Idrettsaktivitet 60IDRAKT
Læringsutbytte
Kunnskap:
Studenten:
- har kunnskap om et bredt utvalg av individuelle idretter og lagidretter, samt andre aktuelle bevegelsesformer i barne- og ungdomskultur
- har kunnskap om ulike faglige og fagdidaktiske modeller og undervisningsprinsipper i de utvalgte idrettsaktivitetene
- har kunnskap om tilpasset opplæring
- har kunnskap om lek og lekens betydning som innfallsvinkel til læring og opplevelse
Ferdigheter:
- kan reflektere over likheter og særegenheter ved de forskjellige idrettslige aktiviteter, og over verdiaspektet ved formidling av idrett i skolefaget kroppsøving
- kan vise ferdigheter og veiledningsevne i utvalgte idretts- og bevegelsesaktiviteter
- kan vurdere elevers bevegelsesmønster og forutsetninger som grunnlag for tilpasset opplæring
- kan tilpasse opplæringen til elevers ulike evner og anlegg, interesser og sosiokulturelle bakgrunn og motivere for læring
- kan utvikle spillvarianter og treningsformer basert på den innsikt arbeidet med de forskjellige idretter har gitt dem
- kan skape alternative bevegelsesaktiviteter gjennom eksperimentering og samhandling med andre
- kan bruke lek som innfallsvinkel til læring og opplevelse innen idretts- og bevegelsesaktiviteter
- kan gjennomføre sikkerhetsrutiner i aktuelle miljø
Generell kompetanse
- kan planlegge for tilpasning til elevenes forutsetninger, lede undervisning, gjennomføre elevvurdering i tråd med gjeldene retningslinjer og forskrifter.
- kritisk vurdere undervisning i kroppsøving og idrettsfag ut fra lovverk, gjeldende læreplaner og profesjonsetiske krav
- kan forstå, utøve og utvikle kroppsøving som allmenndannede fagkan legge til rette for bevegelsesaktivitet i gode læringsmiljø for barn, unge og voksne med vekt på opplevelse, mestring, samhandling og kommunikasjon
- kan legge til rette for bevegelsesaktivitet i gode læringsmiljø for barn, unge og voksne med vekt på opplevelse, mestring, samhandling og kommunikasjon
- kan ta ansvar for kontinuerlig utvikling av egen profesjonalitet som kroppsøvingslærer
Innhold
20 studiepoeng, 1. studieår / årsstudium
Arbeidet med idrettslige aktiviteter 1.studieår er i hovedsak rettet mot undervisning i grunnskolen. I målområdet 1. studieår legges det vekt på en grunnleggende opplæring i et utvalg idretter og bevegelsesaktiviteter:
10 studiepoeng, 2. studieår
I arbeidet med målområdet 2. studieår blir det lagt vekt på individuelle (og lag) idretter. Det blir lagt vekt på grunnleggende opplæring med henblikk på arbeid i grunnskole og videregående skole.
30 studiepoeng, 3. studieår
I arbeidet med målområdet 3. studieår blir det lagt vekt på ulike individuelle (og lag) idretts- og bevegelsesaktiviteter. De fleste aktivitetene vil være obligatoriske, men det vil også tilbys et knippe valgfrie aktiviteter som studentene kan velge mellom. Det er lagt opp til at studentene kan få inn to valg. Valgene som tilbys er avhengig av hvilken forutsetning og mulighet høgskolen har, og kan derfor være forskjellig hvert studieår. Hvert tilbud må ha et visst antall studenter for at det skal gjennomføres. Dette antallet vil kunne variere avhengig av tilbudets egenart.
Det blir lagt vekt på grunnleggende opplæring med henblikk på arbeid i grunnskole og videregående skole. I tillegg kommer tilpasset opplæring som fagdidaktisk tema.
I arbeidet med tilpasset opplæring som den største delen av målområdet 3. studieår blir et vekselspill mellom teoretisk kunnskap, praksiserfaring og didaktisk refleksjon vektlagt. Arbeidet knyttes til tre hovedområder:
- tilpasset opplæring innenfor rammene av nasjonalt lærerplanverk
- tilpasset opplæring for elever med behov for individuell opplæringsplan
- tilpasset opplæring for fysisk funksjonshemmede og psykisk funksjonshemmede
Arbeids- og læringsformer
20 studiepoeng, 1. studieår / årsstudium
Målområdet er organisert ved 20 studiepoeng 1. studieår. Målområdet videreføres i 2. og 3. studieår.
Aktuelle arbeidsformer vil være:
- problembasert læring
- gruppearbeid
- individuelt arbeid
- veiledning
Aktivitetene vil bli presentert på den årstid de naturlig hører til. I tillegg til undervisningen bli det satt av tid til egentrening og egenaktivitet. Dette til sammen krever høy grad av engasjement og initiativ fra den enkelte student. Det forventes at studenten tar ansvar for egen læring og søker veiledning hos faglærere og medstudenter.
10 studiepoeng, 2. studieår
Målområdet er organisert ved 10 studiepoeng 2. studieår. Målområdet videreføres i 3. studieår.
Aktuelle arbeidsformer 2. studieår vil være:
- problembasert læring
- gruppearbeid
- individuelt arbeid
- veiledning.
I tillegg til undervisningen blir det satt av tid til egentrening. Dette krever høy grad av engasjement og initiativ fra den enkelte student. Det forventes at studentene tar ansvar for egen læring og søker veiledning hos faglærer og medstudenter.
30 studiepoeng, 3. studieår
Målområdet er organisert ved 30 studiepoeng 3. studieår.
Aktuelle arbeidsformer 3. studieår vil være:
- problembasert læring
- forelesninger
- gruppearbeid
- individuelt arbeid
- arbeid med faglig-didaktiske studieoppgaver
- instruksjon
- veiledning
I tillegg til undervisningen blir det satt av tid til selvstudium og egentrening. Dette krever høy grad av engasjement og initiativ fra den enkelte student. Det forventes at studentene tar ansvar for egen læring og søker veiledning hos faglærer og medstudenter.
Vurderingsformer
20 studiepoeng, 1. studieår / årsstudium
Karakteren settes på bakgrunn av underveisvurdering i utvalgte idretts- og bevegelsesaktiviteter. Vurderingsgrunnlaget er studentens egenferdighet, innsats og framgang og kunnskap i hver enkelt idrett. Endelig karakter i målområdet idrett settes på bakgrunn av karakterene fra 1., 2. og 3. studieår. Karakteren fastsettes under forutsetning av at obligatoriske krav er gjennomført og bestått.
Obligatoriske krav:
- bestått karakter i hver enkelt idrettsaktivitet
- minst 80% deltagelse
- bestått oppgaver av teoretisk og/eller praktisk-metodisk art som fremgår av semesterplanen
Det gis én samlet karakter på vitnemålet, gradert fra A til F, hvor A er beste og E er laveste ståkarakter. Hvert delemne må ha bestått karakter for at hovedemnet skal være bestått. Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark
10 studiepoeng, 2. studieår
Målområdet er en videreføring av arbeidet fra 1. studieår. Karakteren settes på bakgrunn av underveisvurdering i utvalgte idretts- og bevegelsesaktiviteter. Vurderingsgrunnlaget er studentenes egenferdighet, innsats og framgang og kunnskap. Endelig karakter i målområdet idrett settes på bakgrunn av karakterene fra 1., 2. og 3. studieår. Karakteren fastsettes under forutsetning av at obligatoriske krav er gjennomført og bestått.
- bestått karakter i hver enkelt idrettsaktivitet
- minst 80% deltakelse
- bestått oppgaver av teoretisk og/eller praktisk-metodisk art som fremgår av semesterplanen
Det gis en gradert karakter på vitnemålet, gradert fra A til F hvor A er beste og E er laveste ståkarakter. Endelig karakter i målområdet idrett settes på bakgrunn av karakterene i 1. klasse, 2. klasse og 3. klasse. Hvert delemne må ha bestått karakter for at hovedemnet skal være bestått.
Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.
30 studiepoeng, 3. studieår
Målområdet er en videreføring av arbeidet fra 1.og 2. studieår. Vurderingen i idrett 3. studieår består av en karakter. Karakteren settes på bakgrunn av underveisvurdering i utvalgte idretts- og bevegelsesaktiviteter. Vurderingsgrunnlaget er studentenes egenferdighet, innsats og framgang og kunnskap. Alle karakterer fra idrettsaktivitetene teller likt og sluttkarakteren i idrett 3. studieår uttrykker gjennomsnittet. I arbeidet med tilpasset opplæring inngår studieoppgaver. Karakteren fastsettes under forutsetning av at obligatoriske krav er gjennomført og bestått.
- bestått karakter i hver enkelt idrettsaktivitet
- minst 80% deltagelse
- bestått oppgaver av teoretisk og/eller praktisk-metodisk art som fremgår av semesterplanen
Det gis en gradert karakter på vitnemålet, gradert fra A til F vor A er beste og E er laveste ståkarakter. Endelig karakter i målområdet idrettsaktivitet settes på bakgrunn av sluttkarakteren i 1, 2 og 3 studieår.
Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Håkon Engstu <hakon.engstuSPAMFILTER@hit.no>,Runar Sørensen <runar.sorensenSPAMFILTER@hit.no>,Jon Einar Bergsland <jon.e.bergslandSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Nina Holmberg Lurås - 04.02.2015