Friluftsliv 15FRILUF

Læringsutbytte

Kunnskap

  • Studenten har
    • kunnskap om friluftslivets plass i ulike skoleslag, organisasjoner og institusjoner.
    • kunnskap om de muligheter og begrensninger friluftslivet har som pedagogisk arbeidsform.
    • kunnskap om sikkerhet – og konsekvenstenkning.
    • kunnskap om ulike momenter ift turplanlegging, tur etter evne og turnormer.
    • kunnskap om friluftslivets tradisjon, egenart og verdi, og utviklingen av det ”moderne” friluftslivet.
    • kunnskap om ulike former for friluftsliv.
    • kunnskap om friluftslivets rolle i det norske samfunn.
    • kunnskap om utstyr for utøvelse av friluftsliv.
    • kunnskap om friluftslivspolitikk, lovverk og offentlig forvaltning av friluftsliv på ulike nivå.
    • kunnskap om sentrale problemområder innen forvaltning av friluftsliv.

Ferdigheter

  • Studenten kan
    • planlegge, gjennomføre og vurdere ulike friluftslivopplegg for ulike målgrupper.
    • foreta nødvendige sikkerhetsvurderinger i ulike situasjoner innen ulike former for friluftsliv.
    • vurdere utstyr for friluftsliv i forhold til kvalitet, begrensninger og muligheter.
    • kan gjennomføre sikkerhetsrutiner i aktuelle miljø, samt utføre livberging i vann og hjerte- lungeredning.

Generell kompetanse

  • Studenten har
    • kompetanse ift grunnleggende basisferdigheter i friluftsliv.
    • kompetanse i veiledning i friluftsliv.

Innhold

2 studiepoeng, 1. studieår / årsstudium

Arbeidet med friluftsliv 1. studieår vil gi en grunnleggende innføring og danne basisen for videre arbeid 2. studieår. Kurset vektlegger basisferdigheter knyttet til utøvelse av friluftsliv i ulike naturtyper og årstider. Friluftsliv 1. studieår er i hovedsak rettet mot arbeid på mellom og ungdomstrinnet.

13 studiepoeng, 2. studieår

Arbeidet med målområdet bygger på innholdet fra 1. studieår (2 stp).

Målområdet legger hovedvekt på 4 emner:

  • Friluftslivslære.
  • Friluftslivspedagogikk.
  • Friluftslivsforvaltning.
  • Livredning

I tillegg vil ulike natur og kulturtema bli belyst under feltkursene.

Arbeids- og læringsformer

2 studiepoeng, 1. studieår / årsstudium

Erfaring og læring vil i størst mulig grad finne sted i praktisk utøvelse av friluftsliv gjennom to turer i tillegg til en eller flere dager i nærmiljøet:

  • Høstturen. 3 dagers fottur i skog og fjell med overnatting i telt.
  • Vårtur. 2 dager med kano på flatt vann. Overnatting i telt/lavvo/gapahuk.

Arbeidet vil være basert på veiledning som redskap for studentenes opplevelser og læring. Veiledning er den pedagogiske arbeidsformen i friluftsliv, og studentene skal bevisstgjøres omkring hva veilederrollen innebærer. Dette krever engasjement, initiativ og modning hos hver enkelt student.

13 studiepoeng, 2. studieår

Arbeidet med studieenheten vil både ha en praktisk og teoretisk tilnærming. Det vil bli benyttet ulike arbeidsformer som forelesninger og seminarer, gruppearbeid og gruppeoppgave, problembasert og oppdagende læring, veiledning, individuelt arbeid og feltarbeid.

Feltkursene består av:

  • En 4 dagers høsttur til fots og på sykkel, med vekt på friluftslivslære, friluftslivsforvaltning, natur og kulturlære. Overnatting i telt.
  • En 4 dagers vintertur på fjellet, med vekt på friluftslivslære og naturlære. Overnatting i snø og telt
  • En 3 dagers kanotur i elv. Friluftslivslære blir vektlagt. Overnatting i åpen leir.
  • En 4 dagers egenferd i grupper, med vekt på turplanlegging, kulturhistorie og friluftslivsforvaltning.

Vurderingsformer

2 studiepoeng, 1. studieår / årsstudium

Følgende arbeidskrav gjelder første studieår:

  • All undervisning på friluftsliv 1. studieår er obligatorisk. Dette innebærer også forarbeid og etterarbeid i forbindelse med turene og andre undervisningsopplegg.
  • Før studenten kan fremstille seg til endelig eksamen i Friluftsliv 2.studieår, må alt obligatorisk arbeid være gjennomført og bestått.

Hvert delemne må ha bestått karakter for at hovedemnet skal være bestått.

Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.

13 studiepoeng, 2. studieår

Målområdet friluftsliv vurderes med undervegsvurdering og avsluttende eksamen. Det gis èn samlet sluttkarakter hvor undervegsvurdering teller 40% og avsluttende eksamen teller 60% av den endelige karakteren. Alle feltkurs er obligatoriske. Dette innebærer også forarbeid og etterarbeid (planer, rapporter og journaler) knyttet til hvert kurs. Det kan bli obligatorisk frammøte til noen forelesninger og seminarer. Før studentene kan framstille seg til eksamen må alle felt- kurs (også livredning) og gruppearbeider være gjennomført og bestått. Dette gjelder også obligatorisk arbeid fra 1. studieår.

Vurderingen blir foretatt etter følgende momenter:

  • Undervegsvurdering (40% av sluttkarakter):
    • Plan for egenferd. Gruppekarakter, 1/3 av undervegsvurdering.
    • Logg etter vinterferd. Individuell karakter, 1/3 av undervegsvurdering.
    • Gjennomføring av kanotur i elv. Individuell karakter, 1/3 av undervegsvurdering.

Presisering av vurderingskriterier knyttes til hver oppgave.

  • Avsluttende eksamen (60% av sluttkarakter)
    • 4-timers individuell skriftlig prøve.

Alle øvrige delemner vurderes med bestått/ikke bestått og hvert delemne må ha bestått karakter for at hovedemnet skal være bestått.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Håkon Engstu <hakon.engstuSPAMFILTER@hit.no>,Jon Einar Bergsland <jon.e.bergslandSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Jon Einar Bergsland - 11.12.2014