IKT i læring - Pedagogisk bruk av IKT IKT 302

Læringsutbytte

Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte i faget definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • inngående kunnskap om didaktisk bruk av IKT i ulike fag og trinn i grunnskole, videregående skole og voksenopplæring
  • kunnskap om personvern, opphavsrett og sikkerhet i skolen
  • kunnskap om etiske og kulturelle problemstillinger relatert til IKT i skolen
  • kunnskap om teorier om arbeids- og læringsformer ved bruk av IKT
  • kunnskap om hvordan digitale medier påvirker og endrer elevenes bruk av Internett

Ferdigheter

Studenten kan

  • bruke IKT som verktøy i eget administrativt arbeid
  • planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning med IKT
  • utvikle og bruke forskjellige arbeidsmåter med IKT som fremmer elevers læring
  • ta i bruk IKT verktøy for tilpasset opplæring
  • være rollemodell ved bruk av IKT
  • bruke IKT som verktøy for bedret skole/hjem-samarbeid

Generell kompetanse

Studenten

  • kan ta ansvar for egenlæring, gjennom å ta seg fram der lærestoff ikke er ferdig tilrettelagt
  • har forståelse for å kunne bruke digitale verktøy som grunnleggende ferdighet og i samspill med de andre grunnleggende ferdighetene
  • har reflekterte holdninger til teknologiens betydning for sosiale skiller i skole og samfunn
  • har reflekterte holdninger til pedagogisk bruk av IKT
  • har forberedt seg på de metode- og rolleendringene som IKT medfører i skole og opplæring
  • er kjent med rådende forskning og trender innen IKT og pedagogikk

Innhold

Emnet skal gi et allsidig grunnlag for å kunne bruke IKT som hjelpemiddel i undervisning, lek og læring. Emnet tar også opp en rekke sider ved bruk av IKT i samfunn og arbeidsliv som det er viktig for lærere å være kjent med.

Modulen består av følgende emner:

  • Pedagogisk bruk av standard programvare
  • Pedagogisk bruk av lyd, bilde og video i skolen
  • Ha kunnskap om og forståelse for IKT i undervisning, lek og læring
  • Ha kunnskap om krav til gode digitale læringsmiljø
  • Ha kjennskap til barn- og unges fritidsbruk av IKT.
  • Utvikle, vurdere og anvende digitale læringsressurser.
  • Bruk av digitale hjelpemidler som interaktive tavler i skolen
  • Nettvett, nettetikk og bruk av digitale kilder
  • Sosiale medier i skolen
  • Teorier og teknikker rundt "Omvendt klasserom"
  • Legge til rette praktisk for ett IKT-basert undervisningsopplegg.

Arbeids- og læringsformer

Nettstudium med ukentlige sann-tids forelesninger (obligatorisk deltagelse) samt to obligatoriske samlinger på Notodden á to dager. Detaljer gis i semesterplan.

Vurderingsformer

I emnet inngår to prøver:

  1. Høst: Planlegge, lage og gjennomføre et praktisk-didaktisk undervisningsopplegg med skriftlig dokumentasjon. Undervisningsopplegget organiseres i grupper av 3-4 personer. En slik oppgave bygges opp som en gruppebesvarelse med en mindre, individuell del. Omfang på omtrent 3500 ord i tillegg til evt. video/animasjon. Vektes 60 %.
  2. Vår: Skriftlig individuell oppgave. Besvarelsen skal utgjøre maks 3500 ord i tillegg til evt. video/animasjon, alternativt et innlegg på en refleksjonsblogg på omtrent 2.500 ord. Vektes 40%.

Studenten vil få én gradert karakter på vitnemålet, gradert fra A til F hvor A er beste og E er laveste ståkarakter. Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Hans-Olav Johnsen <hans.o.johnsenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ian Hector Harkness - 21.09.2015