Masteroppgave 60MASTON

Læringsutbytte

Kunnskap:

  • Studentene skal ha avansert fagkunnskap innen sin valgte problemstilling.

Ferdigheter:

  • kunne problematisere et tema, avgrense det og fokusere det som skal undersøkes
  • kunne velge ut og begrunne egnet strategi og relevante forskningsmetoder
  • kunne analysere eksisterende teorier og fortolkninger innenfor fagområdet
  • og selvstendig kunne undersøke et avgrenset tema, praktisk og teoretisk

Generell kompetanse:

  • kunne dokumentere og kommunisere faglige problemstillinger og konklusjoner innenfor fagområdet slik at andre på tilsvarende nivå kan følge dokumentasjonen.

Innhold

Innholdet i emnet består av gjennomføring av en masteroppgave. Dette omfatter skriving av en avhandling, eget estetisk skapende arbeid og utarbeiding av et sammendrag.

Innholdet i masteroppgaven skal omfatte:

  • en presis og operasjonaliserbar problemformulering
  • relevant redegjørelse for undersøkelsens kontekst
  • valg og begrunnelse av strategi og metoder
  • klargjøring av relevant saksinnhold og sentrale begrep
  • eget estetisk skapende arbeid
  • systematisk analyse, tolkning og/eller refleksjon
  • drøfting av resultater
  • en didaktisk komponent inngår i oppgaven dersom ikke hele oppgaven har et didaktisk perspektiv.
  • egnet dokumentasjon både teoretisk, praktisk og estetisk
  • selvstendig bruk av kilder etter vanlige regler for kildehenvisninger

Arbeids- og læringsformer

Studiet har hovedbase på campus-Notodden.

Masteroppgaven er lagt til to semestre (1 år). Det gis anledning til å ta Masteroppgaven på fire semestre (2 år).

Masteroppgaven er et individuelt, selvstendig arbeid. Den karakteriseres av at forskningsprosessen foregår gjennom estetisk skapende arbeid, kunstfaglig teori og pedagogikk/didaktikk. Den valgte problemstillingen styrer arbeidsprosessen.

I løpet av Generell del av studiet har studenten arbeidet med å avklare problemområde, problemformulering og strategi for oppgaven, slik at grunnlaget for tildeling av veiledere er klarlagt. Dette forberedende arbeidet foregår dels ved fellesundervisning, gruppedrøftinger, ved individuell veiledning i Generell del av studiet. Prosjektbeskrivelse med problemformulering godkjennes av lærerteamet, og det gjennomføres et seminar i tilknytning til godkjenningen. Senere er det veilederne som fører dette ansvaret videre.

Etter godkjenning tildeles hver student til vanlig 2 veiledere. Det er studenten som tar initiativ til veiledning og har ansvar for arbeidet med masteroppgaven. Det beregnes en ramme på 30 t veiledning pr. student. Det er utarbeidet veiledningsavtale.

I andre studieår gjennomføres det tre masteroppgaveseminarer med ulike innfallsvinkler. I seminarene danner presentasjoner fra kandidatene grunnlag for drøftinger mellom vitenskapelig personale og kandidatene.

Masteroppgaven leveres i mai i fjerde semester. En fire siders sammenfatning av masteroppgaven leveres en uke før muntlig sluttprøve. Sammenfatningen skal gå inn i instituttets database.

Obligatoriske studier

  • Forberedende veiledning
  • Seminarer og fellesdrøftinger
  • Offentlig presentasjon av avhandlingen

Vurderingsformer

Følgende deler er gjenstand for vurdering:

  • Avhandling, med illustrasjoner, (max 35 000 ord)
  • Utstilling av praktisk, estetisk, skapende arbeid
  • Muntlig prøve der sterke og svake sider ved avhandling, utstilling diskuteres. Sammenfatning på 4 sider, til database

Sluttvurderingen er en helhetsvurdering av avhandling,utstilling, sammenfatning og muntlig prøve. Avhandling og utstilling veier tyngst. Vurderingskriteriene knyttes til studieprogrammets mål og læringsutbyttebeskrivelser, krav til innhold i emnet konkretisert i forhold til kandidatens problemstilling. Vurderingen foretas av en vurderingskommisjon som består av gjennomgangssensor, fagsensor og veiledere, hvor gjennomgangssensor har avgjørende myndighet.

På vitnemålet føres:

  • karakterer for:
    • generell del
    • masteroppgave
  • tittel på masteroppgaven

Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Marte S. Gulliksen <marte.gulliksenSPAMFILTER@hit.no>,Morteza Amari <morteza.amariSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Jorunn Halvorsen - 25.05.2016