IKT i læring - Pedagogisk bruk av IKT IKT 302
Læringsutbytte
Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte i faget definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- inngående kunnskap om didaktisk bruk av IKT i ulike fag og trinn i grunnskole, videregående skole og voksenopplæring
- kunnskap om personvern, opphavsrett og sikkerhet i skolen
- kunnskap om etiske og kulturelle problemstillinger relatert til IKT i skolen
- kunnskap om teorier om arbeids- og læringsformer ved bruk av IKT
- kunnskap om hvordan digitale medier påvirker og endrer elevenes bruk av Internett
Ferdigheter
Studenten kan
- bruke IKT som verktøy i eget administrativt arbeid
- planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning med IKT
- utvikle og bruke forskjellige arbeidsmåter med IKT som fremmer elevers læring
- ta i bruk IKT verktøy for tilpasset opplæring
- være rollemodell ved bruk av IKT
- bruke IKT som verktøy for bedret skole/hjem-samarbeid
Generell kompetanse
Studenten
- kan ta ansvar for egenlæring, gjennom å ta seg fram der lærestoff ikke er ferdig tilrettelagt
- har forståelse for å kunne bruke digitale verktøy som grunnleggende ferdighet og i samspill med de andre grunnleggende ferdighetene
- har reflekterte holdninger til teknologiens betydning for sosiale skiller i skole og samfunn
- har reflekterte holdninger til pedagogisk bruk av IKT
- har forberedt seg på de metode- og rolleendringene som IKT medfører i skole og opplæring
- er kjent med rådende forskning og trender innen IKT og pedagogikk
Innhold
Emnet skal gi et allsidig grunnlag for å kunne bruke IKT som hjelpemiddel i undervisning, lek og læring. Emnet tar også opp en rekke sider ved bruk av IKT i samfunn og arbeidsliv som det er viktig for lærere å være kjent med.
Modulen består av følgende emner:
- Pedagogisk bruk av standard programvare
- Pedagogisk bruk av lyd, bilde og video i skolen
- Ha kunnskap om og forståelse for IKT i undervisning, lek og læring
- Ha kunnskap om krav til gode digitale læringsmiljø
- Ha kjennskap til barn- og unges fritidsbruk av IKT.
- Utvikle, vurdere og anvende digitale læringsressurser.
- Bruk av digitale hjelpemidler som interaktive tavler i skolen
- Nettvett, nettetikk og bruk av digitale kilder
- Sosiale medier i skolen
- Teorier og teknikker rundt "Omvendt klasserom"
- Legge til rette praktisk for ett IKT-basert undervisningsopplegg.
Arbeids- og læringsformer
Nettstudium med ukentlige sann-tids forelesninger (obligatorisk deltagelse) samt to obligatoriske samlinger på Notodden á to dager. Detaljer gis i semesterplan.
Vurderingsformer
I emnet inngår to prøver:
- Høst: Planlegge, lage og gjennomføre et praktisk-didaktisk undervisningsopplegg med skriftlig dokumentasjon. Undervisningsopplegget organiseres i grupper av 3-4 personer. En slik oppgave bygges opp som en gruppebesvarelse med en mindre, individuell del. Omfang på omtrent 3500 ord i tillegg til evt. video/animasjon. Vektes 60 %.
- Vår: Skriftlig individuell oppgave. Besvarelsen skal utgjøre maks 3500 ord i tillegg til evt. video/animasjon, alternativt et innlegg på en refleksjonsblogg på omtrent 2.500 ord. Vektes 40%.
Studenten vil få én gradert karakter på vitnemålet, gradert fra A til F hvor A er beste og E er laveste ståkarakter. Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Hans-Olav Johnsen <hans.o.johnsenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ian Hector Harkness - 21.09.2015