Natur, helse og bevegelse 1 NHB1
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten har:
- kunnskap om planter, dyr og andre organismer i norsk natur og samspillet i naturen.
- kunnskap om den fysiske verden og naturen om vinteren.
- kunnskap om menneskekroppen, barnets fysiske og motoriske utvikling og betydningen dette har for barns læring og utvikling.
- kunnskap om ulike former for leik og fysisk aktivitet, og forståelse for hvordan dette kan virke inn på barnets utvikling generelt og fysisk kapasitet og motorisk utvikling spesielt.
- kunnskap om barns leik, læring og sosiale samspill.
Ferdigheter
Studenten kan:
- bestemme planter, dyr og andre organismer i naturen.
- tilrettelegge og gjennomføre naturfaglige aktiviteter ute og inne.
- planlegge, tilrettelegge, gjennomføre og evaluere fysiske aktiviteter med barn i ulike bevegelsesmiljøer, inne og ute til alle årstider.
- tilrettelegge for barns utvikling og ferdighetslæring gjennom allsidige bevegelseserfaringer og opplevelser i ulike miljøer.
- utføre grunnleggende og livreddende førstehjelp.
Generell kompetanse
Studenten skal:
- ha et reflektert forhold til barns undring over naturen.
- kunne fremme forståelse for naturen og nærmiljøet gjennom uteaktiviteter og friluftsliv.
- ha kompetanse om bruk av naturen og fysisk aktivitet i det pedagogiske arbeidet i barnehagen.
Innhold
Innholdet i Natur, helse og bevegelse 1 skal gi studenten grunnleggende økologisk forståelse og kunnskap om planter og dyr i norsk natur, gjennom alle årstider. Undring over naturens mangfold, muligheter og utfordringer i barnehagens natur-nærmiljø blir belyst.
Barns fysiske og motoriske utvikling og den betydning kroppsbevissthet har for generell utvikling og læring vektlegges. Leikens betydning for barns utvikling og læring er en stor del av innholdet. Tilrettelegging av aktivitetsmiljø med tanke på å gi barn allsidig bevegelseserfaring og positive opplevelser alene og sammen med andre i naturen tilstrebes. Kroppslig helse gjennom bevegelse og kjennskap til menneskekroppen er et tema. Alle studenter skal gjennomføre et kurs i livreddende førstehjelp.
Natur, helse og bevegelse 1 inneholder et vinterkurs med fokus på utvikling av egne ferdigheter, kunnskap om og tilrettelegging av vinteraktiviteter for barn med og uten ski.
Arbeids- og læringsformer
Studiet i NHB1 vil bli organisert slik at teori og praktisk arbeid utgjør en helhet. Feltstudier og praktiske oppgaver som gir erfaringer og naturopplevelser, er sentrale i faget. Undervisningen vil delvis foregå på arenaer utenfor klasserommet.
Studentene skal gjennom studiet høste erfaringer med hvordan NHB1 kan tilrettelegges og integreres i det daglige arbeidet i barnehagen. Praksis skal synliggjøre sammenhengen mellom teori og praksis, slik at studentene ser betydningen av teoretisk forståelse som grunnlag for arbeid med natur, helse og bevegelse i barnehagen.
Deler av undervisningen er obligatorisk. Dette blir beskrevet i semesterplanen.
Vurderingsformer
Arbeidskrav:
- Livreddende førstehjelp.
- Bestått gruppeoppgaven «Naturen året rundt».
- Tre dagers vinterkurs (to overnattinger).
- Minst 80% deltakelse i obligatorisk undervisning.
Alle arbeidskrav må være bestått for å få karakter i emnet.
Vurdering med karakter:
- Praktisk gruppeeksamen med barn og tilhørende dokumentasjon, vektes 40 %.
- Individuell 6 timers skriftlig skoleeksamen, vektes 60 %.
Det gis én gradert karakter på vitnemålet, gradert fra A til F, hvor A er beste og E er laveste ståkarakter. Hvert delemne og arbeidskrav må være bestått for at kunnskapsområdet skal være bestått. Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Robert Larsen <robert.larsenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Jorunn Halvorsen - 06.01.2015