Matematikk 103 Nett - tallære og didaktikk MAT103

Læringsutbytte

KUNNSKAP

Studenten

  • har kunnskap om matematikkdidaktisk forskning med relevans for utvikling av undervisningskunnskap i matematikk og elevers læring på barnetrinnet
  • har inngående undervisningskunnskap knyttet til progresjonen i matematikkopplæringen gjennom grunnskolen: begynneropplæring, overgangen fra barnehage til skole, og overganger mellom trinnene i skolen.
  • har undervisningskunnskap i og om matematisk teoridannelse først og fremst knyttet til den systematiske oppbygningen tallteori
  • har kunnskap om hvordan viten i matematikk utvikles gjennom utforsking og eksperimenter og påfølgende bevisføring
  • har kunnskap om ulike typer matematiske bevis og resonnementer.

FERDIGHETER

Studenten

  • kan formidle spesialkunnskap innen et utvalgt matematikkdidaktisk og/eller matematikkfaglig emne relevant for trinn 1-7
  • kan bruke kvantitative og kvalitative forskningsmetoder til å gjennomføre matematikkdidaktiske undersøkelser
  • kan arbeide teoriforankret og systematisk med kartlegging av matematikkvansker, for eksempel gjennom strategiopplæring
  • kan vurdere elevenes læring i faget som grunnlag for tilrettelegging av undervisning og tilpasset opplæring
  • kan bruke varierte undervisningsformer forankret i teori og egen erfaring.

GENERELL KOMPETANSE

Studenten

  • kan initiere og lede lokalt utviklingsarbeid knyttet til matematikkundervisning
  • kan delta og bidra i FoU-prosjekter og andre samarbeidsprosjekter med tanke på å forbedre matematikkfagets praksis

Innhold

Matematikk 103 gir en innføring i tallteori knyttet til temaene:

De naturlige talls grunnlag – resonnement og bevis i matematikken – faktorer, delelighet og rest – primtall – analyse av tallfølger – figurtall og tallmønstre – diofantiske likninger – kongruensregning – lineære kongruenser – spesielle delelighetsregler – grunnleggende kryptografi –– noen grunnleggende setninger i tallteori.

Hovedtemaene i didaktikken er læringsteorier og didaktikk knyttet mot de fire regnearten.

Arbeids- og læringsformer

Matematikk 103 går i høstsemesteret og starten av vårsemesteret. Avsluttende eksamen vil finne sted i forbindelse med samlingen på våren. Det vil det normalt tilbys 4 timer undervisning i hver av modulene i undervisningsukene (undervisningsukene spesifiseres i semesterplanen). En undervisningssekvens vil kunne bestå av både forelesning og øving, men det legges opp til at vi kan være fleksible med hensyn til bruken av timene. Det vil i tillegg bli gitt tilbud om ukentlig veiledning. Det blir gitt en obligatorisk fagdidaktisk oppgave.

Vurderingsformer

Den fagdidaktiske oppgaven vurderes til godkjent/ikke godkjent. Oppgaven må være godkjent før kurset kan godkjennes. Matematikk 103 avsluttes med en 5 timers individuell, skriftlig prøve under eksamensvilkår. Det gis bokstavkarakterer fra A til F, med A som beste karakter og E som dårligste karakter for bestått. Kandidater som ikke består får karakteren F.

Tillatte hjelpemidler: kalkulator, tegne- og skrivesaker.

Matematikkdelen av LK06, samt et formelark, vedlegges eksamensoppgaven.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Peer Andersen <peer.andersenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Peer Sverre Andersen - 11.02.2015