Engelsk 2, emne 1: Engelsk språk for lærere ENG 503

Læringsutbytte

Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskap: Studenten

har kunnskap om gjeldende læreplan for skolen som ramme for faglig utviklingsarbeid

har kunnskap om historisk utvikling av metoder og tilnærminger til opplæring i engelsk

har kunnskap om nyanser ved lydsystemet i engelsk,

har kunnskap om engelsk som verdensspråk og utviklingen av dets rolle som kontaktspråk for mennesker fra ulike land og kulturer samt dets betydning for internasjonalisering innen utdanning og arbeidsliv

har kunnskap om ulike geografiske og sosiale varianter av engelsk

har kunnskap om språkets grammatiske struktur og kulturelle konvensjoner før språkbruk,

har kjennskap til sjangere og deres sentrale kjennetegn, samt normer for akademisk bruk, ansvarlig kildebruk og personvern

har kunnskap om hvordan muntlig og skriftlig språk kan integreres i inspirerende og meningsfulle aktiviteter

har kunnskap om lesing og skriving som prosesser

Ferdigheter: Studenten

kan anvende LK06 i sin undervisningspraksis

kan vurdere kritisk egen faglig praksis i forhold till gjeldende læreplan i engelsk for grunnskolen

kan bruke engelsk sikkert og funksjonelt muntlig og skriftlig i ulike situasjoner og sjanger med presisjon, flyt og sammenheng

kan veilede elever i deres språkutvikling gjennom å gjøre dem bevisst hvordan språket er bygd opp, slik at de kan gjøre seg nytte av forskjeller og likheter mellom morsmålet og engelsk

kan tilrettelegge for at elevene kan skape muntlige, skriftlige og sammensatte tekster med flyt, presisjon og sammenheng

Generell kompetense: Studenten

kan anvende faglige og fagdidaktiske kunnskaper i engelskopplæringen i overensstemmelse med LK06

kan formidle relevant fagstoff og kommunisere på engelsk på en måte som er tilpasset målgruppen

kan vise selvstendighet og evne til analyse av egen undervisningspraksis

kan arbeide selvstendig og sammen med andre for å identifisere, analysere og løse problemer knyttet til elevers læring og utvikling i engelskfaget

kan vedlikeholde og utvikle egen språklige kompetanse

Innhold

Fagplanen for Engelsk bygger på Nasjonale retningslinjer for grunnskolelærerutdanningen (2010), trinn 5.-10. Utdanningen er profesjonsrettet og gir undervisningskompetanse på barnetrinnet. Den er en del av en bachelorutdanning som kan være en del av en fremtidig femårig lærerutdanning med master ved høgskolen i Telemark.

Engelsk 2 bygger på engelsk 1 og gir rom for en større grad av faglig fordypning i språkopplæring og fagdidaktikk, samtidig som emnet gir innføring i et rikt og variert utvalg av tekster både til videre personlig og faglig vekst og til bruk i undervisning. Emnet gir dypere kunnskap om det engelske språkets grammatiske og fonologiske struktur, samtidig som språkferdighet, tekstkompetanse og produktivt ordforråd blir utviklet. Kritisk vurdering av ulike sider ved engelskopplæring for 5.-10. trinn er sentralt. Emnet dreier seg videre om et variert utvalg av aktiviteter og arbeidsmåter i faget. Engelsk settes i et historisk og globalt perspektiv, med mer komplekse tekster i ulike sjangere, og kunnskap om språkets kulturelle forankring står sentralt.

Emnet består av to tema:

Det engelske språket: struktur og system del 3

  • språk i kontekst: tekstbasert grammatikk for lærere
  • standardspråk og geografiske / sosiale varianter
  • kulturelle konvensjoner før språkbruk
  • engelsklærerens egen språkferdighet og tekstkompetanse

Grunnleggende ferdigheter med fokus på muntlige og skriftlige ferdigheter

  • skriving som prosess
  • skriving i klasserommet
  • integrering av muntlig og skriftlig språk i læringsaktiviteter
  • vurdering med fokus på muntlige og skriftlige ferdigheter
  • engelsklærerens egen språkferdighet og tekstkompetanse

Engelsk 2 går over to semester med eksamen etter første og andre semester. Hele studiet utgjør 30 studiepoeng, oppdelt på to deler, hver på 15 studiepoeng: ENG 503 og 504. Arbeidsmengden er lik i de to semestra.

Arbeids- og læringsformer

Arbeidet i studiet vil bli organisert på flere måter: fellesførelesinger i kombinasjon med drøfting av stoff, seminartimer, gruppearbeid, framføringer og selvstudium. Det legges stor vekt på att studentene skaffer seg innsikt i de temaene som tas opp å kan diskutere disse. Det forventes at studentene skaffer seg den nødvendige faglitteraturen i tid og deltar aktivt i undervisningen. En del av pensumlitteraturen vil være selvvalgt, og studentene må derfor regne med selvstudium.

Den same gjelder for studenter som følgjer et nettbasert løp. Førelesinger, seminarer, etc. vil her bli gjennomført i sann tid på nett. Det vil bli oppretta diskusjonsgrupper og fellesdokument, og det vil bli lagt ut fagstoff.

I engelskfaget er utviklingen av muntlige ferdigheter viktig. Deler av undervisningen vil derfor vare obligatorisk. Dette blir beskrevet i semesterplan.

Vurderingsformer

Det vil i semesterplanen bli presentert et arbeidskrav. Dette må være bestått for å få karakterer i emnet.

Sluttvurdering:

En hjemmeeksamen for tema "Det engelske språket: struktur og system del 3" som teller 40 % av den endelige karakteren.

En mappe for tema "Grunnleggende ferdigheter med fokus på muntlige og skriftlige ferdigheter" som teller 60 % av den endelige karakteren. Mappen består av tre tekster/oppgaver, hvorav en vurderes bestått/ikke bestått. De øvrige vurderes like (30 %). Alle deler må vare bestått for å få karakter.

Det blir gitt gradert karakter på en karakterskala fra A til F.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter AnnKatrin Jonsson <annkatrin.jonssonSPAMFILTER@hit.no> - 10.12.2014