Kunst og håndverk 1 Bilde, grafisk design og visuell kommunikasjon, trinn 5-10 K&H 501
Læringsutbytte
Kunnskaper
- ha grunnleggende kunnskaper om hovedtrekkene i den historiske utviklingen i norsk bildekunst, grafisk design og visuell kommunikasjon i nyere tid og ha erfaringer med å beskriv, analysere og tolke ulike bildeuttrykk
- ha kunnskap om gjeldende regler om opphavsrett og personvern ved bruk av bilder i undervisningen
- ha grunnleggende kunnskaper om entreprenørskap og innovajon
- ha grunnleggende kunnskap om hovedtrekkene i fagets historiske utvikling, om sentrale teorier knyttet til barns todimensjonale formspråkutvikling, om barnekulturens visuelle ytringsformer, fantasi, kreativitet og estetiske opplevelse
- ha grunnleggende kunnskaper om entreprenørskap og innovajon
Ferdigheter
- kunne planlegge, utvikle, gjennomføre og vurdere form og innhold i enkle analoge og digitale utstillinger og andre bildepresentasjoner innenfor emnet
- kunne dokumentere en skapende prosess, knytte sammenhenger til relevant teori og praksis og bruke dette som refleksjonsgrunnlag i den fagdidaktiske kompetansen
- kunne planlegge og gjennomføre undervisnig, vurdere lærebøker og læremidler i kunst og håndverk og kunne benytte fagkompetansen i tverrfaglige tema- og prosjektarbeid
Generell kompetanse
- ha grunnleggende kunnskaper om, erfaringer med og vurderingsevne knyttet til kvalitet og egnethet i bruk av utvalgte materialer, redskaper, og teknikker i arbeid med bilder, grafisk design og visuell kommunikasjon
Innhold
Emne K&H 501: Bilde, grafisk design, visuell kommunikasjon (15 stp), trinn 5-10
Emnet deles i to deler.
Del 1: Kunstorientering og bildearbeid i utvalgte materialer og teknikker.
Del 2: Grafisk design og visuell kommunikasjon
Arbeids- og læringsformer
Den faglige virksomheten kan ha ulike lærings- og formidlingsformer som:
- verkstedarbeid
- forelesning
- demonstrasjon
- klasse og kollokviearbeid
- tema og prosjektarbeid
- problemløsning, individuelt/i gruppe
- veiledning og vurdering
- visuelle presentasjonsformer og formidling
- ekskursjon
Alle oppgaver og arbeidskrav må leveres til avtalt tid. For å få eksamen i emnet må alle arbeidskrav være godkjent av emneansvarlig.
Arbeidsformer avhenger av om studiet tilbys som nettbasert studium med samlinger eller som campusbasert studium.
Campusbasert studium:
Studentene arbeider hovedsaklig selvstendig og under veiledning av lærer i verkstedene. Gjennom veiledning på verksted blir teori og refleksjon knyttet til studentens eget skapende arbeid. Forelesninger, seminar og ulike typer utadrettede virksomheter er del av arbeidsformene. Dette omfatter utstillinger og digitale presentasjoner. Ulike gruppeprosesser kan inngå som en del av læringsformene.Studiet skal være preget av veksling mellom praktisk skapende arbeid, teoretisk orientering og didaktisk refleksjon. Å oppsøke ulike utstillinger, samlinger, museer og gallerier skal være en del av den faglige formidlingen og arbeid med ulike former for utstilling og andre visuelle dokumentasjons – og presentasjonsformer skal vektlegges og integreres i alle emner i studiet.Aktiv deltakelse i og medansvar for ulike felles formidlingsprosjekt, for eksempel ” Åpen dør”, inngår som en obligatorisk del av studiet.
Nettbasert studium med samlinger:
Ca 3 timer pr uke, og via høgskolens læringsplattform i Fronter med elektronisk klasserom for diskusjonsforum, nettmøter, skriving av innlegg og presentasjoner, innsendinger m.m. Samlinger hvor verkstedsarbeid blir prioritert med opplæring i verktøy og maskiner samt gruppeoppgaver innen skapende prosesser. På første samling blir en grundig innføring i vår elektroniske plattform Nefsis prioritert. Obligatorisk fast ukentlig undervisning i sanntid på nett.Studentene arbeider hovedsaklig selvstendig og i grupper med nettbasert veiledning av lærer. Studiet skal være preget av veksling mellom praktisk skapende arbeid, teoretisk orientering og didaktisk refleksjon. I løpet av samlingene kan det bli gjennomført obligatoriske studieutflukter.
Emnet gir en innføring i bilder, grafisk design og visuell kommunikasjon. Aktuelle undervisningsformer er forelesninger, demonstrasjoner, seminar og visuelle presentasjoner. I studiearbeidet skal både praktiske og teoretiske emner og varierte arbeidsmetoder vektlegges. Kunnskapstilegnelsen vil i stor grad forholde seg til læring gjennom handling,løpende prosessveiledning og teoretisk orientering. Bruk av eksterne utstillinger inngår i studiearbeidet.
Emnets struktureres gjennom gitte mappeoppgaver utformet av emnets faglige ansvarlige.
Det forventes at studentene arbeider med ulike presentasjoner og refleksjontekster rettet mot fremvekst av et bevisst forhold til egen utviklings- og læringsprosess innenfor emnet.
Den enkelte student har ansvar for egen læring. Dette innebærer at studenten selv må holde seg a jour i aktuell pensumlitteratur og søke faglig veiledning. Nærvær og deltagelse i et aktivt skapende verkstedmiljø er en grunnleggende og viktig forutsetning for å få fullt utbytte av studiet.
Vurderingsformer
I løpet av studiearbeidet får studentene kunnskaper om og erfaringer med ulike typer veiledning og tilbakemelding ut fra definerte arbeidskrav som er formulert i de ulike mappeoppgavene.
Alle definerte arbeidskrav må være forevist og godkjent av faglærer før avsluttende vurdering.
Avsluttende vurdering skal knyttes til utvalgte arbeider fra emnets studieforløp. Det gis gradert karakterer på en skala fra A til F, der A er høyeste og E er laveste ståkarakter, som teller 100 % av emnets karakter.
Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Jostein Sandven <Jostein.SandvenSPAMFILTER@hit.no>,Ellen Baskår <Ellen.K.BaskarSPAMFILTER@hit.no>,Liv Ertzgaard Ringen <Liv.RingenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Tone Marit Tesdal - 23.02.2015