Material og digital utforskning – Erfaring og kunnskap i barns formingsprosesser MATDIG
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten
- har kunnskap om mulighetene med varierte materialer og teknikker
- har kunnskap om barns utvikling sett i sammenheng med deres erfaringer
- har kunnskap om dokumentasjon av skapende arbeid som grunnlag for å utvikle fagdidaktisk refleksjon
- har forståelse for sammenheng mellom teori og praksis
- har kunnskap om utfordringer og muligheter med bruk av IKT i skapende prosesser i barnehagen
Ferdigheter
Studenten
- kan bruke og utforske materialer, teknikker og digitale verktøy i eget skapende arbeid
- kan tilrettelegge for møter mellom barn og materialer, reflektere rundt barnehagelærerens rolle og videreføre konsekvenser for barnehagen
- kan anvende relevante metoder i formingsfaglig utviklingsarbeid i barnehagen
- kan bruke teoretisk kunnskap for å begrunne egne påstander
Generell kompetanse
Studenten
- ser barnehagen som en viktig arena for å gi barn varierte og interessante opplevelser og mulighet for skapende lek og virksomhet
- forstår betydningen av de valg barnehagelæreren gjør når barnehagen innredes og utstyres og hvilke erfaringer dette fører til for barna
forstår barnehagelæreren som rollemodell for personale, barn og foreldre
Innhold
I studiet får studenten fordype seg i skapende arbeid med ulike materialer, teknikker og digitale verktøy. Det legges vekt på at studenten utvikler en dypere forståelse for barns lek og skapende virksomhet i barnehage, og utvider sine forutsetninger for å stimulere barns ulike uttrykksformer. Studentens skapende arbeid bidrar til forståelse for estetiske læringsprosesser i barnehagen. Dokumentasjonsevne og refleksjonsnivå knyttet til barns forutsetninger, læring og formuttrykk vil styrkes gjennom planlagte møter i barnehagen. Det vil være et spesielt fokus på de materielle omgivelsers betydning for lek og skapende virksomhet i barnehage.
Innholdet preges av formingsfaglig utviklingsarbeid både for studenten og som fagdidaktisk arbeid i barnehage.
Arbeids- og læringsformer
Praktisk skapende arbeid: Studentens praktisk skapende arbeid med materiale- og digitale uttrykk.
Didaktisk/teoretisk refleksjon: Studenten får erfaringer med å dokumentere barns møter med ulike materialer og teknikker, og med didaktisk refleksjon med utgangspunkt i slike dokumentasjoner.
Teoretisk fagstoff tilegnes gjennom studentens litteraturstudier, forelesninger og diskusjoner. Arbeidet foregår både i grupper og individuelt.
Samlingsdager og studiedager er obligatoriske.
Vurderingsformer
Individuell mappe-eksamen.
Mappen inneholder
- Studentens innleverte produkter.
- Studentens dokumentasjoner fra barnehagen
Det gis én gradert karakter på vitnemålet, gradert fra A til F, hvor A er beste og E er laveste ståkarakter. Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Kari Carlsen <kari.carlsenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Jorunn Halvorsen - 18.11.2015