Språk, tekst og matematikk 1 STM1
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten har:
- kunnskap om barnelitteraturens sjangre, og om litteraturen som kilde til opplevelser, kunnskap, erkjennelse og språk.
- kunnskap om sentrale teorier om flerspråklig utvikling og andrespråkslæring
- kunnskap om hva som kjennetegner et godt språklig, matematisk og musisk miljø for barn.
- kunnskap om barns fortrolighet med symboler og figurer.
- kunnskap om hvordan man kan legge til rette for at barn utvikler gode og stabile begreper.
Ferdigheter
Studenten kan:
- legge til rette for gode leseropplevelser og samtaler om tekster med barn.
- legge til rette for et godt miljø i barnehagen med tanke på språk, matematikk og musikk.
- formidle fortellinger og sanger/musikk fra den muntlige kulturen.
- gjennomføre aktiviteter som fremmer barns bevissthet om- og fortrolighet med symboler og figurer.
- utføre matematiske operasjoner i ulike tallsystem.
Generell kompetanse
Studenten skal:
- kunne vurdere litteratur for barn.
- bevisst kunne legge til rette det fysiske rommet og være fortrolig med relevant utstyr.
- kritisk og selvstendig reflektere over bruk av ulike former for kartleggingsverktøy.
- kunne gjennomføre aktiviteter for barn på ulike utviklingsnivåer ut ifra relevant teori.
- ha et refleiktert forhold til hvordan kommunisere med barn og voksne, samt ha et refleiktert forhold til språk som bærer av verdier, holdninger og betydninger.
Innhold
Kunnskapsområdet vil gi studenten erfaringer med ulike barnelitterære sjangre og gi rom for å diskutere innhold og form i tekster for barn. I emnet vil studenten få øvelse i å tenke kritisk og selvstendig over hvilken betydning litteratur og musikk som estetiske disiplinene har for barn. I tillegg hvordan litteraturen på ulike måter speiler samfunnet og hvordan litteraturen selv er med på å forme barns selvopplevelse, verdenssyn, etikk, verdier ol. I emnet vil studentens egen evne som kulturformidler bli vektlagt. Videre inneholder emnet fokus på våre ulike symbolspråk, både tall og bokstaver, geometriske figurer, og hvordan barn utvikler fortrolighet med disse i meningsfulle sammenhenger med andre barn og voksne.
Arbeids- og læringsformer
Emnet vil by på ulike arbeidsformer avhengig av tema. Undervisningen vil skje i form av forelesninger og seminarer. Her vil dialog, diskusjon og praktiske øvelser individuelt og i gruppe bli vektlagt.
Deler av undervisningen er obligatorisk. Dette blir beskrevet i semesterplanen.
Vurderingsformer
I kurset inngår det tre arbeidskrav. Ett av arbeidskravene vil være knyttet mot musikkfaget. De to andre arbeidskravene vil enten være knyttet mot de andre områdene eller som tverrfaglige arbeider. Dette vil bli presisert i semesterplanen. Arbeidskravene må være bestått for å få karakter i emnet.
Den avsluttende eksamen er en individuell skriftlig prøve på 6 timer. Eksamen består av to deler som begge teller likt i vurderingen. Del A er knyttet mot språk og tekst. Del B er knyttet mot matematikk. Både Del A og Del B må være vurdert til bestått for at eksamen skal kunne vurderes til bestått. Eksamen vurderes etter en skala, gradert fra A til F hvor A er beste og E er laveste karakter for bestått. Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.
Tillatte hjelpemidler: kalkulator, tegne- og skrivesaker.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Elisabeth Hovde Johannesen <elisabeth.h.johannesenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Jorunn Halvorsen - 02.09.2015