Drama og teater i skolen 1 30DRA1
Læringsutbytte
Kunnskaper: Kandidaten
- har oversikt over sentrale dramapedagogiske retninger og metoder
- har kunnskap om sentrale teaterhistoriske epoker og grunnleggende fagterminologi
- har kunnskap om ulike drama-, teater- og performance-fenomener i dagens samfunn
Ferdigheter: Kandidaten
- kan planlegge, iverksette og gjennomføre drama- og teaterarbeid med barn og unge
- kan formidle, bruke og reflektere over ulike drama- og teateruttrykk og metoder
- behersker grunnleggende improvisasjonsmetoder knyttet til teater, performance og dramapedagogiske sammenhenger
Generell kompetanse: Kandidaten
- har grunnleggende forståelse av fiksjon i ulike pedagogiske og kunstneriske kontekster
- har en bevissthet om og kan reflektere over drama-estetiske læreprosesser
- har en bevisst holdning til kvalitet i ulike anvendte teater-former for og med barn/unge
Innhold
Teater for og med barn og unge
Kunnskap og ferdigheter knyttet til scenekunst for og med barn krever en praktisk- teoretisk tilnærming til feltet. Praktisk oppøving av egen kreativitet og formidlingsevne og ferdigheter i å utøve og lede ulike teaterprosesser er sentralt i emnet. Å se scenekunst for barn, ungdom og voksne vil også være en obligatorisk del av studiet med tanke på å utvikle både kjennskap til, forståelse for og evne til vurdering av samtidens sceneuttrykk for barn og unge.
Dramapedagogisk arbeid med barn og unge
Drama- og teaterprosessenes dannings- og læringspotensiale er studiets hovedfokus. Kunnskaper og ferdigheter knyttet til anvendt teater og drama-estetiske læreprosesser krever kunnskap om spill og fiksjon, improvisasjon og rollespillsteknikker og didaktisk refleksjon med tanke på læring og utvikling. Studiet vektlegger derfor at studenten får erfaring med didaktisk planlegging, igangsetting gjennomføring av og refleksjon over dramapedagogiske opplegg og/eller ulike anvendte teaterformer.
Arbeids- og læringsformer
Læringsarbeidet vil være preget av veksling mellom praktisk, skapende arbeid, teoretisk orientering og didaktisk refleksjon. Det gis ulike individuelle og kollektive praktiske og teoretiske øvingsoppgaver både på samlingene og i mellomperiodene. Disse vil bli nærmere beskrevet i semesterplanen.
Arbeids- og læringsformene kan konkret beskrives som:
- Praktisk, utforskende verkstedpreget arbeid på samlingene
- Praktisk-kunstnerisk gruppearbeid på og eventuelt mellom samlingene
- Forelesninger og seminarer. Først og fremst som nettundervisning, men seminarformen brukes også på samlinger. For øvrig er teoriundervisning i stor grad basert på selvstudium
- Skriftlige, individuelle refleksjons- og analyseoppgaver gis som forberedelse til nettundervisning og seminar.
- Praktisk-pedagogisk planlegging og utprøving av ulike anvendte teaterformer på samling og om mulig i praksisfelt med barn/unge
- Å se og oppleve ulike scenekunstforestillinger
Vurderingsformer
Praktisk kunstnerisk-didaktisk gruppeoppgave som teller 40 % (2-4 uker)
Muntlig individuell prøve som teller 25 %
Skriftlig individuell prøve som teller 35 % (4-6 timer)
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Ingvild M. Birkeland <ingvild.birkelandSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Nina Holmberg Lurås - 24.11.2014