Ledelse, samarbeid og utvikling LSU

Læringsutbytte

Kunnskaper

Studenten har:

  • kunnskap om barnehagens plass i det politiske system, samfunnsmandat, lovgrunnlag og styringsdokumenter
  • innsikt i organisasjonsteori generelt, med spesielt fokus på barnehagen som organisasjon og mangfold i organiseringsformer.
  • kunnskap om profesjonsrollen, kjennskap til ledelsesteori og ledelsesbegrepet i vitenskapsteoretisk kontekst, med særlig vekt på pedagogisk ledelse
  • har kunnskap om makt, medvirkning, mangfold, likeverd og demokratiske prosesser i barnehagen
  • kunnskap om pedagogisk utviklingsarbeid, innovasjonsprosesser og hva som kjennetegner lærende organisasjoner

Ferdigheter

Studenten kan:

  • har innsikt i og forståelse av egen væremåte og profesjonsrolle i ulike relasjoner, og kan reflektere kritisk over barnehagens og egen praksis og justere denne under veiledning
  • kan vise selvstendighet ved å ta i bruk egnede metoder og verktøy for å lede veilednings- og samarbeidsprosesser i utviklingsarbeid og pedagogisk arbeid med barn og personalet
  • vise forståelse for barnehagens rolle som samfunnsinstitusjon og ledelse av barnehagens verdigrunnlag og samfunnsmandat
  • lede kommunikasjons- og samarbeidsprosesser med foreldre og foresatte i tråd med barnehagens samfunnsmandat
  • kan planlegge, begrunne, gjennomføre og dokumentere og evaluere pedagogisk arbeid

Generell kompetanse

Studenten skal:

  • ha kompetanse om barns rettigheter, ledelse og om hva som kjennetegner et inkluderende, likestilt, helsefremmende og lærende barnehagemiljø
  • ha endrings- og utviklingskompetanse og kan identifisere og vurdere ledelseshandlinger som er nødvendig for å skape endring
  • ha forståelse av egen væremåte i ulike relasjoner, og evne til å ta profesjonelt ansvar internt og eksternt
  • kunne se hvordan strukturelle og kulturelle forhold legger rammer for ledelse og utviklingsarbeid
  • ha forståelse for profesjonsetiske problemstillinger knyttet til ansvar, respekt og maktperspektiver i relasjoner

Innhold

Innholdet i LSU stiller større krav til egen faglig refleksjon og forståelse enn tidligere studieår og er utviklet spesielt med tanke på lederkompetanse. Det faglige innholdet er delt i de fire hovedemnene ledelse, barnehageorganisasjonen, samarbeid og utvikling, men flere tema vil bli berørt på tvers av inndeling. Perspektiver som etikk, mangfold og likestilling vil være gjennomgående i kunnskapsområdet og trekkes inn i forhold til alle temaområdene under.

Hovedemne 1: Ledelse
Dette emnet handler om organisasjonsutvikling og den lærende barnehagen. Pedagogisk ledelse, yrkesetikk og profesjonskunnskap er sentrale temaer. I tillegg vil hovedemnet fokusere på profesjonsutøvelse, makt, avmakt og definisjonsmakt.

Hovedemne 2: Barnehagen som organisasjon
Dette emnet vil ta for seg barnehagen som samfunnsinstitusjon og læringsarena, barnehagens mandat i samfunnet, barnehagens plass i det politiske system og organiseringsmangfold.

Hovedemne 3: Samarbeid
Dette emnet fokuserer på samarbeid i forhold til foreldre og personal. I tillegg omhandler det tverrkulturell kommunikasjon, relasjonelt arbeid, veiledning, danning og demokratiforståelse.

Hovedemne 4: Utvikling
I dette emnet vil sentrale områder være pedagogisk dokumentasjon i lederarbeid, veiledning, faglig kompetanse, utvikling og endringskompetanse. Pedagogisk utviklingsarbeid, innovasjonsprosesser og lærende organisasjoner vil også være vesentlige komponenter.

Arbeids- og læringsformer

Studiet er organisert over et semester samt en praksisperiode i barnehage på 5 uker, hvor det skal det gjennomføres et individuelt utviklingsarbeid. Arbeidsformene vil variere i forhold til det tematiske innholdet. Det vil være en kombinasjon av dialog, refleksjon, selvstudium, drøftingsoppgaver, forelesninger, seminargrupper, skriftlig og muntlig formidling som refleikterer vektleggingen av dyktighet og kyndighet i forhold til ledelse, samarbeid og utvikling. Studentene vil jobbe både individuelt og i grupper. Det legges stor vekt på og forutsettes studentaktiviteter og medvirkning i emnet. Oppgavene vil kreve og stimulere til samarbeid og kontakt med praksisfeltet.

I dette kunnskapsområdet er det mulig å søke om alternativ praksis.

Deler av undervisningen er obligatorisk. Dette blir beskrevet i semesterplanen.

Vurderingsformer

Muntlig framlegg for klassen i forbindelse med undervisning. Arbeidskravet må være bestått for at studenten skal få karakter i emnet.

Gjennomføring av et individuelt utviklingsarbeid knyttet til praksisperioden. Oppgaven vektes 40 %

Individuell 6-timers skriftlig skoleeksamen. Oppgaven vektes 60 %

Det gis én gradert karakter på vitnemålet, gradert fra A til F, hvor A er beste og E er laveste ståkarakter. Hvert delemne og arbeidskrav må være bestått for at kunnskapsområdet skal være bestått. Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Marianne T. Martinsen <marianne.t.martinsenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Jorunn Halvorsen - 06.01.2015