Masteroppgave 60MASTON
Læringsutbytte
Kunnskap:
- Studentene skal ha avansert fagkunnskap innen sin valgte problemstilling.
Ferdigheter:
- kunne problematisere et tema, avgrense det og fokusere det som skal undersøkes
- kunne velge ut og begrunne egnet strategi og relevante forskningsmetoder
- kunne analysere eksisterende teorier og fortolkninger innenfor fagområdet
- og selvstendig kunne undersøke et avgrenset tema, praktisk og teoretisk
Generell kompetanse:
- kunne dokumentere og kommunisere faglige problemstillinger og konklusjoner innenfor fagområdet slik at andre på tilsvarende nivå kan følge dokumentasjonen.
Innhold
Innholdet i emnet består av gjennomføring av en masteroppgave. Dette omfatter skriving av en avhandling, eget estetisk skapende arbeid og utarbeiding av et sammendrag.
Innholdet i masteroppgaven skal omfatte:
- en presis og operasjonaliserbar problemformulering
- relevant redegjørelse for undersøkelsens kontekst
- valg og begrunnelse av strategi og metoder
- klargjøring av relevant saksinnhold og sentrale begrep
- eget estetisk skapende arbeid
- systematisk analyse, tolkning og/eller refleksjon
- drøfting av resultater
- en didaktisk komponent inngår i oppgaven dersom ikke hele oppgaven har et didaktisk perspektiv.
- egnet dokumentasjon både teoretisk, praktisk og estetisk
- selvstendig bruk av kilder etter vanlige regler for kildehenvisninger
Arbeids- og læringsformer
Studiet har hovedbase på campus-Notodden.
Masteroppgaven er lagt til to semestre (1 år). Det gis anledning til å ta Masteroppgaven på fire semestre (2 år).
Masteroppgaven er et individuelt, selvstendig arbeid. Den karakteriseres av at forskningsprosessen foregår gjennom estetisk skapende arbeid, kunstfaglig teori og pedagogikk/didaktikk. Den valgte problemstillingen styrer arbeidsprosessen.
I løpet av Generell del av studiet har studenten arbeidet med å avklare problemområde, problemformulering og strategi for oppgaven, slik at grunnlaget for tildeling av veiledere er klarlagt. Dette forberedende arbeidet foregår dels ved fellesundervisning, gruppedrøftinger, ved individuell veiledning i Generell del av studiet. Prosjektbeskrivelse med problemformulering godkjennes av lærerteamet, og det gjennomføres et seminar i tilknytning til godkjenningen. Senere er det veilederne som fører dette ansvaret videre.
Etter godkjenning tildeles hver student til vanlig 2 veiledere. Det er studenten som tar initiativ til veiledning og har ansvar for arbeidet med masteroppgaven. Det beregnes en ramme på 30 t veiledning pr. student. Det er utarbeidet veiledningsavtale.
I andre studieår gjennomføres det tre masteroppgaveseminarer med ulike innfallsvinkler. I seminarene danner presentasjoner fra kandidatene grunnlag for drøftinger mellom vitenskapelig personale og kandidatene.
Masteroppgaven leveres i mai i fjerde semester. En fire siders sammenfatning av masteroppgaven leveres en uke før muntlig sluttprøve. Sammenfatningen skal gå inn i instituttets database.
Obligatoriske studier
- Forberedende veiledning
- Seminarer og fellesdrøftinger
- Offentlig presentasjon av avhandlingen
Vurderingsformer
Følgende deler er gjenstand for vurdering:
- Avhandling, med illustrasjoner, (max 35 000 ord)
- Utstilling av praktisk, estetisk, skapende arbeid
- Muntlig prøve der sterke og svake sider ved avhandling, utstilling diskuteres. Sammenfatning på 4 sider, til database
Sluttvurderingen er en helhetsvurdering av avhandling,utstilling, sammenfatning og muntlig prøve. Avhandling og utstilling veier tyngst. Vurderingskriteriene knyttes til studieprogrammets mål og læringsutbyttebeskrivelser, krav til innhold i emnet konkretisert i forhold til kandidatens problemstilling. Vurderingen foretas av en vurderingskommisjon som består av gjennomgangssensor, fagsensor og veiledere, hvor gjennomgangssensor har avgjørende myndighet.
På vitnemålet føres:
- karakterer for:
- generell del
- masteroppgave
- tittel på masteroppgaven
Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Marte S. Gulliksen <marte.gulliksenSPAMFILTER@hit.no>,Morteza Amari <morteza.amariSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Jorunn Halvorsen - 25.05.2016