Samfunnsfag 1 - Konflikt, samhandling og det flerkulturelle, trinn 5-10 SAM 502

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om sentrale emner innenfor verdenshistorie fram til 1914
  • har kunnskap om nasjonale og regionale konflikter
  • har kunnskap om kart og bruk av kart
  • har kunnskap om migrasjon, det flerkulturelle samfunnet, urfolk og nasjonale minoriteter
Ferdigheter

Studenten:

  • kan legge til rette for opplæring om samfunnsforhold i et historisk, flerkulturelt og transnasjonalt perspektiv med vekt på sentrale tematikker som demokrati og medborgerskap
  • kan bidra til å utvikle elevenes muntlige ferdigheter gjennom øving i debatter og andre muntlige aktiviteter i samfunnsfag
  • kan legge til rette for bruk av digitale verktøy i undervisningen
Generell kompetanse

Studenten:

  • kan kommunisere og samarbeide med barn og foresatte med ulik sosial og kulturell bakgrunn
  • kan tilrettelegge for samarbeid og konfliktløsing med elevene

Innhold

Emnet bygger videre på kurset SAM 501 og har fokus på verden utenfor Norge med forankring i kunnskap om norske samfunnsforhold. Emnet inneholder fagemner innenfor historie, geografi og samfunnskunnskap, og fokuserer på kunnskap om verdenshistorie til første verdenskrig, kunnskap om kart og kartbruk, nasjonale og regionale konflikter, om migrasjon, flerkulturalitet, urfolk og nasjonale minoriteter.

Arbeids- og læringsformer

Det legges opp til bruk av varierte og aktive arbeidsformer i studiet, som klassesamtale / -diskusjon, forelesning, seminar, arbeid med kilder og oppgaveskriving.

Deler av undervisningen er obligatorisk. Det vil framgå av semesterplanen ved studiestart hva som er obligatorisk.

Vurderingsformer

Underveisvurdering

Studentene skal arbeide i grupper med oppgaver / problemstillinger som legges fram muntlig for resten av klassen. Vurderes til bestått/ikke-bestått.

Sluttvurdering
  • Skriftlig fagdidaktisk oppgave i gruppe. Teller 1/4 av endelig karakter.
  • Individuell muntlig eksamen. Teller 3/4 av endelig karakter.

I sluttvurderingen gis det graderte karakterer, følgende graderte bokstavkarakterskala benyttes:

Symbol

Betegnelse

Generell, ikke fagspesifikk beskrivelse av vurderingskriterier

A

fremragende

Fremragende prestasjon som klart utmerker seg. Kandidaten viser svært god vurderingsevne og stor grad av selvstendighet.

B

meget god

Meget god prestasjon. Kandidaten viser meget god vurderingsevne og selvstendighet.

C

god

Jevnt god prestasjon som er tilfredsstillende på de fleste områder. Kandidaten viser god vurderingsevne og selvstendighet på de viktigste områdene.

D

nokså god

En akseptabel prestasjon med noen vesentlige mangler. Kandidaten viser en viss grad av vurderingsevne og selvstendighet.

E

tilstrekkelig

Prestasjonen tilfredsstiller minimumskravene, men heller ikke mer. Kandidaten viser liten vurderingsevne og selvstendighet.

F

ikke bestått

Prestasjon som ikke tilfredsstiller de faglige minimumskravene. Kandidaten viser både manglende vurderingsevne og selvstendighet.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Åsmund Aamaas <asmund.aamaasSPAMFILTER@hit.no> - 10.12.2014