Kunst, kultur og kreativitet 2 KKK2
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten har:
- kunnskap om barns estetiske læringsprosesser og kan stimulere disse
- kunnskap om hvordan dramatiske, visuelle og musiske uttrykk inngår i barns lek og prosjekter
- kunnskap om hvordan barns interesser og nysgjerrighet kan ivaretas
- kunnskap om bruk av foto og tekst som dokumentasjon av estetisk virksomhet
Ferdigheter
Studenten kan:
- bruke og formidle estetiske uttrykksformer
- lede estetisk virksomhet med barn
- stimulere barns interesseområder
- velge uttrykksformer, materialer og teknikker til ulike forutsetninger
- tilrettelegge det fysiske miljø som del av estetisk virksomhet
Generell kompetanse
Studenten
- forstår betydningen av at barn får oppleve skaperglede og mestring
- forstår barnehagelærerens betydningen som formidler og rollemodell i estetisk virksomhet
- forstår hvilke muligheter estetisk virksomhet har i en flerkulturell barnehage
- har innsikt i praktisk implementering av rammeplanens intensjoner for kunst, kultur og kreativitet
- har en kritisk holdning til etisk bruk av digitale verktøy og dokumentasjon
Innhold
Emnet bygger på kunst, kultur og kreativitet 1. Kunnskapsområdet vektlegger dramatiske, visuelle og musiske uttrykksformer. Studenten får fordypet kunnskap om og ferdigheter i estetiske uttrykksformer. Studenten skal få erfaring med og bli bevisst sin rolle som leder i skapende prosesser og skal som leder av estetiske virksomhet ivareta og reflektere over barns medvirkning og forutsetninger. Det blir lagt vekt på studentens formidlingsevne, dokumentasjonsevne og refleksjonsnivå. Dette videreføres til praksis i barnehage og styrker forståelse for barns væremåte, læring og uttrykk.
Arbeids- og læringsformer
Praktisk skapende arbeid: Studenten arbeider praktisk og skapende med dramatiske, visuelle og musiske uttrykk.
Profesjonelle forestillinger eller produksjoner for barn skal vurderes faglig.
Dokumentasjon og didaktisk/teoretisk refleksjon: Studenten får erfaringer med å dokumentere barns virksomhet i barnehage og foreta didaktisk refleksjon der praksis og teori inngår.
Teoretisk fagstoff tilegnes gjennom studentens litteraturstudier, forelesninger og diskusjoner. Arbeidet foregår både i grupper og individuelt.
Undervisningen er obligatorisk.
Vurderingsformer
Praktisk gruppeeksamen med individuell muntlig høring.
Det gis én gradert karakter på vitnemålet, gradert fra A til F, hvor A er beste og E er laveste ståkarakter. Hvert delemne og arbeidskrav må være bestått for at kunnskapsområdet skal være bestått. Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Eli Thorbergsen <eli.thorbergsenSPAMFILTER@hit.no> - 08.12.2014