Kunst og håndverk 1 - Håndverk, design,skulptur, arkitektur og entreprenørskap, trinn 1-7 K&H 102
Læringsutbytte
Kunnskaper
- ha grunnleggende kunnskap om sentrale teorier knyttet til barns tredimensjonale formspråk og lek med materialer
- ha grunnleggende kunnskaper om hovedtrekkene i den historiske utviklingen innen skulptur, design og arkitektur etter 1850
- ha grunnleggende kunnskaper om bruk av egnet digital programvare
- ha grunnleggende kunnskaper om entreprenørskap og innovajon
Ferdigheter
- kan bruke faglige og praksisrelaterte erfaringer og teoretiske kunnskaper i planlegging og gjennomføring med faglig utvikling som mål
- ha erfaringer med vedlikehold og stell av enkle verktøy og maskiner, med organisering av egnede verksteder - både inne og ute - og kjenne til aktuelle sikkerhetsrutiner (HMS-rutiner)
Generell kompetanse
- ha grunnleggende kunnskaper og erfaringer med bruk av ulike materialer, redskaper, teknikker og andre estetiske virkemidler i arbeid med design, arkitektur, skulptur og miljø, særlig med utgangspunkt i lokal kultur og miljø
Innhold
Håndverk, design, skulptur, arkitektur og entreprenørskap (15 stp)
Del 1: Skulptur, natur og miljø
Del 2: Håndverk, design og arkitektur.
Emnet gir innføring i design, arkitektur og miljø. Entrenørskap og innovasjon skal synliggjøres i studiearbeidet.
Arbeids- og læringsformer
Den faglige virksomheten kan ha ulike lærings- og formidlingsformer som:
- verkstedarbeid
- forelesning
- demonstrasjon
- klasse og kollokviearbeid
- tema og prosjektarbeid
- problemløsning, individuelt/i gruppe
- veiledning og vurdering
- visuelle presentasjonsformer og formidling
- ekskursjon
Alle oppgaver og arbeidskrav må leveres til avtalt tid. For å få eksamen i emnet må alle arbeidskrav være godkjent av emneansvarlig.
Arbeidsformer avhenger av om studiet tilbys som nettbasert studium med samlinger eller som campusbasert studium.
Campusbasert studium:
Studentene arbeider hovedsaklig selvstendig og under veiledning av lærer i verkstedene. Gjennom veiledning på verksted blir teori og refleksjon knyttet til studentens eget skapende arbeid. Forelesninger, seminar og ulike typer utadrettede virksomheter er del av arbeidsformene. Dette omfatter utstillinger og digitale presentasjoner. Ulike gruppeprosesser kan inngå som en del av læringsformene.Studiet skal være preget av veksling mellom praktisk skapende arbeid, teoretisk orientering og didaktisk refleksjon. Å oppsøke ulike utstillinger, samlinger, museer og gallerier skal være en del av den faglige formidlingen og arbeid med ulike former for utstilling og andre visuelle dokumentasjons – og presentasjonsformer skal vektlegges og integreres i alle emner i studiet.Aktiv deltakelse i og medansvar for ulike felles formidlingsprosjekt, for eksempel ” Åpen dør”, inngår som en obligatorisk del av studiet.
Nettbasert studium med samlinger:
Ca 3 timer pr uke, og via høgskolens læringsplattform i Fronter med elektronisk klasserom for diskusjonsforum, nettmøter, skriving av innlegg og presentasjoner, innsendinger m.m. Samlinger hvor verkstedsarbeid blir prioritert med opplæring i verktøy og maskiner samt gruppeoppgaver innen skapende prosesser. På første samling blir en grundig innføring i vår elektroniske plattform Nefsis prioritert. Obligatorisk fast ukentlig undervisning i sanntid på nett.Studentene arbeider hovedsaklig selvstendig og i grupper med nettbasert veiledning av lærer. Studiet skal være preget av veksling mellom praktisk skapende arbeid, teoretisk orientering og didaktisk refleksjon. I løpet av samlingene kan det bli gjennomført obligatoriske studieutflukter.
Vurderingsformer
Alle definerte arbeidskrav må være forevist og godkjent av faglærer før avsluttende vurdering i slutten av hvert semester.
Avsluttende vurdering skal knyttes til utvalgte arbeider fra studieforløpet.
Det gis karakterer på en skala fra A til F, der A er høyeste og E er laveste ståkarakter.
Delkarakterene blir slått sammen til en karakter på vitnemålet.
Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Jorunn Halvorsen <Jorunn.HalvorsenSPAMFILTER@hit.no>,Jostein Sandven <Jostein.SandvenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Jostein Sandven - 02.01.2015