Fysisk aktivitet og helse I 1070

Læringsutbytte

Kunnskapsmål

  • Studenten skal ha bred kunnskap om sammenhengen mellom fysisk aktivitet og helse i den generelle befolkningen, og i de utvalgte kjernegruppene med overvekt/fedme, diabetes type 2, muskel- og skjelettlidelser, hjerte- og karsykdommer og psykiske lidelser
  • Studenten skal kunne gjøre rede gjeldende anbefalinger for ulike typer fysisk aktivitet og effekt av disse på den generelle befolkningen, og de gitte kjernegruppene

Ferdighetsmål

  • Studenten skal kunne planlegge, tilrettelegge og gjennomføre treningsøkter for personer fra den generelle befolkningen, og for pasienter med overvekt/fedme, diabetes type 2, muskel- og skjelettlidelser, hjerte- og karsykdommer og psykiske lidelser
  • Studenten skal kunne reflektere over egen instruktørrolle, og kunne justere denne etter veiledning

Generell kompetanse

  • Studenten skal gjennom praksis få innblikk i relevante faglige og yrkesetiske problemstillinger
  • Studenten skal kunne planlegge og gjennomføre varierte oppgaver knyttet til praksisfeltet fysisk aktivitet og helse

Innhold

Faget innebærer i hovedsak praktiske økter, men også noen teoretiske forelesninger/seminarer. Det veksles mellom studentstyrt og lærerstyrt undervisning. Fordypningen legger stor vekt på den praktiske undervisningen, hvor studentene skal tilegne seg en bred kompetanse om treningsmetoder- og prinsipper, øvelser, teknikk, og hvordan tilpasse fysisk aktivitet til ulike grupper. I de praktiske øktene vektlegges funksjonell trening, analyse av bevegelser, riktig bruk av trenings- og testutstyr, kommunikasjon, organisering og tilrettelegging.

Relevante praksisplasser kan eksempelvis være frisklivssentraler, treningssentre, sykehus, idrettsbarnehager, distriktspsykiatriske sentre og rehabiliteringsinstitusjoner.

  • Planlegging og gjennomføring av trening som er spesifikt rettet mot ulike målgrupper og/ eller livsstilsykdommer
  • Funksjonell trening for grupper under rehabilitering/opptrening
  • Tilpassing av treningsmetoder for å øke utholdenhet og styrke blant ulike målgrupper
  • Bruk av sentrale fysiske, fysiologiske og antropometriske tester

Arbeids- og læringsformer

Arbeidsformene varierer mellom ordinære forelesninger, praktiske økter som er lærerstyrt/studentstyrt, og praksis. Det er krav om 80% oppmøte for å få fremstille seg for eksamen i faget. Praksisen består av følgende elementer: 1) 8 timer observasjons. og formidlingspraksis i nærmiljøet, 2) 2 sammenhengende uker i januar m/ ekstern observasjons- og formidlingspraksis med fulle arbeidsdager, og 3) formidlingspraksis på arrangement for utvalgte målgrupper. Studenten har selv ansvar for å skaffe seg praksisplass. Det vil gjennomføres inntil fire dagsbefaringer til relevante institusjoner i løpet av studieåret, det er krav om oppmøte og deltakelse på minimum tre av befaringene.

Vurderingsformer

  • Individuell praktisk-metodisk eksamen i vårsemesteret, med påfølgende muntlig eksamen der studenten eksamineres i forhold til gjennomført økt og forsvarer pensum i faget. Graderte karakterer, teller 100%.
  • Studentene må ha minst 80% engasjert deltagelse for å framstille seg til praktisk-metodisk eksamen. For studenter som er inne på særordninger blir det for hver enkelt student laget egne avtaler.
  • Praksis og praksisrapport må være godkjent før studenten får stille seg fram for sluttevaluering i vårsemesteret.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Solfrid Bratland-Sanda <Solfrid.Bratland-SandaSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ian Hector Harkness - 02.06.2014