Kroppsøving 2 KRØ 503
Læringsutbytte
Kunnskap
- har kunnskap om trening, treningsprinsipper og treningsledelse egnet for ulike aldersgrupper
- har kunnskap om kroppen i bevegelse, spesielt med tanke på læring av kroppslige og idrettslige ferdigheter
Ferdigheter
- kan videreutvikle egne kunnskaper og ferdigheter i leik, idrett, dans, friluftsliv og tidsaktuelle bevegelsesformer med tanke på undervisning i kroppsøving
- kan vurdere bevegelsesmiljøer, aktivitet og trening egnet for ulike aldersgrupper
- kan gjennomføre forsøks- og utviklingsarbeid knyttet til egen lærerkompetanse i kroppsøving
Generell kompetanse
- kan arbeide tverrfaglig med utgangspunkt i kroppsøving
Innhold
NB: Med forbehold om endringer i påvente av nye rammeplan for faglærerutdanningen i kroppsøving
Praktiske aktiviteter
Arbeidet med praktiske aktiviteter er i hovedsak rettet mot undervisning i grunnskolen. Det legges vekt på en grunnleggende opplæring i et utvalg idretts- og bevegelsesaktiviteter. Det vil også bli en introduksjon til vandringsfriluftsliv. Hvilke praktiske aktiviteter som kjøres vil fremgå av semesterplanen.
Trenings- og bevegelseslære
Trening er en helhetlig prosess, og hvert enkelt individ blir påvirket på mange ulike måter. - For å kunne se mulighetene i bevegelsene og læringsmulighetene gjennom bevegelse er det nyttig å kunne analysere hva som skjer. Bevegelseslæren tar hovedsakelig for seg mekaniske forhold, mens treningslæren har fokus på organiske forhold. Kurset er viktig for at studentene skal kunne ha kompetanse til å undervise, veilede og trene elever i ulike idretts- og bevegelsesaktiviteter.
Arbeids- og læringsformer
Studentarbeid, lærerstyrte- og studentstyrte forelesninger. Studieoppgaver, både individuelle og i gruppe. Gjennom å knytte fagstoffet til studentenes egne erfaringer skal de engasjeres og motiveres til deltagelse og diskusjon i plenum eller i grupper. Idrettsaktiviteter, leik og friluftsliv vil bli presentert på den årstid de naturlig hører til. I tillegg til undervisningen blir det satt av tid til selvstudium, egentrening og egenaktivitet.
Vurderingsformer
Minst 80% deltakelse på praktiske aktiviteter
Underveisvurdering innen praktiske aktiviteter teller 40% av karakteren i emnet. Vurderingsgrunnlaget er studentenes egenferdighet, innsats og framgang og kunnskap.
Mappeevaluering i trenings og bevegelseslære- Teller 60% av karakteren i emnet
Alle praktiske aktiviteter og underveisoppgaver må være bestått for å få karakter i emnet
Det gis én samlet karakter på vitnemålet, gradert fra A til F, hvor A er beste og E er laveste ståkarakter. Hvert delemne må ha bestått karakter for at hovedemnet skal være bestått.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Carl-Magnus.Nystad <Carl-Magnus.NystadSPAMFILTER@hit.no>,Jon Einar Bergsland <jon.e.bergslandSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Jon Einar Bergsland - 16.12.2013