IKT i læring - innføring i informasjons- og kommunikasjonsteknologi IKT 301
Læringsutbytte
Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte i faget definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- kunnskap om IKT-løsninger og om å kunne gjennomføre enkelt vedlikehold og oppsett av datamaskiner
- kunnskap om teorier om arbeids- og læringsformer ved bruk av IKT
Ferdigheter
Studenten kan
- bruke IKT som verktøy i eget administrativt arbeid
- utvikle og bruke forskjellige arbeidsmåter med IKT som fremmer elevers læring
- være rollemodell ved bruk av IKT
Generell kompetanse
Studenten
- kan ta ansvar for egenlæring, gjennom å ta seg fram der lærestoff ikke er ferdig tilrettelagt
- har forståelse for å kunne bruke digitale verktøy som grunnleggende ferdighet og i samspill med de andre grunnleggende ferdighetene
- har reflekterte holdninger til teknologiens betydning for sosiale skiller i skole og samfunn
- har reflekterte holdninger til pedagogisk bruk av IKT
- har forberedt seg på de metode- og rolleendringene som IKT medfører i skole og opplæring
Innhold
Studentene skal etter å ha fullført emnet:
- kunne bruke filbehandling, e-post og ha gode ferdigheter i bruk av relevante verktøyprogram: Tekstbehandling, e-post, lage websider, regneark, presentasjonsprogram, video-og bilderedigering, Web 2.0 (programvare på Internett),
- ha utvikle informasjonskompetanse i forhold til bruk av Internett i undervisning og læring og kjennskap til digital historiefortelling
- god kjennskap til internetts organisering
- kunne arbeide i et digitale læringsmiljø, bruke digitalt utstyr i læringssituasjoner og annen kommunikasjon og samhandling over internett
- kunne anvende multimediautstyr grafikk, bilde, lyd og video
- kunne bruke programvare for lyd, bilde og videoredigering
- ha kjennskap til relevant fri programvare og nettressurser
- kunne installere programvare som er aktuell til bruk i barnehagen og skoleverket
- beherske grunnleggende begreper knyttet til IKT
- gjøre rede for datamaskinens oppbygging og virkemåte
- kunne produsere digitale læremidler
- beherske digital kommunikasjon på ulike arenaer og bli daglige og personlige IKT brukere
Arbeids- og læringsformer
Studiet organiseres som ukentlige nettforelesninger, i tillegg to obligatoriske fagsamlinger på Notodden á to dager fordelt på en samling på høsten og en på våren, nærmere detaljer gis i semesterplanen, i tillegg kan det være en oppstartssamling. Emnet går over to semester.
Vurderingsformer
Arbeidsmappe
For å kunne fremstille seg til eksamen må det foreligge en godkjent arbeidsmappe med følgende komponenter:
Høstsemester:
- Tekstbehandling
- Presentasjonsprogram
- Bildebehandling
Vårsemester
- Lage websider og publisere på Internett, Web 2.0
- Digital historiefortelling
- Filmredigering
- Regneark
Alle disse arbeidskravene er individuelle. Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med fagkoordinator. Arbeidskrav vurderes til "Godkjent" eller "Ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "Ikke godkjent", har anledning til maksimum to nye innleveringer/utførelser. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen får ingen nye forsøk.
Eksamen
Individuell, skriftlig eksamen av 6 timers varighet. Eksamen organiseres som en praktisk prøve med bruk av PC. Det gis bokstavkarakterer på en gradert skala fra A – F, der A er beste karakter og F er ikke bestått.
Hjelpemidler: Internett er tilgjengelig, men det er ikke tillatt å kommunisere med andre.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Hans-Olav O. Johnsen <hans.o.johnsenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Jorunn Halvorsen - 13.04.2015