Kunst og håndverk 2 - Håndverk, design, skulptur,arkitektur og entreprenørskap, trinn 5-10 K&H 504

Læringsutbytte

Kunnskap

  • ha allsidige kunnskaper om ulike materialer, redskaper, teknikker og andre estetiske virkemidler i arbeid med design, arkitektur, skulptur og miljø.
  • kunne vurdere kvalitet, egnethet og allsidig bruk av ulike materialer og materialkombinasjoner i et miljøperspektiv knyttet til resirkulering og redesign
  • ha allsidige kunnskaper om bruk av digital programvare og digitale medier som gjennomgående verktøy i skapende prosesser fra ide til ferdig kommunisert produkt
  • ha kunnskaper om hovedtrekkene i den historiske utviklingen innen internasjonal skulptur, design og arkitektur i lys av et flerkulturelt samfunn
  • ha kunnskaper om og erfaringer med bruk og vurdering av ulike skulpturer i det offentlige rom, både i forhold til form, innhold og som en del av det fysiske miljøet
  • ha grunnleggende kunnskaper om entreprenørskap og innovajon

Ferdigheter

  • ha allsidige kunnskaper om og erfaringer med bruk av ulike materialer, redskaper, teknikker og andre estetiske virkemidler i arbeid med design, arkitektur, skulptur og miljø.
  • kunne bruke og vurdere bruken av digitale og interaktive medier som arena for formidling av design, arkitektur, skulptur og miljø
  • ha erfaringer med og kunnskaper om vurdering av ulike designprodukt satt i sammenheng med form, funksjon og materialbruk og i lys av miljø og bærekraftig utvikling
  • ha kunnskaper om og evne til å beskrive ulike hus og rom sett i lys av funksjonskrav og estetiske kvaliteter
  • ha allsidige erfaringer med og kunnskaper om vedlikehold av verktøy og maskiner og med organisering av egnede verksteder og rom for læring med særlig vekt på funksjon og den estetiske dimensjon
  • kunne initiere, planlegge, gjennomføre, dokumentere og vurdere faglige og praksisrelaterte utviklingsprosjekt

Generell kompetanse

  • ha allsidige kunnskaper om dokumentasjon av en skapende prosess, knytte sammenhenger til relevant teori og praksis og bruke dette i videreutviklingen av refleksjonsgrunnlaget i den fagdidaktiske kompetansen

Innhold

Emne 2. Håndverk, design, skulptur og arkitektur og entreprenørskap (15 stp), trinn 5-10

Del 1: Håndverk og design

Del 2: Arkitektur,skulptur, natur og miljø.

Entreprenørskap og innovasjon skal synliggjøres i studiearbeidet.

Arbeids- og læringsformer

Den faglige virksomheten kan ha ulike lærings- og formidlingsformer som:

  • verkstedarbeid
  • forelesning
  • demonstrasjon
  • klasse og kollokviearbeid
  • tema og prosjektarbeid
  • problemløsning, individuelt/i gruppe
  • veiledning og vurdering
  • visuelle presentasjonsformer og formidling
  • ekskursjon

Alle oppgaver og arbeidskrav må leveres til avtalt tid. For å få eksamen i emnet må alle arbeidskrav være godkjent av emneansvarlig.

Arbeidsformer avhenger av om studiet tilbys som nettbasert studium med samlinger eller som campusbasert studium.

Campusbasert studium:

Studentene arbeider hovedsaklig selvstendig og under veiledning av lærer i verkstedene. Gjennom veiledning på verksted blir teori og refleksjon knyttet til studentens eget skapende arbeid. Forelesninger, seminar og ulike typer utadrettede virksomheter er del av arbeidsformene. Dette omfatter utstillinger og digitale presentasjoner. Ulike gruppeprosesser kan inngå som en del av læringsformene.Studiet skal være preget av veksling mellom praktisk skapende arbeid, teoretisk orientering og didaktisk refleksjon. Å oppsøke ulike utstillinger, samlinger, museer og gallerier skal være en del av den faglige formidlingen og arbeid med ulike former for utstilling og andre visuelle dokumentasjons – og presentasjonsformer skal vektlegges og integreres i alle emner i studiet.Aktiv deltakelse i og medansvar for ulike felles formidlingsprosjekt, for eksempel ” Åpen dør”, inngår som en obligatorisk del av studiet.

Nettbasert studium med samlinger:

Ca 3 timer pr uke, og via høgskolens læringsplattform i Fronter med elektronisk klasserom for diskusjonsforum, nettmøter, skriving av innlegg og presentasjoner, innsendinger m.m. Samlinger hvor verkstedsarbeid blir prioritert med opplæring i verktøy og maskiner samt gruppeoppgaver innen skapende prosesser. På første samling blir en grundig innføring i vår elektroniske plattform Nefsis prioritert. Obligatorisk fast ukentlig undervisning i sanntid på nett.Studentene arbeider hovedsaklig selvstendig og i grupper med nettbasert veiledning av lærer. Studiet skal være preget av veksling mellom praktisk skapende arbeid, teoretisk orientering og didaktisk refleksjon. I løpet av samlingene kan det bli gjennomført obligatoriske studieutflukter.

Vurderingsformer

Arbeidskrav
4-5 innleveringer og to veiledningsøkter .

Det kreves minimum 80 % nærvær for å kunne gå opp til eksamen.
Studentene er selv ansvarlige for å holde seg løpende orientert om ulike arbeidskrav og frister i studiet.

Avsluttende vurdering
Alle definerte arbeidskrav må være forevist og godkjent av faglærer før avsluttende vurdering i slutten av hvert semester.
Til avtalt tid skal studentene levere inn mappebesvarelse som består av utvalgte deler av tidligere innleverte arbeidskrav i tillegg til en ny oppgave.
Det blir gitt gradert karakter fra A til F, der E er laveste ståkarakter.

Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Jorunn Halvorsen <Jorunn.HalvorsenSPAMFILTER@hit.no>,Jostein Sandven <Jostein.SandvenSPAMFILTER@hit.no>,Ellen Baskår <ellen.k.baskarSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Jostein Sandven - 02.01.2015