Iscenesettelse og kommunikasjon – bildebok og muntlig fortelling ISCENE
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten skal ha:
- kunnskap om den moderne bildeboka som sjanger, og hvordan denne speiler samfunnet.
- kunnskap om iscenesettelse og dramatisk formgiving.
- kunnskap om resepsjonsestetikk.
- kunnskap om hvorfor det er viktig å fortelle eventyr for barn.
- kunnskap om fortellingens struktur og dramaturgi.
Ferdigheter
Studenten skal:
- utvikle sin individuelle fortellerstil.
- ha ferdighet i dramatisk formgiving og spill.
- kunne planlegge og gjennomføre aktiviteter som styrker barns tekstkompetanse.
- kunne omdanne og formidle faktakunnskaper gjennom praktisk arbeid med fortellinger.
- gjennom ulike strategier formidle den moderne bildeboka for barn.
Generell kompetanse
Studenten skal:
- ha en bevisst og kritisk holdning til arbeidet med bildeboka i barnehagen.
- ha evne til å reflektere over egen og andres formidlingskompetanse.
- kunne samtale og samarbeide med barn om litteraturens ulike uttrykk.
- ha en bevissthet om hvilken betydning arbeidet med litteratur og litteraturformidling har for barn.
- ha en forståelse av hvordan kultur for barn kan iscenesette barns tanker, forestillinger og erfaringer.
Innhold
Fordypningsfaget vil bestå av to hovedområder:
I første hovedområde ”bildebok” vil studenten få kjennskap til sjangerkunnskap og resepsjonsestetikk. Emnet vil ta for seg bildeboka i et samfunnsperspektiv, litteraturformidling og dramaforløp. Vurdering av bildebøker vil også vektlegges.
Det andre hovedområdet er ”muntlig fortelling. Her vil studenten gå gjennom struktur, mønstre og dramaturgi. Fortellerteknikker står sentralt sammen med iscenesettelse og dramatisk formgiving.
Arbeids- og læringsformer
Arbeidsformene vil variere og tilpasses de ulike emnene innenfor fordypningsfaget. Undervisningen vil bestå av både forelesninger, praktiske øvelser, gruppearbeid og diskusjoner. For å styrke studentens forståelse av barnehagelærerrollen, vil flere av øvelsene bli lagt til praksisfeltet.
Samlingsdager og studiedager er obligatorisk.
Vurderingsformer
Arbeidskrav
Det vil i semesterplanen bli presentert fire arbeidskrav. Disse må være bestått for å få karakter i emnet.
Muntlig praktisk gruppeeksamen, vektes 40 %
Individuell skriftlig prøve, vektes 60 %
Det gis èn gradert karakter på vitnemålet, gradert fra A til F hvor A er beste og E er laveste ståkarakter. Hvert delemne må ha bestått karakter for at hovedemnet skal være bestått. Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Elisabeth Hovde Johannesen <elisabeth.h.johannesenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Jorunn Halvorsen - 06.01.2015