Kunst og håndverk 1 - Design, arkitektur, skulptur, miljø og entreprenørskap, trinn 5-10 K&H 502
Læringsutbytte
Kunnskap
- ha grunnleggende kunnskaper om bruk av enkel digital programvare (3D) som en del av prosessen med planlegging og bygging av ulike romlige modeller
- ha grunnleggende kunnskap om sentrale teorier knyttet til barns tredimensjonale formspråk og barns lek med materialer
- ha grunnleggende kunnskaper om hovedtrekkene i den historiske utviklingen innen norsk skulptur, design og arkitektur
- ha grunnleggende kunnskaper om entreprenørskap og innovajon
Ferdigheter
- kunne vurdere kvalitet, egnethet og bruk av ulike naturmaterialer i utvikling av skulptur og romlig form, særlig med utgangspunkt i lokal kultur og miljø
- kunne utvikle enkle romlige presentasjoner eller utstillinger, både ute og inne
- kunne dokumentere en skapende prosess, knytte sammenhenger til relevant teori og praksis og bruke dette som refleksjonsgrunnlag i den fagdidaktiske kompetansen
- ha erfaringer med vedlikehold av enkle verktøy og maskiner, med organisering av egnede verksted - både inne og ute - og kjenne til aktuelle sikkerhetsrutiner (HMS-rutiner)
- kunne bruke faglige og praksisrelaterte erfaringer og teoretiske kunnskaper i planlegging og gjennomføring av et individuelt fordypningsprosjekt med faglig utvikling som mål
Generell kompetanse
- ha grunnleggende kunnskaper om og erfaringer med bruk av ulike materialer, redskaper, teknikker og andre estetiske virkemidler i arbeid med design, arkitektur, skulptur og miljø.
Innhold
Håndverk, design, arkitektur, skulptur, miljø og entreprenørskap (15 stp)
Del 1: Håndverk og design
Del 2: Design, arkitektur, skulptur og miljø
Entreprenørskap og innovasjon skal synliggjøres i begge delene.
Arbeids- og læringsformer
Den faglige virksomheten kan ha ulike lærings- og formidlingsformer som:
- verkstedarbeid
- forelesning
- demonstrasjon
- klasse og kollokviearbeid
- tema og prosjektarbeid
- problemløsning, individuelt/i gruppe
- veiledning og vurdering
- visuelle presentasjonsformer og formidling
- ekskursjon
Alle oppgaver og arbeidskrav må leveres til avtalt tid. For å få eksamen i emnet må alle arbeidskrav være godkjent av emneansvarlig.
Arbeidsformer avhenger av om studiet tilbys som nettbasert studium med samlinger eller som campusbasert studium.
Campusbasert studium:
Studentene arbeider hovedsaklig selvstendig og under veiledning av lærer i verkstedene. Gjennom veiledning på verksted blir teori og refleksjon knyttet til studentens eget skapende arbeid. Forelesninger, seminar og ulike typer utadrettede virksomheter er del av arbeidsformene. Dette omfatter utstillinger og digitale presentasjoner. Ulike gruppeprosesser kan inngå som en del av læringsformene.Studiet skal være preget av veksling mellom praktisk skapende arbeid, teoretisk orientering og didaktisk refleksjon. Å oppsøke ulike utstillinger, samlinger, museer og gallerier skal være en del av den faglige formidlingen og arbeid med ulike former for utstilling og andre visuelle dokumentasjons – og presentasjonsformer skal vektlegges og integreres i alle emner i studiet.Aktiv deltakelse i og medansvar for ulike felles formidlingsprosjekt, for eksempel ” Åpen dør”, inngår som en obligatorisk del av studiet.
Nettbasert studium med samlinger:
Ca 3 timer pr uke, og via høgskolens læringsplattform i Fronter med elektronisk klasserom for diskusjonsforum, nettmøter, skriving av innlegg og presentasjoner, innsendinger m.m. Samlinger hvor verkstedsarbeid blir prioritert med opplæring i verktøy og maskiner samt gruppeoppgaver innen skapende prosesser. På første samling blir en grundig innføring i vår elektroniske plattform Nefsis prioritert. Obligatorisk fast ukentlig undervisning i sanntid på nett.Studentene arbeider hovedsaklig selvstendig og i grupper med nettbasert veiledning av lærer. Studiet skal være preget av veksling mellom praktisk skapende arbeid, teoretisk orientering og didaktisk refleksjon. I løpet av samlingene kan det bli gjennomført obligatoriske studieutflukter.
Emnet gir en innføring i design, arkitektur, skulptur, miljø og entreprenørskap. Studenten skal få erfaring med varierte arbeidsmetoder og ulike materialer som gir læringsutbytte i forhold til kravene i gjeldende læreplan for 5-10. trinn i grunnskolen. Studieenheten preges av en vekselvirkning mellom teori og praktisk arbeid i materialer. Studentene utvikler handlingskompetanse og evne til å begrunne faglig praksis. Aktuelle undervisningsformer er forelesninger, demonstrasjoner, seminar, kollokvier, prosjektarbeid og visuelle presentasjoner. Bruk av utstillinger og andre kulturtilbud inngår i studiet.
Store deler av studiet har krav om obligatorisk fremmøte. Dette skal angis i årsplan/semesterplan/periodeplaner.
Den enkelte student har ansvar for egen læring. Dette innebærer at studenten selv må holde seg a jour i aktuell pensumlitteratur og søke faglig veiledning. Kunnskapstilegnelsen vil i stor grad forholde seg til løpende prosessveiledning og læring gjennom handling. Nærvær og deltagelse i et aktivt skapende verkstedmiljø er en grunnleggende og viktig forutsetning for å få fullt utbytte av studiet.
Mappeoppgaver
Studiearbeidet struktureres gjennom gitte mappeoppgaver utformet av lærerteamet. For hver oppgave er det definert læringsmål som korresponderer med innhold i det aktuelle delemne og arbeidsområde. Mappeoppgavene formidler studiets forventninger til studentene om en aktiv og jevn innsats gjennom studieåret. Mappeoppgavene vil synliggjøre progresjon og struktur i studiet. Oppgaver som gis tidlig i studiet, skal bygge opp basisferdigheter og gi forutsetninger for å løse stadig mer komplekse oppgaver.
Gjennom arbeid med mappeoppgavene underveis i studiet får studenten veiledning og tilbakemelding på fremlagt arbeid, utstillinger og presentasjoner, skisser, studier og skriftlige refleksjoner. I mappene dokumenteres studentens arbeidsprosess, resultat og refleksjon gjennom skriftlige og praktiske arbeider, og slik bygger studentene etter hvert opp et bevisst forhold til sin egen utviklings- og læringsprosess innenfor fagfeltet.
Vurderingsformer
I løpet av studiearbeidet får studentene kunnskaper om og erfaringer med ulike typer veiledning og tilbakemelding ut fra definerte arbeidskrav som er formulert i de ulike mappeoppgavene.
Alle definerte arbeidskrav må være forevist og godkjent av faglærer før avsluttende vurdering.
Avsluttende vurdering skal knyttes til utvalgte arbeider fra emnets studieforløp. Det gis gradert karakterer på en skala fra A til F, der A er høyeste og E er laveste ståkarakter, som teller 100 % av emnets karakter.
Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Jostein Sandven <Jostein.SandvenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Tone Marit Tesdal - 23.02.2015