Produksjon for sal og scene del 1 15SKAPE
Læringsutbytte
Kunnskaper:
Studenten har kunnskap om regi, dramaturgi og spillestil
Studenten har grunnleggende kunnskap om kropp og stemme som uttrykksmiddel i en sceneproduksjon og/eller film
Studenten har kunnskap om hvordan moderne datateknologi kan brukes i en sceneproduksjon eller film
Studenten har grunnleggende kunnskap om scenografiske virkemidler
Ferdigheter:
Studenten kan etablere ulike sceniske rom gjennom lyd, bevegelse og visualitet
Studenten kan bruke musikalske, visuelle og dramatiske virkemidler i en sceneproduksjon og/eller film
Studenten kan bruke improvisasjon som metode i skapende prosesser
Studenten kan anvende, på et grunnleggende nivå, datateknologi til lyd-, bilde- og videobehandling
Generell kompetanse:
Studenten har generell kunnskap om scenekunst og film for ungdom
Studenten har oversikt over faglige, praktiske og tekniske elementer som er vesentlige for å gjennomføre en scene- og/eller filmproduksjon fra idé til ferdig produkt
Studenten har kompetanse i å jobbe tverrfaglig og håndtere ulike uttrykk i et komplekst prosjekt.
Innhold
Emnet "Skape for scene og film" gir innsyn i flere fagfelt knyttet til scene- og filmproduksjon. Emnet henter særlig faglige elementer fra drama, kunst-og håndverk og musikk.
Kulturforankring, idéutvikling, problemløsning og utforsking av uttrykksformer og virkemidler er viktige faktorer i utviklingen av scene- og filmproduksjoner og vektlegges i studiet.
Studiet tar sikte på å gjøre studentene i stand til å planlegge og gjennomføre og utforske kreative prosesser i en sceneproduksjon.
Studiet vil oppøve evnen til å se sammenhengen mellom de ulike faglige, kunstneriske og praktiske kompetansene som kan inngå i scene og/eller filmproduksjon.
Emnet karakteriseres ut fra handling og skapende arbeid i kollektive prosesser der uttrykksform, virkemidler og regi/komposisjon er sentrale faktorer.
Det legges vekt på å utvikle studentenes skapende evner knyttet til produksjon for scene og film.
Arbeids- og læringsformer
Forelesninger, verksteder, veiledning, gruppe- og individuelt arbeid
Vurderingsformer
Vurderingen har 2 komponenter:
Mappevurdering (gradert karakter som teller 40%)
Praktisk kunstnerisk fremføring (gradert karakter som teller 60%)
Det gis én karakter på vitnemålet, gradert fra A til F hvor A er beste og E laveste ståkarakter. Hver komponent (delemne) må ha bestått karakter for at hovedemnet skal være bestått. Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Oddbjørn Lunn <Oddbjorn.LunnSPAMFILTER@hit.no>,Ingvild Birkeland <Ingvild.BirkelandSPAMFILTER@hit.no>,Tone Cronblad Krosshus <Tone.C.KrosshusSPAMFILTER@hit.no>,Jadwiga B. Podowska <jadwiga.b.podowskaSPAMFILTER@hit.no>,Ellen K. Baskår <ellen.k.baskarSPAMFILTER@hit.no> - 08.04.2014