Samfunn, religion, livssyn og etikk 1 SRLE1

Læringsutbytte

Kunnskaper

Studenten har:

  • kunnskap om betydningen av barnehagen mandat, formål og verdigrunnlag i et flerkulturelt samfunn
  • kunnskap om kristen tro og humanistisk kulturarv, religioner og livssyn og filosofisk tenkning samt etisk teori og etisk veiledning
  • har kunnskap om barns rettigheter nasjonalt og internasjonalt, om lover og forskrifter som regulerer barnehagedriften og annet arbeid knyttet til barn
  • forståelse for ulikhet i samfunnet, med fokus på ulike minoritetsgrupper, kjønn, sosiale grupper og Norges urbefolkning
  • kunnskap om grunnleggende aspekter ved barns levekår og oppvekst og barnehagens rolle som samfunnsinstitusjon i et historisk og nåtidig perspektiv

Ferdigheter

Studenten kan:

  • begrunne, formidle og praktisere barnehagens samfunnsmandat og verdigrunnlagarbeide didaktisk og systematisk med sentrale elementer i kunnskapsområdet
  • samtale med barn, foreldre og kollegier om etiske, religiøse, filosofiske og livssynsmessige spørsmål
  • formidle kulturenes fortellinger og i samarbeid med hjemmet tilrettelegge for markering av høytider og merkedager
  • legge til rette for demokratiske prosesser og barns medvirkning i barnehagen

Generell kompetanse

Studentene skal:

  • kunne reflektere kritisk over og møte etiske utfordringer i barnehagens dagligliv og begrunne sine handlingsvalg
  • ha evne til å kommunisere og samarbeide med barns foresatte, kollegaer, kommunen og andre offentlige etater og instanser, nærmiljø og media
  • vise respekt og toleranse for ulike tradisjoner, kulturer og religioner og forstå de utfordringer og muligheter et flerkulturelt samfunn gir
  • kunne forholde seg til politiske dokumenter, samt holde seg oppdatert på politiske prosesser og mediedebatter med særlig relevans for barnehagefeltet
  • kunne lede og veilede barn og personale i det pedagogiske arbeidet i barnehagen

Innhold

Kunnskapsområdet vil gi grunnlag for studenten til å kunne reflektere over egen rolle i barns sosialisering, i samarbeidet med kolleger og foreldre, og i forhold til andre profesjoner og institusjoner som er involvert i å skape den gode barndom. Kunnskapsområdet skal bidra til forståelse for barns levekår og oppvekst i et samfunn preget av mangfold, med fokus på medier og kommersialisering, sosiale forskjeller og barn i vanskelige livssituasjoner. Det vil også være fokus på ulike familiers sammensetning og funksjoner, samt kulturelle, religiøse og livsynsmessige forskjeller blant barn og foreldre, med fokus på høytider og praksiser. Kunnskapsområdet vil gi studenten forståelse for sammenhengen mellom individ og samfunn, barns rettigheter og medvirkning i et demokratisk samfunn.

Arbeids- og læringsformer

Arbeidsformene i kunnskapsområdet skal gi studenten øvelse i planlegging, vurdering, dokumentasjon, samarbeid med andre samfunnsinstitusjoner og ha en tydelig fagdidaktisk forankring i barnehagehverdagen. Arbeidsformene vil variere og tilpasses de ulike emnene innenfor kunnskapsområdet. Samarbeid, forståelse for hvordan teorier kan brukes i praksisfeltet, forståelse for andres verdisyn og evne til å være kritisk til egne standpunkter, reflekteres i de arbeidsformer som benyttes.

Undervisningen vil bestå av forelesninger og seminarer. Diskusjoner, gruppearbeid, drøftingsoppgaver, selvstudium, dialog og refleksjon er arbeidsformer som vil bli brukt. I løpet av kurset skal det foretas tre ekskursjoner i sentrale emner i kunnskapsområdet, der målet er å styrke studentenes forståelse av barnehagelærerrollen i samfunnet og evnen til å se sammenheng mellom teori og praksis. Det vil bli gitt en fagdidaktisk oppgave i tilknytning til praksisperioden, se merknader til praksis.

Deler av undervisningen er obligatorisk. Dette blir beskrevet i semesterplanen.

Vurderingsformer

Kandidaten vil bli prøvd både skriftlig og muntlig og endelig karakter settes på grunnlag av:

  • Individuelt skriftlig arbeidskrav på ca. 800 ord som vurderes bestått/ikke bestått. Det skriftlige individuelle arbeidskravet må være bestått før studenten kan gå opp til skriftlig individuell hjemmeeksamen.
  • Individuell skriftlig hjemmeeksamen på ca. 1500 ord, vektes 40 %.
  • Individuell muntlig eksamen, vektes 60 %.

Det gis én gradert karakter på vitnemålet, gradert fra A til F, hvor A er beste og E er laveste ståkarakter. Hvert delemne og arbeidskrav må være bestått for at kunnskapsområdet skal være bestått. Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Jorunn Halvorsen <Jorunn.HalvorsenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Mailin Alsø - 12.12.2014