnskap om etikk og holdningsdannelse, identitet og identitetsdannelse i et nasjonalt og globalt perspektiv
- kunnskap om likeverd, barns rettigheter og barnehagen som møteplass med rom for mangfold
Ferdigheter
Studenten har:
- ferdigheter til å kunne tilpasse barnehagens arbeid til mangfoldet i den både når det gjelder barna, foreldrene og de tilsatte
- ferdigheter til å kunne analysere kulturelle og religiøse faktorer som har innflytelse på barns sosialisering og identitetsutvikling
- ferdigheter til å ha et refleiktert forhold til de ressurser og utfordringer som et flerkulturelt samfunn representerer
- ferdigheter til å kunne refleiktere over egne holdninger og forutsetninger i møtet med et flerkulturelt samfunn
- ferdigheter til å kunne håndtere, arbeide i og utvikle et flerkulturelt miljø
Generell kompetanse
Studentenhar:
- kompetanse til å kommunisere og samhandle med relevante instanser
- kompetanse til å vurdere og nyttiggjøre seg av aktuell forskning
- kompetanse til å refleiktere over sin egen rolle i barns sosialisering og språkutvikling
- kompetanse til å ha et refleiktert forhold til egen profesjonsrolle og egne holdninger til det flerkulturelle samfunnet
- kompetanse til å håndtere varierte utfordringer i et flerkulturelt miljø
Innhold
Flerkulturelt arbeid i barnehagelærerutdanningen tar utgangspunkt i fagene samfunnsfag, RLE og norsk. Emnet gir studenten grunnlag for å skape likeverd og mangfold i barnehagen der barnehagen er tilpasset mangfoldet både i det pedagogiske arbeidet med barna og foreldre. Perspektiver, teorier og begreper fra disse tre fagene inngår i emnet. Emnet skal gi studenten forståelse for den flerkulturelle barnehagen i et nasjonalt og globalt perspektiv.
Flerkulturelt barnehagearbeid skaper grunnlag for studenten til å kunne refleiktere over egen rolle i barns sosialisering, i samarbeidet med kolleger og foreldre, og i forhold til andre profesjoner og institusjoner som er involvert i å skape den gode barndom.
Arbeids- og læringsformer
Arbeidsformene vil tilpasses og variere med innholdet i emne. Sentrale mål i barnehagelærerutdanningen som samarbeidsevne, forståelse for sammenhengen mellom teori og praksisfeltet, aksept for andres verdisyn og evne til å være kritisk til egne standpunkter, refleikteres i de arbeidsformer som benyttes.
Forelesninger, diskusjon, ekskursjoner, utenlandsopphold/feltarbeid, seminar og gruppearbeid er arbeidsformer som vil bli brukt.
Samlingsdager og studiedager er obligatorisk.
Vurderingsformer
Endelig karakter settes på grunnlag av:
Mappeeksamen, vektes 40 %
Individuell muntlig eksamen, vektes 60 %
Det gis en gradert karakter på vitnemålet, gradert fra A til F hvor A er beste og E er laveste ståkarakter. Hvert delemne må ha bestått karakter for at hovedemnet skal være bestått. Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Jorunn Halvorsen <Jorunn.HalvorsenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ian Hector Harkness - 03.04.2014