Barns utvikling, leik og læring BULL1
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten:
- kan redegjøre for danning, omsorg, leik og læring som leder av det pedagogiske arbeidet
- har kunnskap om barns allsidige utvikling fra 0-6 år
- har kunnskap om språkutvikling, språklig bevissthet og utviklingen av denne
- har kunnskap om barns dramatiske leik og allsidige læreprosesser
- kjenner til nasjonalt og internasjonalt forsknings- og utviklingsarbeid med relevans for barnehagelærerprofesjonen
- har kunnskap om barnehagens digitale verktøy og pedagogisk bruk av disse
Ferdigheter:
Studenten kan:
- legge til rette for tverrfaglig tilnærming til barns leik, undring og allsidige utvikling
- analysere, planlegge, gjennomføre, dokumentere og reflektere over pedagogisk virksomhet med utgangspunkt i lokale forutsetninger og behov
- tilrettelegge for aktiviteter som styrker barns språkutvikling
- kan anvende tverrfaglighet gjennom improvisasjon i leik, læring og formidling
- reflektere kritisk over egen pedagogisk praksis og justere denne under veiledning
Generell kompetanse:
Studenten skal:
- kunne uttrykke seg faglig og tverrfaglig i en skriftlig og muntlig form
- kunne sikre barn medvirkning og opplevelse av mestring i barnehagen
- være bevisst på hvor viktig en god språkutvikling er for barns livsvilkår
- være bevisst på den estetiske dimensjon ved barns utvikling leik og læring
- vise endrings- og utviklingskompetanse gjennom å delta i utviklings- og innovasjonsarbeid i barnehagen.
Innhold
Kunnskapsområdet BULL 1 består av en introduksjon og tre hovedområder som henger sammen og bygger på hverandre.
Introduksjon til BULL
Sentrale temaer er introduksjon til kunnskapsområdets tverrfaglighet, til rammeplaner og til barnehagen som pedagogisk virksomhet. I tillegg setter vi fokus på studentrollen og uttrykket den skrivende student
Hovedområde 1. Barns utvikling og danning
Området tar for seg barns forutsetninger og behov, danning og allsidige utvikling. Motivasjon og mestring, trivsel og leik er nøkkelbegreper. Vi vektlegger barns dramatiske leik, deres lærelyst, nysgjerrighet, improvisasjon og forskertrang og vi løfter særlig fram språkutvikling.
Hovedområde 2. Barnehagens innhold og oppgaver
Her blir tematikken knyttet til innhold, planlegging, gjennomføring og pedagogisk dokumentasjon av arbeidet i barnehagen. Området skal belyse sosialisering og identitetsskaping gjennom leik, undring, læring, og omsorg og danning blir særlig vektlagt. Språk, rim og rytme løftes fram som vesentlig innhold. I den forbindelse settes fokus på barnehagens læringsrom ute og inne, inkluderende miljø, anerkjennelse og barns medvirkning.
Hovedområde 3. Pedagogisk ledelse
I dette området tar vi for oss ledelse og utvikling av pedagogisk arbeid, pedagogisk refleksjon, tilrettelegging for barns leik og læreprosesser. Arbeid med kommunikasjon, språk og tekst blir også vektlagt. I tillegg setter vi fokus på veiledning, personalarbeid, profesjonsetikk, samarbeid med hjemmet og andre. Temaer knyttet til mangfold, flerkulturelle og flerspråklige barn inkludert samiske barn, tas opp. Digitale verktøy blir også trukket inn her.
Arbeids- og læringsformer
BULL er tverrfaglig, det vil sette sitt preg på emnets arbeids- og læringsformer. BULL-emnet legger vekt på studentaktive arbeids- og læringsformer der studenten selv skal erfare planlegging, gjennomføring, vurdering, dokumentasjon og samspill med andre. Arbeidsformene vil variere og tilpasses de ulike temaene innenfor kunnskapsområdet. Samarbeid, forståelse for sammenhengen mellom teori og praksisfeltet, forståelse for andres verdisyn og evne til å være kritisk til egne standpunkter, reflekteres i de arbeidsformer som benyttes. Praksislæring, forelesninger, diskusjoner, ekskursjoner, seminar og gruppearbeid er eksempler på arbeidsformer som vil bli benyttet.
Det er egne arbeidskrav knyttet til praksislæringen. Se merknader til praksis. Det vil bli gitt faglige oppgaver i løpet av studiet. Slike oppgaver skal presenteres som muntlige framlegg i plenum eller som faglige tekster, og vurderes som arbeidskrav i kunnskapsområdet. De oppgavene som karaktersettes og som inngår i den samlede vurderingen av emnet beskrives nedenfor under vurderingsformer og i semesterplaner. Også andre detaljer i forbindelse med organisering av emnet vil bli gitt i semesterplanene.
Deler av undervisningen er obligatorisk. Dette blir beskrevet i semesterplanen.
Vurderingsformer
Studenten vil bli prøvd både skriftlig og muntlig og endelig karakter i BULL 1 settes på grunnlag av:
- Muntlig høring i gruppe, vurdering etter karakterskala; godkjent/Ikke godkjent
- Individuell skriftlig prøve(6t), vurdering etter gradert karakterskala, vektes 100 %
Det gis én gradert karakter på vitnemålet, gradert fra A til F, hvor A er beste og E er laveste ståkarakter. Hvert delemne må være gjennomført med bestått karakter for at hovedemnet skal være bestått. Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Helge Røys <helge.roysSPAMFILTER@hit.no> - 10.12.2014