Ledelse i en lærende barnehage LEDINNVE

Læringsutbytte

Kunnskaper

Studenten har:

  • kunnskap om veiledning som metode for utvikling av egen og andres profesjonskompetanse.
  • kunnskap om veiledningsteoretiske tilnærminger, veilederrollen og ulike strategier i veiledningsprosessen.
  • kunnskap om pedagogisk ledelse, ledelsesteorier og ledelsesprosesser i organisasjoner.
  • kunnskap om organisasjonsteori, organisasjonsforståelse og påvirkning fra omgivelsene.
  • kunnskap om lærende organisasjoner, innovasjonsprosesser, personalutvikling og kompetanseheving
  • kunnskap om barnehagepolitikk nasjonalt og internasjonalt, utdanningsreformer og barnehageorganisasjonens plassering i styringskjeden

Ferdigheter

Studenten

  • har innsikt i hva det vil si å være leder i barnehagen, og ha forståelse for de relasjonelle sidene ved ledelse og organisasjonsarbeid.
  • kan utføre og løse oppgaver knyttet til planlegging, gjennomføring og evaluering av utviklingsarbeid, lederhandlinger og veiledning i barnehagen.
  • kan bruke sin ledelses- og veiledningskompetanse for å fremme innovasjon og læring i organisasjonen.
  • kan gjenkjenne og vise forståelse for etiske dilemmaer i pedagogisk utviklingsarbeid, lederarbeid og veiledning.
  • kan lede og utvikle barnehagen i tråd med verdigrunnlag og samfunnsmandat

Generelle kompetanse

Studenten

  • har innsikt i planlegging, gjennomføring og vurdering av et pedagogisk utviklingsarbeid.
  • har innsikt i juridiske, administrative og økonomiske perspektiver i forhold til barnehagen som organisasjon.
  • har forståelse for samspill og samarbeid mellom administrativ forvaltning og politiske myndigheter.
  • har utviklet en forståelse for grunnleggende prosesser i organisasjonen i forhold til relasjoner, kommunikasjon, konflikter og makt

Innhold

Hovedemne 1: Pedagogisk utviklingsarbeid, ledelse, og barnehagen som lærende organisasjon
Dette emnet handler om pedagogisk ledelse, profesjonskompetanse, pedagogisk dokumentasjon, læreplanarbeid, vitenskapsteori og metode. I tillegg tar det for seg barnehagen som lærende organisasjon, pedagogisk utviklingsarbeid, oppfølging av personalet i barnehagen og ulike måter å lede på. Yrkesetikk og kritisk refleksjon vil være gjennomgående i dette emnet.

Hovedemne 2: Veiledning i barnehagen, kommunikasjon og relasjon
Dette emnet fokuserer på lederen som veileder, veiledning som metode, kommunikasjon og dialog. Sentrale områder vil være relasjonsarbeid, relasjonskompetanse, innovasjonsprosesser, personalutvikling og kompetanseheving.

Hovedemne 3: Ledelse av barnehagen som organisasjon
Dette emnet omhandler organisasjonskultur, organisasjonsstruktur, barnehagens rolle i samfunnet, samarbeid med barnehagens interessenter, kommunikasjon, konflikter og makt. Videre vil arbeidsmiljø, nasjonal og internasjonal barnehagepolitikk, offentlige reformer, samspill og samarbeid mellom administrativ forvaltning og myndighetene være i fokus. Viktige komponenter vil være ledelse og kjønn, det juridiske, administrative og økonomiske perspektivet.

Arbeids- og læringsformer

Studiet er organisert over et semester med felles samlinger.

Det vektlegges variasjon av arbeidsformer i forhold til studiets innhold. Det vil veksle mellom dialog, refleksjon, selvstudium, drøftingsoppgaver, forelesninger, seminargrupper, skriftlig og muntlig formidling, veiledning og praktiske øvelser som reflekterer vektlegging av dyktighet og kyndighet i forhold til ledelse, veiledning og pedagogisk utviklingsarbeid. Det legges vekt på studentaktivitet og medvirkning. Det vil bli arbeidet individuelt og i grupper, og gitt gruppevis og individuell veiledning. Oppgaver vil kreve samarbeid og kontakt med praksisfeltet.

Samlingsdager og studiedager er obligatorisk.

Vurderingsformer

Muntlig presentasjonsoppgave i gruppe, vektes 40 %.

Individuell skriftlig hjemmeeksamen, vektes 60 %.

Det gis én gradert karakter på vitnemålet, gradert fra A til F, hvor A er beste og E er laveste ståkarakter. Hvert delemne og arbeidskrav må være bestått for at kunnskapsområdet skal være bestått. Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Marit Bøe <marit.boeSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Jorunn Halvorsen - 20.11.2015