Kunst og håndverk 1 - Bilde, grafisk design og visuell kommunikasjon, trinn 1-7 K&H 101
Læringsutbytte
Kunnskap
- ha grunnleggende kunnskaper om utvalgte materialer, redskaper, og teknikker i arbeid med bilder, grafisk design og visuell kommunikasjon
- ha grunnleggende kunnskaper om hovedtrekkene i den historiske utviklingen i norsk bildekunst, grafisk design og visuell kommunikasjon i nyere tid og ha erfaringer med å beskriv, analysere og tolke ulike bildeuttrykk
- ha kunnskap om gjeldende regler om opphavsrett og personvern ved bruk av bilder i undervisningen
- ha grunnleggende kunnskap om hovedtrekkene i fagets historiske utvikling, om sentrale teorier knyttet til barns todimensjonale formspråkutvikling, om barnekulturens visuelle ytringsformer,om fantasi, kreativitet, estetiske opplevelser og -læreprosesser
- ha grunnleggende kunnskaper om entreprenørskap og innovajon
Ferdigheter
- kunne planlegge, utvikle, gjennomføre og vurdere form og innhold i enkle analoge og digitale utstillinger og andre bildepresentasjoner innenfor emnet
- kunne dokumentere en skapende prosess, knytte sammenhenger til relevant teori og praksis og bruke dette som refleksjonsgrunnlag i den fagdidaktiske kompetansen
- ha erfaringer med og vurderingsevne knyttet til kvalitet og egnethet i bruk av utvalgte materialer, redskaper, og teknikker i arbeid med bilder, grafisk design og visuell kommunikasjon
Generell kompetanse
- kunne planlegge og gjennomføre undervisnig, vurdere lærebøker og læremidler i kunst og håndverk og kunne benytte fagkompetansen i tverrfaglige tema- og prosjektarbeid
Innhold
Emne 1: Bilder, grafisk design og visuell kommunikasjon
Del 1 Bildearbeid og kunstorientering
Del 2 Grafisk design og visuell kommunikasjon
Emnet gir en innføring i bilder, grafisk design og visuell kommunikasjon.
Arbeids- og læringsformer
Den faglige virksomheten kan ha ulike lærings- og formidlingsformer som:
- verkstedarbeid
- forelesning
- demonstrasjon
- klasse og kollokviearbeid
- tema og prosjektarbeid
- problemløsning, individuelt/i gruppe
- veiledning og vurdering
- visuelle presentasjonsformer og formidling
- ekskursjon
Alle oppgaver og arbeidskrav må leveres til avtalt tid. For å få eksamen i emnet må alle arbeidskrav være godkjent av emneansvarlig.
Arbeidsformer avhenger av om studiet tilbys som nettbasert studium med samlinger eller som campusbasert studium.
Campusbasert studium:
Studentene arbeider hovedsaklig selvstendig og under veiledning av lærer i verkstedene. Gjennom veiledning på verksted blir teori og refleksjon knyttet til studentens eget skapende arbeid. Forelesninger, seminar og ulike typer utadrettede virksomheter er del av arbeidsformene. Dette omfatter utstillinger og digitale presentasjoner. Ulike gruppeprosesser kan inngå som en del av læringsformene.Studiet skal være preget av veksling mellom praktisk skapende arbeid, teoretisk orientering og didaktisk refleksjon. Å oppsøke ulike utstillinger, samlinger, museer og gallerier skal være en del av den faglige formidlingen og arbeid med ulike former for utstilling og andre visuelle dokumentasjons – og presentasjonsformer skal vektlegges og integreres i alle emner i studiet.Aktiv deltakelse i og medansvar for ulike felles formidlingsprosjekt, for eksempel ” Åpen dør”, inngår som en obligatorisk del av studiet.
Nettbasert studium med samlinger:
Ca 3 timer pr uke, og via høgskolens læringsplattform i Fronter med elektronisk klasserom for diskusjonsforum, nettmøter, skriving av innlegg og presentasjoner, innsendinger m.m. Samlinger hvor verkstedsarbeid blir prioritert med opplæring i verktøy og maskiner samt gruppeoppgaver innen skapende prosesser. På første samling blir en grundig innføring i vår elektroniske plattform Nefsis prioritert. Obligatorisk fast ukentlig undervisning i sanntid på nett.Studentene arbeider hovedsaklig selvstendig og i grupper med nettbasert veiledning av lærer. Studiet skal være preget av veksling mellom praktisk skapende arbeid, teoretisk orientering og didaktisk refleksjon. I løpet av samlingene kan det bli gjennomført obligatoriske studieutflukter.
Vurderingsformer
I løpet av studiearbeidet får studentene kunnskaper om og erfaringer med ulike typer veiledning og tilbakemelding ut fra definerte arbeidskrav som er formulert i de ulike mappeoppgavene.
Alle definerte arbeidskrav må være forevist og godkjent av faglærer før avsluttende vurdering
Avsluttende vurdering skal knyttes både til utvalgte arbeider fra emnets studieforløp og en gitt avsluttende mappeoppgave
Det gis karakterer på en skala fra A til F, der A er høyeste og E er laveste ståkarakter.
Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Jorunn Halvorsen <Jorunn.HalvorsenSPAMFILTER@hit.no>,Jostein Sandven <Jostein.SandvenSPAMFILTER@hit.no>,Ellen Baskår <Ellen.K.BaskarSPAMFILTER@hit.no>,Liv E Ringen <Liv.RingenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Jostein Sandven - 02.01.2015