Material og digital utforskning – Erfaring og kunnskap i barns formingsprosesser MATDIG

Læringsutbytte

Kunnskaper

Studenten

  • har kunnskap om mulighetene med varierte materialer og teknikker
  • har kunnskap om barns utvikling sett i sammenheng med deres erfaringer
  • har kunnskap om dokumentasjon av skapende arbeid som grunnlag for å utvikle fagdidaktisk refleksjon
  • har forståelse for sammenheng mellom teori og praksis
  • har kunnskap om utfordringer og muligheter med bruk av IKT i skapende prosesser i barnehagen

Ferdigheter

Studenten

  • kan bruke og utforske materialer, teknikker og digitale verktøy i eget skapende arbeid
  • kan tilrettelegge for møter mellom barn og materialer, reflektere rundt barnehagelærerens rolle og videreføre konsekvenser for barnehagen
  • kan anvende relevante metoder i formingsfaglig utviklingsarbeid i barnehagen
  • kan bruke teoretisk kunnskap for å begrunne egne påstander

Generell kompetanse

Studenten

  • ser barnehagen som en viktig arena for å gi barn varierte og interessante opplevelser og mulighet for skapende lek og virksomhet
  • forstår betydningen av de valg barnehagelæreren gjør når barnehagen innredes og utstyres og hvilke erfaringer dette fører til for barna

forstår barnehagelæreren som rollemodell for personale, barn og foreldre

Innhold

I studiet får studenten fordype seg i skapende arbeid med ulike materialer, teknikker og digitale verktøy. Det legges vekt på at studenten utvikler en dypere forståelse for barns lek og skapende virksomhet i barnehage, og utvider sine forutsetninger for å stimulere barns ulike uttrykksformer. Studentens skapende arbeid bidrar til forståelse for estetiske læringsprosesser i barnehagen. Dokumentasjonsevne og refleksjonsnivå knyttet til barns forutsetninger, læring og formuttrykk vil styrkes gjennom planlagte møter i barnehagen. Det vil være et spesielt fokus på de materielle omgivelsers betydning for lek og skapende virksomhet i barnehage.

Innholdet preges av formingsfaglig utviklingsarbeid både for studenten og som fagdidaktisk arbeid i barnehage.

Arbeids- og læringsformer

Praktisk skapende arbeid: Studentens praktisk skapende arbeid med materiale- og digitale uttrykk.

Didaktisk/teoretisk refleksjon: Studenten får erfaringer med å dokumentere barns møter med ulike materialer og teknikker, og med didaktisk refleksjon med utgangspunkt i slike dokumentasjoner.

Teoretisk fagstoff tilegnes gjennom studentens litteraturstudier, forelesninger og diskusjoner. Arbeidet foregår både i grupper og individuelt.

Samlingsdager og studiedager er obligatoriske.

Vurderingsformer

Individuell mappe-eksamen.

Mappen inneholder

  • Studentens innleverte produkter.
  • Studentens dokumentasjoner fra barnehagen

Det gis én gradert karakter på vitnemålet, gradert fra A til F, hvor A er beste og E er laveste ståkarakter. Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Kari Carlsen <kari.carlsenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Jorunn Halvorsen - 18.11.2015