Kunst, kultur og kreativitet 1 KKK1

Læringsutbytte

Kunnskaper

Studenten har:

  • evne til å se sammenhengen mellom kunst og kultur, estetikk og skapende prosesser
  • forståelse for hvordan kultur påvirker barns ulike uttrykksformer
  • kunnskap om musiske, dramatiske og visuelle virkemidler og uttrykksformer
  • forståelse for barns behov for å uttrykke seg med kropp, stemme og materiell
  • kunnskap om kunst og kultur for barn.

Ferdigheter

Studenten kan:

  • planlegge, gjennomføre og refleikter rundt egne og barns skapende prosesser
  • tilrettelegge miljøer som inviterer barn til undring, utforsking, uttrykk og leik
  • anvende foto og tekst til dokumentasjon av egne og barns skapende prosesser
  • uttrykke seg visuelt med materialer, verktøy og teknikker
  • uttrykke seg gjennom kropp, stemme og objekter i dramatisk spill
  • uttrykke seg musisk gjennom kropp, stemme og instrumenter.

Generell kompetanse

Studenten

  • ser barn som kompetente deltakere som kan medvirke i barnehagens kulturarena
  • forstår barnehagelærerens betydning som deltaker og rollemodell i barns utforskende virksomhet og uttrykk
  • er klar over kjønnsperspektivet og det flerkulturelle perspektiv i tilrettelegging av skapende møter og kulturformidling
  • forstår utviklingsarbeid og forsking som forutsetning for å styrke skapende arbeid i barnehagen
  • forstår at kunnskapsområdet kunst, kultur og kreativitet medvirker til danning.

Innhold

dramatiske, visuelle og musiske uttrykksformer er sentralt. Disse ferdighetene skal utvikle studentens evne til å reflektere over barns leik, utforsking, læring og skapende virksomhet. Studenten skal se sammenheng mellom egen erfaring, kompetanse, teoretisk fagstoff og praksis. Barn skal ses som kompetente deltakere som kan medvirke i barnehagens kulturliv. Barnehagelærerens rolle som kunst- og kulturformidler, medskaper, deltaker og rollemodell i samvær med barn er sentralt. Kunnskapsområdet vektlegger dokumentasjon av barns virksomhet som verktøy i pedagogisk arbeid og tilrettelegging av det fysiske miljø som et viktig pedagogisk grep.

I praksisperioden vil studentens egne erfaringer ligge til grunn for å forstå og tilrettelegge for barns møter med ulike uttrykksformer tilpasset deres væremåte og forutsetninger.

Arbeids- og læringsformer

Praktisk skapende arbeid: Erfaringer og kunnskap oppnås først og fremst gjennom studentens eget praktisk skapende arbeid med dramatiske, visuelle og musiske uttrykk i verksteder. Studenten tilegner seg et repertoar av ulike uttrykksformer.

Bruk av digitale media: Studenten får erfaringer med å dokumentere egne skapende prosesser.

Refleksjon rundt praksis og dokumentasjon fra praksis: Kunnskap om barn tilegnes i praksis i barnehager og gjennom møter med dokumentasjon som foto og praksisfortellinger fra barnehager.

Teoretisk kunnskap og forståelse tilegnes gjennom studentens litteraturstudier, forelesninger og diskusjoner og refleksjoner i seminar.

Arbeidet foregår både i grupper og individuelt.

Deler av undervisningen er obligatorisk. Dette blir beskrevet i semesterplanen.

Vurderingsformer

Praktisk gruppe eksamen, vektes 40 %

Individuell hjemmeeksamen, vektes 60 %

Det gis én gradert karakter på vitnemålet, gradert fra A til F, hvor A er beste og E er laveste ståkarakter. Hvert delemne og arbeidskrav må være bestått for at kunnskapsområdet skal være bestått. Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Eli Thorbergsen <eli.thorbergsenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Nina Holmberg Lurås - 20.03.2015