Dans 10DANS

Læringsutbytte

Kunnskap

  • Studenten har kunnskap om:
    • Dansens rolle i læreplanene for grunnskole og videregående opplæring (LK06).
    • Norske og utenlandske dansetradisjoner.
    • Bevegelsesfaktorer/dynamikk: kraft, rom, tid og flyt.
    • Kreativitet.
    • Koreografi.
    • Dans som globalt, nasjonalt og lokalt kulturuttrykk.
    • Norsk og europeisk dansehistorie.

Ferdigheter

  • Studenten kan:
    • Vise grunnleggende ferdighet i danseformer som norsk og utenlandsk folkedans, selskapsdans, jazzdans og rytmeleik.
    • Vise og formidle kreativ dans som metode.
    • Planlegge, gjennomføre og vurdere dans for barn på ulike klassetrinn.
    • Bruke koreografi som redskap for dans.
    • Sette opp en danseforestilling - fra idè til ferdig produkt.

Generell kompetanse

  • Studenten har:
    • Kompetanse til å planlegge, gjennomføre og vurdere danseundervisning for barn og unge på ulike klassetrinn.

Innhold

3 studiepoeng, 1. studieår / årsstudium

Målområdet er bygd opp rundt 3 dimensjoner: skape, utøve og forstå. Arbeidet med dans dette studieåret vil i hovedsak rettes mot barne- og mellomtrinnet.

  • Rytme- og leikaktiviteter.
  • Kreativ dans.
  • Norsk og internasjonal folkedans.
  • Dans som treningsform.

7 studiepoeng, 2. studieår

Dans 2. studieår vil være en videreføring av arbeidet fra 1. studieår når det gjelder å skape, utøve og forstå dans. Arbeidet med dans dette studieåret vil i hovedsak rettes mot ungdomstrinnet og videregående opplæring.

  • Jazzdans
  • Ulike danser fra ungdomskulturen.
  • Folkedans.
  • Selskapsdans.
  • Dans som treningsform.
  • Didaktiske momenter i dans.
  • Danseprosjekt.

Arbeids- og læringsformer

3 studiepoeng, 1. studieår / årsstudium

Målområdet dans vil bli organisert gjennom forelesninger og praktisk arbeid, med hovedvekt på praktisk arbeid. Arbeidet vil foregå individuelt eller i gruppe. Studentene skal få erfaring med praktisk metodisk opplegg i dans som skal dokumenteres skriftlig.

7 studiepoeng, 2. studieår

Aktuelle arbeidsformer er praktisk arbeid med dans, egentrening, forelesninger, gruppearbeid, selvstudium, se danseforestillinger.

Praktisk arbeid med dans vil bli prioritert i undervisningen.

Studentene skal, i løpet av studieåret, gjennomføre et prosjektarbeid i grupper. Dette arbeidet skal ende ut i en danseforestilling hvor gruppene selv står for koreografi og fremføring. Det skal levers logg etter endt prosjekt.

Vurderingsformer

3 studiepoeng, 1. studieår / årsstudium

Obligatorisk arbeid må være vurdert til bestått 1.studieår, for at studenten skal kunne gå opp til avsluttende prøve 2. studieår. Følgende arbeidskrav gjelder første studieår:

  • minst 80 % deltakelse
  • praktisk – metodisk arbeid i dans med skriftlig rapport, karakterskala bestått/ikke bestått

Hvert delemne må ha bestått karakter for at hovedemnet skal være bestått.

Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.

7 studiepoeng, 2. studieår

Studentene må ha bestått obligatorisk arbeid før de kan gå opp til sluttprøve :

  • Minst 80% deltakelse.
  • Prosjektarbeid/danseforestilling i grupper med påfølgende logg.
  • Diverse skriftlige arbeid, individuelt eller i gruppe.

Sluttprøve

Sluttprøven består i en praktisk og en muntlig komponent:

  • Individuell praktisk metodisk prøve i dans vekt 80%
  • Muntlig eksaminasjon i pensumlitteratur tilknyttet prakt/metodisk prøve vekt 20%
Organisering
  • Oppgavene trekkes 48 timer før 1. eksamensdag.
  • Studentene skal gjennomføre et 20 minutters praktisk metodisk opplegg for medstudenter og i tillegg bli hørt muntlig i 10 minutter fra pensumlitteratur.

Det gis én samlet karakter på vitnemålet, gradert fra A til F, hvor A er beste og E er laveste ståkarakter. Hvert delemne må ha bestått karakter for at hovedemnet skal være bestått.

Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Håkon Engstu <hakon.engstuSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Jon Einar Bergsland - 11.12.2014