Kunst og håndverk 2 - Bildearbeid, grafisk design, visuell kommunikasjon, trinn 1-7 K&H 103

Læringsutbytte

Kunnskap

  • ha allsidige kunnskaper om og erfaringer med bruk av ulike materialer, redskaper, teknikker og estetiske virkemidler, både analoge og digitale, og vurdere kvalitet, egnethet og bruk av utlike virkemidler knyttet til allsidig arbeid med bilder, grafisk design og visuell kommunikasjon
  • ha kunnskaper om hovedtrekkene i den historiske utviklingen i internasjonal bildekunst, grafisk design og visuell kommunikasjon i nyere tid
  • ha allsidige kunnskaper om og erfaringer med å dokumentere en skapende prosess knyttet til relevant teori og til praksis som refleksjonsgrunnlag i videreutvikling av fagdidaktisk kompetanse

Ferdigheter

  • ha kunnskap om sentrale teorier knyttet barnekulturens visuelle ytringsformer

Generell kompetanse

  • ha allsidige erfaringer med å planlegge, utvikle, gjennomføre og vurdere form, innhold og formidlingsstil i ulike fysiske og digitale presentasjoner og utstillinger

Innhold

Emne K&H 103: Bildearbeid, grafisk design, visuell kommunikasjon (15 stp) trinn1-7.

Emnet deles i to deler.

Del 1: Kunstorientering, bildearbeid i utvalgte materialer og teknikker.

Del 2: Grafisk design og visuell kommunikasjon

Arbeids- og læringsformer

Den faglige virksomheten kan ha ulike lærings- og formidlingsformer som:

  • verkstedarbeid
  • forelesning
  • demonstrasjon
  • klasse og kollokviearbeid
  • tema og prosjektarbeid
  • problemløsning, individuelt/i gruppe
  • veiledning og vurdering
  • visuelle presentasjonsformer og formidling
  • ekskursjon

Alle oppgaver og arbeidskrav må leveres til avtalt tid. For å få eksamen i emnet må alle arbeidskrav være godkjent av emneansvarlig.

Arbeidsformer avhenger av om studiet tilbys som nettbasert studium med samlinger eller som campusbasert studium.

Campusbasert studium:

Studentene arbeider hovedsaklig selvstendig og under veiledning av lærer i verkstedene. Gjennom veiledning på verksted blir teori og refleksjon knyttet til studentens eget skapende arbeid. Forelesninger, seminar og ulike typer utadrettede virksomheter er del av arbeidsformene. Dette omfatter utstillinger og digitale presentasjoner. Ulike gruppeprosesser kan inngå som en del av læringsformene.Studiet skal være preget av veksling mellom praktisk skapende arbeid, teoretisk orientering og didaktisk refleksjon. Å oppsøke ulike utstillinger, samlinger, museer og gallerier skal være en del av den faglige formidlingen og arbeid med ulike former for utstilling og andre visuelle dokumentasjons – og presentasjonsformer skal vektlegges og integreres i alle emner i studiet.Aktiv deltakelse i og medansvar for ulike felles formidlingsprosjekt, for eksempel ” Åpen dør”, inngår som en obligatorisk del av studiet.

Nettbasert studium med samlinger:

Ca 3 timer pr uke, og via høgskolens læringsplattform i Fronter med elektronisk klasserom for diskusjonsforum, nettmøter, skriving av innlegg og presentasjoner, innsendinger m.m. Samlinger hvor verkstedsarbeid blir prioritert med opplæring i verktøy og maskiner samt gruppeoppgaver innen skapende prosesser. På første samling blir en grundig innføring i vår elektroniske plattform Nefsis prioritert. Obligatorisk fast ukentlig undervisning i sanntid på nett.Studentene arbeider hovedsaklig selvstendig og i grupper med nettbasert veiledning av lærer. Studiet skal være preget av veksling mellom praktisk skapende arbeid, teoretisk orientering og didaktisk refleksjon. I løpet av samlingene kan det bli gjennomført obligatoriske studieutflukter.

Studenten skal videreutvikle erfaringene med varierte arbeidsmetoder og ulike materialer som gir læringsutbytte i forhold til kravene i gjeldende læreplan i kunst og håndverk for 1. – 7. trinn i grunnskolen. Studiearbeidet skal preges av en vekselvirkning mellom teori og praktisk arbeid. Studentene skal videreutvikle sin handlingskompetanse og evne til å begrunne faglig praksis. Aktuelle undervisningsformer er forelesninger, demonstrasjoner, seminar og visuelle presentasjoner. Bruk av aktuelle utstillinger inngår i studiet.

Studiearbeidet struktureres gjennom gitte mappeoppgaver utformet av faglig ansvarlige. Mappeoppgaven skal definere arbeidskrav,progresjon, struktur og læringsmål.

Gjennom arbeid med mappeoppgavene får studenten veiledning og tilbakemelding på fremlagt arbeid fra ulike deler av prosessen. Gjennom studiearbeidet skal studentene videreutvikle et bevisst forhold til sin egen utviklings- og læringsprosess i emnet.

Store deler av studiet har krav om obligatorisk nærvær. Dette skal angis på årsplan-/semesterplan-/periodeplannivå.

Den enkelte student har ansvar for egen læring. Dette innebærer at studenten selv må holde seg a jour i aktuell pensumlitteratur og søke faglig veiledning. Kunnskapstilegnelsen vil i stor grad forholde seg til løpende prosessveiledning og læring gjennom handling. Nærvær og deltagelse i et aktivt skapende verkstedmiljø er en grunnleggende og viktig forutsetning for å få fullt utbytte av studiet.

Vurderingsformer

Alle definerte arbeidskrav må være forevist og godkjent av faglærer før avsluttende vurdering

Avsluttende vurdering skal knyttes både til utvalgte arbeider fra emnets studieforløp og en gitt avsluttende mappeoppgave

Det gis karakterer på en skala fra A til F, der A er høyeste og E er laveste ståkarakter.

Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Jostein Sandven <Jostein.SandvenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ian Hector Harkness - 25.10.2015