Bacheloroppgave i barnehagelærerutdanning BABLU

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten har:

  • kunnskap om vitenskapsteori og -historie, og forskningens grunnlagsproblemer
  • kunnskap om vitenskapsteoretiske retninger
  • kjennskap til kvalitative og kvantitative metoder
  • god kunnskap om metoder som er særlig relevant for profesjonen, herunder praksisfortellinger, observasjon og intervju
  • kunnskap om fundamentale prinsipper og aspekter ved forskningsetikk generelt, og forskning med barn spesielt

Ferdigheter

Studenten kan:

  • selvstendig analysere og drøfte faglige problemstillinger i en strukturert skriftlig form
  • bruke forskningsmetoder som er relevante for barnehagelærerprofesjonen i eget bachelordesign/arbeid med bacheloroppgaven
  • skriftlig formulere, avgrense og analysere en aktuell problemstilling innenfor eget fagfelt
  • kvalitetssikre eget og andres bachelorarbeid med utgangspunkt i forskningsetiske standarder og sentrale vitenskapelige prinsipper
  • bruke kilder og referanser

Generell kompetanse

Studenten skal:

  • ha kompetanse til å vurdere og bruke aktuell og relevant forskning
  • kunne gjennomføre egne undersøkelser til bruk i endrings- og utviklingsarbeid i barnehagen
  • ha evne til å forholde seg kritisk til ulike kilder
  • ha kompetanse til å møte kravet om skriftlighet i barnehagelærerprofesjonen
  • ha kompetanse til å fortsette faglig arbeid gjennom videre studier på masternivå

Innhold

Emnet skal gi grunnleggende kunnskap om problemstillinger knyttet til vitenskapsteori og forskningsmetoder generelt, og med særskilt fokus på relevans for barnehagelærerprofesjonen. Gjennom emnet skal studenten anvende kunnskapene og kompetansen tilegnet gjennom barnehagelærerutdanningens første to år til å utføre et selvstendig faglig arbeid som tilfredsstiller minimumskrav til vitenskapelig framstilling og argumentasjon samt forskningsetikk. Arbeidet med bacheloroppgaven skal bygge på kunnskapsgrunnlag fra fordypningsemnene og være profesjonsrettet.

Arbeids- og læringsformer

Det vil innledningsvis bli gitt et kurs i vitenskapsteori og metode. Undervisningen blir primært gitt som forelesninger fra emnelærer(e). Undervisningen har til hensikt å gi en teoretisk plattform for arbeidet med bacheloroppgaven, samt gi trening i kritisk refleksjon og diskusjon i forhold til forskning. Ved slutten av forelesningsrekken skal det utarbeides en skisse til bacheloroppgaven.

Videre vil det gjennomføres seminarøkter med fokus på skriftlighet og utarbeidelse av større fagtekster. Seminarene vil organiseres som en kombinasjon av gruppearbeid der studentene arbeider med problemstillinger og tilbakemeldinger til hverandre, og undervisning fra emnelærer(e). I tillegg gis forelesninger om akademisk skriving og bruk av kilder og referanser.

Det legges videre opp til en selvstendig skriveprosess med veiledning av faglærer(e) og emnelærer(e). Veiledningen fordeles 50/50 mellom bacheloremne og aktuelt fordypningsfag. Skriftlige avtaler om veiledning skal inngås og oppfylles for at veiledning kan gis.

Bacheloroppgaven har en selvvalgt problemstilling tilknyttet fordypningsemne og den skal være relevant for barnehagelærerprofesjonen.

Vurderingsformer

Arbeidskrav

To innleveringer underveis (skisse til bacheloroppgave og 1. utkast til bacheloroppgave). Innleveringene må være godkjent for å få endelig vurdering av bacheloroppgaven.

Bacheloroppgave a 8000 ord (+/- 10 %), vurderes med karakter på skalaen A-F.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Jorunn Halvorsen <Jorunn.HalvorsenSPAMFILTER@hit.no>,Heidi Østland Vala <heidi.o.valaSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Heidi Østland Vala - 29.03.2015