Småbarn og estetikk SMÅBARN

Læringsutbytte

Kunnskaper

Studenten har:

  • Kunnskap om de minste barnas væremåte og deres læring gjennom leik og sosialt samspill
  • Kunnskap om kvalitet i samspillet mellom voksne og de minste barna
  • Kunnskap om små barns musikalske utvikling, uttrykk og væremåte
  • Kunnskap om musikkens elementer og aktiviteter
  • Kunnskap om små barns dramatiske utvikling, uttrykk og væremåte
  • Kunnskap om dramatisk form
  • Kunnskap om estetikk og den estetiske dimensjonens betydning for de minste
  • Kunnskap om barnehagemiljøet for de minste

Ferdigheter

Studenten kan:

  • Improvisere, samhandle og kommunisere med de minste barna
  • Reflektere kritisk og ivareta medvirkning i pedagogisk arbeid med de minste barna
  • Beherske spill på instrumenter, sang, og lydkilder som er aktuelle i barnehagen
  • Legge til rette for musikalske inntrykk og uttrykk på varierte måter og musisere sammen med barna
  • Uttrykke seg gjennom dramatisk form
  • Legge tilrette for dramatiske inntrykk og uttrykk på varierte måte
  • Planlegge, gjennomføre og vurdere estetiske samspill med små barn
  • Tilrettelegge barnehagemiljøet for de minste barna

Generell kompetanse

Studenten har:

  • Et reflektert forhold til sin profesjonsrolle som omsorgsperson, oppdrager og kulturformidler
  • Kompetanse til å ivareta barns musikalske utvikling og uttrykk
  • Kompetanse til å ivareta egen musikalske og dramatiske utvikling
  • Kunne reflektere over og vurdere egen rolle i møte med barns estetiske væremåte
  • Kompetanse til å vurdere og nyttiggjøre seg av aktuell forskning

Innhold

Emnet vil gi grunnlag for studenten til å reflektere over sin egen rolle som omsorgsperson, oppdrager og kulturformidler. Det vil fokuseres på profesjonskompetansen. Studenten vil få erfaring med å lede estetiske prosesser med små barn. Emnet vil gi studentene forståelse for sammenhengen mellom de minste barnas væremåte, og estetiske uttrykk i barnehagen. Dette vil forberede studentene på de pedagogiske utfordringene og mulighetene det gir å arbeide med de estetiske fagene og de minste barna.

Det vil arbeides med sang og spill som en måte å kommunisere med små barn på. Studentene skal også arbeide med rom, kropp, stemme og dramatiske virkemidler som viktige komponenter i virksomhet og prosesser med små barn.

Arbeids- og læringsformer

Gjennom eget skapende arbeid og refleksjon vil emnet gi studenten forståelse for sammenhengen mellom teori og praksis.

Undervisningen vil blant annet bestå av forelesninger, diskusjoner, gruppearbeid, workshops og ekskursjoner.

Studenten må sette av tid til egen øvelse og arbeid med praktiske ferdigheter i musikk og drama

Samlingsdager og nett-/studiedager er obligatorisk.

Vurderingsformer

Arbeidskrav:

Skape og gjennomføre et estetisk møte med de minste barna

Arbeidskravet må være bestått for at studenten skal få karakter i emnet.

Teoretisk individuell skriftlig eksamen, vektes 60 %

Praktisk gruppeeksamen, vektes 40 %

Det gis én gradert karakter på vitnemålet, gradert fra A til F, hvor A er beste og E er laveste ståkarakter. Hvert delemne og arbeidskrav må være bestått for at kunnskapsområdet skal være bestått. Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Tone Cronblad Krosshus <tone.c.krosshusSPAMFILTER@hit.no>,Øyvind Risa <oyvind.risaSPAMFILTER@hit.no>,Heidi Østland Vala <heidi.o.valaSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Jorunn Halvorsen - 06.01.2015