MER UTE! - Barnehagens uterom som leik og læringslandskap MERUTE

Læringsutbytte

Kunnskaper

Studenten har

  • teoretisk kunnskap om og praktiske erfaringer med ulike naturtyper og bevegelsesmiljø som læringsarena for barns utvikling og helse
  • teoretisk og praktisk kunnskap for å kunne stimulere barn til leik, undring, glede og mestring i naturen med utgangspunkt i barnas egne forutsetninger
  • fagdidaktisk kompetanse, kritisk refleksjonsevne og innsikt i pedagogisk utviklingsarbeid relatert til arbeid med barn i naturen og barnehagens uteområder
  • innsikt i barns relasjoner til natur og betydning av læring i kontekst med omgivelsene
  • kunnskap om hvordan en uteleikeplass bygges opp og anvendes i praktisk pedagogisk arbeid med barn

Ferdigheter

Studenten kan

  • planlegge og gjennomføre praktiske aktiviteter med barn i barnehagens uteområder til ulike årstider
  • tilrettelegge og gjennomføre naturfaglig læring med barn etter «forskerfrø metoden»
  • planlegge og utføre fysiske aktiviteter med barn og vurdere motorisk utbytte
  • bygge opp en uteleikeplass med bevegelsesforsterkere
  • vurdere sikkerhet på leikeplasser etter gjeldende forskrifter

Generell kompetanse

Studenten skal

  • planlegge, tilrettelegge, gjennomføre og evaluere praktiske aktiviteter ute med barn hele året
  • kjenne til karakteristikker, kvaliteter og sikkerhet i barnehagens utemiljø
  • bruke uteområdenes anvendelighet i forhold til leik og læring
  • ha innsikt i betydningen av fysisk aktivitet for barns utvikling og helse
  • forså betydningen av uteområdenes muligheter for praktisk pedagogisk arbeid i barnehagen

Innhold

Emnet er rettet mot arbeid med barnehagens uteområder som arena for leik og læring med barn ute både innenfor og utenfor barnehagens gjerde. Dette konkretiseres gjennom å se muligheter og utfordringer i praktisk pedagogisk arbeid med barn i barnehagens uteområder. Det legges vekt på å utvikle barns relasjoner til natur gjennom naturopplevelser, se og forstå dyr og planters liv i et økologisk samspill og i et bærekraftig perspektiv. Emnet skal gi innsikt i hvordan barnehagens lærende landskap kan gi barnet muligheter til utfoldelse gjennom bevegelse og fysisk aktivitet i et helsefremmende perspektiv. Arbeid med barnehagens uteområder skal gi innsikt i hvordan praktisk pedagogisk arbeid ute kan gi barna en autentisk forståelse av sammenhenger i naturen og hvordan landskapet er en viktig faktor for lek og kontekstuell læring.

Emnet søker å belyse og imøtekomme Lov om barnehager 2013 § 2: «Barnehagen skal gi barn muligheter for lek, livsutfoldelse og meningsfylte opplevelser og aktiviteter» og eksemplifiserer retningslinjene i Rammeplan for barnehagen 2011(R-11): «Barnehagen skal ha arealer og utstyr nok til lek og varierte aktiviteter som fremmer bevegelsesglede, gir allsidig bevegelseserfaring, sanserfaring og mulighet for læring og mestring» (kap. 1,8).

Arbeids- og læringsformer

Forelesninger, gruppearbeid, feltstudier, praktisk arbeid med barn. Det inngår to 3-dagers feltkurs med overnattinger.

Samlingsdager og studiedager er obligatorisk.

Vurderingsformer

Arbeidskrav:

Feltkurs med tilhørende artsprøver må være gjennomført til bestått.

Individuelle mappevurdering med gradert karakter. Mappen inneholder delemner knyttet til feltkurs, samlinger og nettundervisning, samt gruppearbeid og praktisk arbeid med barn i barnehagealder.

Det gis én gradert karakter på vitnemålet, gradert fra A til F hvor A er beste og E er laveste ståkarakter. Hvert delemne må ha bestått karakter for at hovedemnet skal være bestått. Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Robet Larsen <robert.larsenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Robert Larsen - 27.02.2015