Natur, helse og bevegelse 2 NHB2

Læringsutbytte

Kunnskaper

Studenten har:

  • kunnskap om barns utforskende leik ute og inne med naturfaglige tema.
  • kunnskap om miljøutfordringer og bærekraftig utvikling.
  • kunnskap om sammenhengen mellom fysisk aktivitet, kosthold og helse, og generelt om kosthold i barnehagen.
  • kunnskap om vanlige sykdommer og barnesykdommer.

Ferdigheter

Studenten kan:

  • legge til rette for praktisk arbeid og utforskende leik i NHB-emnet ute og inne
  • utvikle barns ferdigheter i leik og fysisk aktivitet gjennom allsidige bevegelseserfaringer og opplevelser i ulike miljøer
  • vurdere hensiktsmessig og riktig kroppsbruk for barn og voksne i barnehagen.

Generell kompetanse

Studenten skal:

  • kunne reflektere over barns nysgjerrighet og undring, og hvordan legge til rette for dette i barnehagen
  • ha kompetanse om fysisk aktivitet i relasjon til samfunnsutvikling og ulike kulturer
  • kunne reflektere over voksenrollens betydning for barns utforskende leik og fysiske aktivitet i barnehagen.

Innhold

Innholdet i natur helse og bevegelse 2 (NHB2) bygger på NHB1 og hoveddelene derfra.

Emnet vektlegger kartlegging og analyse av aktiviteter både ute og inne, i og utenfor barnehagen. Sikkerhetsaspektet blir også belyst. Voksenrollen blir drøftet i disse sammenhengene. Kunnskap om tiltak for barn med ulike forutsetninger er viktig.

Kosthold i barnehagen, samt kosthold og helse blir drøftet. Studentene får også grunnleggende kunnskaper om noen vanlige barnesykdommer.

Feltarbeid med fokus på uteaktiviteter. Utvikling av egne ferdigheter og tilrettelegging for variert bevegelseserfaring for barn i områder, samt naturfaglige aktiviteter tilpasset vinteren. Tema knyttet til kosthold og ernæring i barnehagen inngår i feltarbeidet.

Arbeids- og læringsformer

NHB2 byr på varierte arbeidsformer. Forelesinger, gruppearbeid, individuelt arbeid og observasjon vil bli gjennomført i teoretisk og praktisk virksomhet knyttet opp mot ulike miljøer ute og inne. Studentene skal gjennom studiet høste erfaringer med hvordan NHB kan tilrettelegges og integreres i det daglige arbeidet i barnehagen, gjerne gjennom observasjon og deltakelse i aktiviteter i utvalgte barnehager.

Undervisningen vil delvis foregå ute og variere mellom ulike arenaer i nærmiljøet.

Deler av undervisningen er obligatorisk. Dette blir beskrevet i semesterplanen.

Vurderingsformer

Arbeidskrav:

  • Gruppeoppgave knyttet til feltarbeidet

Arbeidskrav må være bestått for å få karakter i emnet.

Vurdering med karakter:

  • Skriftlig individuell 4 timers eksamen

Det gis én gradert karakter på vitnemålet, gradert fra A til F, hvor A er beste og E er laveste ståkarakter. Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Robert Larsen <robert.larsenSPAMFILTER@hit.no> - 27.02.2015