Engelsk 2, emne 2: Engelsk språk, tekst og kultur 2 ENG 504

Læringsutbytte

Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskap: Studenten

har kunnskap om gjeldende læreplan for skolen som ramme for faglig utviklingsarbeid

har kunnskap om levesett og kulturuttrykk i engelsktalende land med vekt på tekster for barn og unge som fremmer interkulturell læring

har kunnskap om sammfunnsliv, historie, og et rikt kulturuttrykk i engelsktalende land, deriblant sentrale verk i engelskspråklig litteraturtradisjon

har kunnskap om teksters struktur og språklige virkemidler og om kritiske og analytiske tilnærminger til litteratur og annen tekst

har innsikt i språkstimulerende bruk av tekster i undervisningen

har kunnskap om hvordan muntlig og skriftlig språk kan integreres i inspirerende og meningsfulle aktiviteter

har kunnskap om lesing og skriving som prosesser

har kunnskap om hvordan ulike faktorer kan påvirke læring av engelsk

har innsikt i ulike læringsstrategier som kan bidra til å gjøre at elevene kan ta hånd om egen læring og språkutvikling i et langsiktig perspektiv

har forståelse for betydningen av læringsfremmende vurdering, også sett i forhold til utvikling av de grunnleggende ferdighetene på barne- og ungdomstrinnet

har kunnskap om ulike måter å organisere opplæringen på

Ferdigheter: Studenten

kan anvende LK06 i sin undervisningspraksis

kan vurdere kritisk egen faglig praksis i forhold till gjeldende læreplan i engelsk for grunnskolen

kan tilrettelegge for elevenes læring om og videre utforskning av samfunnsliv, historie og kulturuttrykk i engelsktalende land

kan velge ut og tilrettelegge arbeid med tekster fra engelsktalende land for barn og ungdom på en variert, utfordrende og inspirerende måte

kan bruke muntlige aktiviteter som utgangspunkt for skriftlige og omvendt

kan tilrettelegge for at elevene kan skape muntlige, skriftlige og sammensatte tekster med flyt, presisjon og sammenheng

kan legge til rette for varierte og differensierte læringsaktiviteter som fremmer utviklingen av elevenes reseptive og produktive språkferdigheter, bl.a. ved pedagogisk bruk av digitale læringsverktøy

kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning slik at det tas hensyn til mangfoldet i elevgruppen

kan bruke engelsk sikkert og funksjonelt muntlig og skriftlig i ulike situasjoner og sjangere med presisjon, flyt og sammenheng

kan arbeide selvstendig med problemstillinger i faget

Generell kompetense: Studenten

kan anvende faglige og fagdidaktiske kunnskaper i engelskopplæringen i overensstemmelse med LK06

kan formidle relevant fagstoff og kommunisere på engelsk på en måte som er tilpasset målgruppen

kan vise selvstendighet og evne til analyse av egen undervisningspraksis

kan arbeide selvstendig og sammen med andre for å identifisere, analysere og løse problemer knyttet til elevers læring og utvikling i engelskfaget

kan vedlikeholde og utvikle egen språklige kompetanse

Innhold

Fagplanen for Engelsk bygger på Nasjonale retningslinjer for grunnskolelærerutdanningen (2010), trinn 5.-10. Denne utdanningen er profesjonsrettet og gir undervisningskompetanse på barnetrinnet. Den er en del av en bachelorutdanning som kan være en del av en fremtidig femårig lærerutdanning med master ved høgskolen i Telemark.

Engelsk 2 bygger på engelsk 1 og gir rom for en større grad av faglig fordypning i språkopplæring og fagdidaktikk, samtidig som emnet gir innføring i et rikt og variert utvalg av tekster både til videre personlig og faglig vekst og til bruk i undervisning. Emnet gir dypere kunnskap om det engelske språkets grammatiske og fonologiske struktur, samtidig som språkferdighet, tekstkompetanse og produktivt ordforråd blir utviklet. Kritisk vurdering av ulike sider ved engelskopplæring for 5.-10. trinn er sentralt. Emnet dreier seg videre om et variert utvalg av aktiviteter og arbeidsmåter i faget. Engelsk settes i et historisk og globalt perspektiv, med mer komplekse tekster i ulike sjangere, og kunnskap om språkets kulturelle forankring står sentralt.

Emnet består av to tema:

Tekst, samfunn og kultur

  • samfunnsliv, historie, og kulturuttrykk i engelsktalende land
  • kritiske og analytiske tilnærminger til litteratur og annen tekst
  • valg av og tilrettelegging av arbeid med tekster i klasserommet
  • lesing og skriving i vekselspill

Integrerte grunnleggende ferdigheter

  • LK06 som ramme for utviklingsarbeid med problemstillinger i faget
  • Arbeid med ulike strategier og og metoder, ulike måter å organisere opplæringen på, vurdering og vurderingsverktøy, bruk av strategier, tilpasset opplæring, som et led i utvikling av elevens ferdigheter

ENG 2 går over to semester med eksamen etter første og andre semester. Hele studiet utgjør 30 studiepoeng, oppdelt på to deler, hver på 15 studiepoeng: ENG 503 og 504. Arbeidsmengden er lik i de to semestra.

Arbeids- og læringsformer

Arbeidet i studiet vil bli organisert på flere måter: fellesførelesinger i kombinasjon med drøfting av stoff, seminartimer, gruppearbeid, framføringer og selvstudium. Det legges stor vekt på studentene skaffer seg innsikt i de temaene som tas opp å være i stand til å diskutere disse. Det forventes at studentene skaffer seg den nødvendige faglitteraturen i rimelig tid og deltar aktivt i undervisningen. En del av pensumlitteraturen vil være selvvalgt, og studentene må derfor regne med selvstudium.

Den same gjelder for studenter som følgjer et nettbasert løp. Førelesinger, seminarer, etc. vil her bli gjennomført i sann tid på nett. Det vil bli oppretta diskusjonsgrupper og fellesdokument, og det vil bli lagt ut fagstoff.

I engelskfaget er utviklingen av muntlige ferdigheter viktig. Deler av undervisningen vil derfor vare obligatorisk. Dette blir beskrevet i semesterplan.

Vurderingsformer

Det vil i semesterplanen bli presentert et arbeidskrav. Dette må være bestått for å få karakterer i emnet.

Sluttvurdering:

En mappe innom tema "Integrerte grunnleggende ferdigheter" som teller 55% av den endelige karakteren. Mappen består av to tekster/oppgaver, hvorav en ær muntlig og vurderes bestått/ikke bestått. Alle deler må vare bestått før å få karakter på mappen.

En hjemme-eksamen innom tema "Tekst, samfunn og kultur" som teller 45% av den endelige karakteren.

Det blir gitt gradert karakter på en karakterskala fra A til F.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter AnnKatrin Jonsson <annkatrin.jonssonSPAMFILTER@hit.no> - 10.12.2014