Film og digital video 15FILM
Læringsutbytte
Kunnskap
- Vise innsikt i bruken av fortellerteknikk i film
- kunne analysere film med henblikk på bruken av audio/visuelle virkemidler og budskap
Ferdigheter
- vise ferdighet i bruken av lyd som virkemiddel i film
- bruke visuelle virkemidler i film
- kunne planlegge og arbeide kreativt med filmproduksjon
- utvikle ferdighet i bruk av aktuell maskin- og programvare innenfor digital videoredigering
Generell kompetanse
- kan vurdere og veilede andre som arbeider med film
Innhold
- Adobe Premiere*
- Arbeid med videokamera, videoopptak
- Bruk av verktøy i videoredigeringsprogrammer: klipp, lyd m.m.
- Å fortelle i tid: Iscenesettelse, billedkoreografi og dramaturgi
- Lyd: Opptak og bearbeiding av lyd - bruk av musikk for bruk i film
- Filmanalyse: vurdering og analyse av film
- Teori: Smakebiter i filmanalyse, filmteori og filmhistorie
* Versjonen som er tilgjengelig ved studiestart. Studentene kan benytte andre versjoner/programmer, men det vil ikke bli gitt opplæring innenfor disse.
Arbeids- og læringsformer
Studiene organiseres som nettbasert undervisning med samlinger.
Det har et omfang på ca 400 arbeidstimer, og av dem ca 80 timer til samlinger, forelesninger og veiledningstimer.
Det vil bli diskusjonsrom og rom for nettmøter. Lærere og studenter vil kunne legge ut bilder, besvarelser og andre dokumenter samt linker til andre internettadresser. Studentene får opplæring i bruk av plattformen.
Kommunikasjonen mellom student og høgskole foregår via Fronter og epost.
Det vil bli gitt undervisning, foredrag, eller forelesningsnotater i løpet av semesteret. Deltakelse i samlinger/nettsamlinger og arbeid med innleveringsoppgaver er en del av arbeidskravet i emnet. Besvarelser legges i fronter til oppsatte frister for godkjenning/kommentering. Studentene oppfordres til å danne grupper i studietiden. Høgskolen vil være behjelpelig med å sette sammen hensiktsmessige studentgrupper.
Studieenheten skal være preget av vekselspillet mellom praktisk skapende arbeid, teoretisk orientering og refleksjon.
Vurderingsformer
Emnet har et omfang på ca 400 arbeidstimer, og av dem ca 80 timer til samlinger, forelesninger og veiledningstimer. Fortløpende uformell veiledning og vurdering skal både være en del av læringsprosessen og et middel for den enkelte student til å skaffe seg økt innsikt i egne faglige forutsetninger for videre studier og fremtidig yrkesprofesjon. I emnet skal studentene levere individuelle oppgaver og en gruppeoppgave. Alle oppgavene som inngår i emnet, må være bestått for å få vitnemål. Eksamen består av en individuell prosjektoppgave med gradert karakter som føres på vitnemålet. Det gis bokstavkarakter fra A til F, med A som beste karakter og E som dårligste karakter for bestått. Karakterfastsettingen følger reglement om vurdering og vitnemål ved Høgskolen i Telemark.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Morteza Amari <Morteza.AmariSPAMFILTER@hit.no> - 02.12.2014