Religion, livssyn og etikk 1 - vestlige religioner, etikk og filosofi RLE 101
Læringsutbytte
KUNNSKAP
Studenten har en bred grunnleggende kunnskap om og kan gjøre rede for:
- religionene jødedom, kristendom og islam: mangfold og ulike retninger, trosinnhold og oppfatninger, praksis, etikk og estetiske uttrykk, med særlig vekt på kristendommen og norske forhold
- religionshistorie med vekt på eldre tid og særlig på kristendommens historie fram til og med reformasjonen
- hellige tekster: hovedinnhold, historisk bakgrunn og noen sentrale fortellinger, med særlig vekt på Koranen og Det gamle testamente/Tanak
- vestlig filosofihistorie med vekt på antikken, særlig menneskesyn og etikk og humanisme som livssyn i historisk kontekst og som filosofisk perspektiv - etiske teorier og bruken av disse i forhold til nokre aktuelle problemstillingar blant annet yrkesetikk for lærere
- Religionsundervisningens historie i Norge i hovedtrekk. RLE-faget; begrunnelse, innhold og målsetting og om sentrale arbeidsmåtar i faget i høve til de aktuelle trinnene
FERDIGHETER
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere RLE-undervisning på en selvstendig og faglig gjennomtenkt måte med vekt på danningsperspektiv og de flerkulturelle utfordringene
- kan bruke sentrale arbeidsmåter i RLE med vekt på arbeidet med høytider, fortellinger og estetiske uttrykk
- kan samarbeide om fagetmed andre lærere, elever og hjemmet
- kan gjennomføre tilpassa opplæring i RLE, blant annet i forhold til elever med bakgrunn i ulik tro og ulike livssyn
- kan kombinere kravet om objektiv, kritisk og pluralistisk undervisning i RLE med varierte, elevaktive og engasjerende arbeidsmåter med tilsvarende vurderingsformer
- kan legge til rette for utvikling av de grunnleggende ferdighetene i undervisninga
- kan reflektere kritisk over innholdet og verdimålsettingene for RLE - faget i skolen og over forholdet mellom fag, undervisning og egen utvikling i yrkesutøvelsen
- kan bruke internett og digitale læremidlar på en kritisk og pedagogisk måte i undervisninga
GENERELL KOMPETANSE
Studenten
- har yrkesetisk kompetanse og kan se dette i sammenheng med religiøse og livssynsmessige tradisjoner
- kan legge til rette for samarbeid mellom hjem, skole og lokalmiljøet og har forståelse for rollen som verdiformidler i et flerkulturelt samfunn
Innhold
Studiet er innrettet mot studentenes praksis i grunnskolen. I forbindelse med praksis skal en særlig arbeide med studentenes erfaringer i forhold til ferdighetsmålene for hjem-skole-samarbeidet og en god lærings- og klasseromkultur.
Studentene skal lære å arbeide med en grunnleggende fagdidaktisk tilnærming, der spørsmål om stoff (hva) og metode (hvordan) blir drevet aktivt fram av refleksjon over hva som legitimerer fag og emne i samfunnet og i forhold til de overordnede målene for skolen (hvorfor). De to 15 studiepoengsenhetene kan tas i valgfri rekkefølge, men undervisningskompetanse krever at studenter tar begge enhetene.
Faget RLE er også et danningsfag som vil legge vekt på styrke studentene i deres vurderings- og handlingskompetanse. Dette skal gjøre dem i stand til å samarbeide med kolleger og elever omkring utfordringene i det flerkulturelle samfunnet i forhold til religiøse, livssynsmessige, filosofiske og etiske problemsstillinger
Arbeids- og læringsformer
Studiet kan tilbys til ulike studentgrupper i ulike studieår i lærerutdanningen. Organiseringen vil derfor kunne variere noe.
Studiet kombinerer forelesninger, obligatoriske gruppedrøftinger og skriftlige oppgaver, individuelt og i gruppe. Deler av undervisningen vil bli gjennomført ved hjelp av datalæringssystemet NEFSIS. Enkelte deler av studiet må studentene jobbe med som selvstudium.
Obligatoriske deler av undervisningen vil angis i semesterplanene. Dette gjelder praksisforberedende undervisning, praktiske demonstrasjoner og drøftinger av sentrale fagdidaktiske metoder og temaer.
Vurderingsformer
For å få framstille seg til avsluttende eksamen i studiet, må studenten ha deltatt på minst 80% av de obligatoriske delene av studiet.
Studentene må levere 3-4 oppgaver av ulikt omfang og form og disse oppgavene må være vurdert som godkjent før studenten får framstille seg til avsluttende eksamen/prøve. Noen av oppgavene kan være gruppeoppgaver.
Avsluttende eksamen består av en skriftlig eksamen på 3 timer og vurderes med gradert karakter
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Jorunn Halvorsen <Jorunn.HalvorsenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Idar Vassli - 26.01.2015