Kunst og håndverk 2 - Bilde, grafisk design og visuell kommunikasjon, trinn 5-10 K&H 503
Læringsutbytte
Kunnskap
- ha allsidige kunnskaper om ulike materialer, redskaper, teknikker og estetiske virkemidler, både analoge og digitale.
- kunne vurdere kvalitet, egnethet og bruk av ulike virkemidler knyttet til allsidig arbeid med bilder, grafisk design og visuell kommunikasjon
- ha kunnskaper om hovedtrekkene i den historiske utviklingen i internasjonal bildekunst, grafisk design og visuell kommunikasjon i nyere tid
- ha allsidige kunnskaper om å dokumentere en skapende prosess knyttet til relevant teori
- ha kunnskap om sentrale teorier knyttet barnekulturens visuelle ytringsformer med vekt på klassetrinn 5. - 10. klasse.
- ha grunnleggende kunnskaper om entreprenørskap og innovajon
Ferdigheter
- kan bruke digitale verktøy og programmer .
- ha allsidige erfaringer med å planlegge, utvikle, gjennomføre og vurdere form, innhold og formidlingsstil i ulike fysiske og digitale presentasjoner og utstillinger
- kunne bruke kunnskaper om og erfaringer med entreprenørskap og innovajon.
- har erfaringer med bruk av ulike materialer, redskaper, teknikker og estetiske virkemidler, både analoge og digitale.
Generell kompetanse
- ha innsikt til å dokumentere en skapende prosess knyttet til relevant teori og til praksis som refleksjonsgrunnlag i videreutvikling av fagdidaktisk kompetanse
Innhold
Emne 1 Bilde, grafisk design og visuell kommunikasjon (15 stp), trinn 5-10
Del 1 Kunstorientering og bildearbeid i utvalgte materialer og teknikker
Del 2 Grafisk design og visuell kommunikasjon
Arbeids- og læringsformer
Den faglige virksomheten kan ha ulike lærings- og formidlingsformer som:
- verkstedarbeid
- forelesning
- demonstrasjon
- klasse og kollokviearbeid
- tema og prosjektarbeid
- problemløsning, individuelt/i gruppe
- veiledning og vurdering
- visuelle presentasjonsformer og formidling
- ekskursjon
Alle oppgaver og arbeidskrav må leveres til avtalt tid. For å få eksamen i emnet må alle arbeidskrav være godkjent av emneansvarlig.
Arbeidsformer avhenger av om studiet tilbys som nettbasert studium med samlinger eller som campusbasert studium.
Campusbasert studium:
Studentene arbeider hovedsaklig selvstendig og under veiledning av lærer i verkstedene. Gjennom veiledning på verksted blir teori og refleksjon knyttet til studentens eget skapende arbeid. Forelesninger, seminar og ulike typer utadrettede virksomheter er del av arbeidsformene. Dette omfatter utstillinger og digitale presentasjoner. Ulike gruppeprosesser kan inngå som en del av læringsformene.Studiet skal være preget av veksling mellom praktisk skapende arbeid, teoretisk orientering og didaktisk refleksjon. Å oppsøke ulike utstillinger, samlinger, museer og gallerier skal være en del av den faglige formidlingen og arbeid med ulike former for utstilling og andre visuelle dokumentasjons – og presentasjonsformer skal vektlegges og integreres i alle emner i studiet.Aktiv deltakelse i og medansvar for ulike felles formidlingsprosjekt, for eksempel ” Åpen dør”, inngår som en obligatorisk del av studiet.
Nettbasert studium med samlinger:
Ca 3 timer pr uke, og via høgskolens læringsplattform i Fronter med elektronisk klasserom for diskusjonsforum, nettmøter, skriving av innlegg og presentasjoner, innsendinger m.m. Samlinger hvor verkstedsarbeid blir prioritert med opplæring i verktøy og maskiner samt gruppeoppgaver innen skapende prosesser. På første samling blir en grundig innføring i vår elektroniske plattform Nefsis prioritert. Obligatorisk fast ukentlig undervisning i sanntid på nett.Studentene arbeider hovedsaklig selvstendig og i grupper med nettbasert veiledning av lærer. Studiet skal være preget av veksling mellom praktisk skapende arbeid, teoretisk orientering og didaktisk refleksjon. I løpet av samlingene kan det bli gjennomført obligatoriske studieutflukter.
Vurderingsformer
Arbeidskrav
4-5 innleveringer og to veiledningsøkter .
Det kreves minimum 80 % nærvær for å kunne gå opp til eksamen.
Studentene er selv ansvarlige for å holde seg løpende orientert om ulike arbeidskrav og frister i studiet.
Avsluttende vurdering
Alle definerte arbeidskrav må være forevist og godkjent av faglærer før avsluttende vurdering i slutten av hvert semester.
Til avtalt tid skal studentene levere inn mappebesvarelse som består av utvalgte deler av tidligere innleverte arbeidskrav i tillegg til en ny oppgave.
Det blir gitt gradert karakter fra A til F, der E er laveste ståkarakter.
Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Ellen Baskår <ellen.k.baskarSPAMFILTER@hit.no>,Jostein Sandven <joostein.sandvenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Jostein Sandven - 02.01.2015