Samfunnsfag 1 - Konflikt, samhandling og det flerkulturelle, trinn 5-10 SAM 502
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om sentrale emner innenfor verdenshistorie fram til 1914
- har kunnskap om nasjonale og regionale konflikter
- har kunnskap om kart og bruk av kart
- har kunnskap om migrasjon, det flerkulturelle samfunnet, urfolk og nasjonale minoriteter
Ferdigheter
Studenten:
- kan legge til rette for opplæring om samfunnsforhold i et historisk, flerkulturelt og transnasjonalt perspektiv med vekt på sentrale tematikker som demokrati og medborgerskap
- kan bidra til å utvikle elevenes muntlige ferdigheter gjennom øving i debatter og andre muntlige aktiviteter i samfunnsfag
- kan legge til rette for bruk av digitale verktøy i undervisningen
Generell kompetanse
Studenten:
- kan kommunisere og samarbeide med barn og foresatte med ulik sosial og kulturell bakgrunn
- kan tilrettelegge for samarbeid og konfliktløsing med elevene
Innhold
Emnet bygger videre på kurset SAM 501 og har fokus på verden utenfor Norge med forankring i kunnskap om norske samfunnsforhold. Emnet inneholder fagemner innenfor historie, geografi og samfunnskunnskap, og fokuserer på kunnskap om verdenshistorie til første verdenskrig, kunnskap om kart og kartbruk, nasjonale og regionale konflikter, om migrasjon, flerkulturalitet, urfolk og nasjonale minoriteter.
Arbeids- og læringsformer
Det legges opp til bruk av varierte og aktive arbeidsformer i studiet, som klassesamtale / -diskusjon, forelesning, seminar, arbeid med kilder og oppgaveskriving.
Deler av undervisningen er obligatorisk. Det vil framgå av semesterplanen ved studiestart hva som er obligatorisk.
Vurderingsformer
Underveisvurdering
Studentene skal arbeide i grupper med oppgaver / problemstillinger som legges fram muntlig for resten av klassen. Vurderes til bestått/ikke-bestått.
Sluttvurdering
- Skriftlig fagdidaktisk oppgave i gruppe. Teller 1/4 av endelig karakter.
- Individuell muntlig eksamen. Teller 3/4 av endelig karakter.
I sluttvurderingen gis det graderte karakterer, følgende graderte bokstavkarakterskala benyttes:
Symbol |
Betegnelse |
Generell, ikke fagspesifikk beskrivelse av vurderingskriterier |
A |
fremragende |
Fremragende prestasjon som klart utmerker seg. Kandidaten viser svært god vurderingsevne og stor grad av selvstendighet. |
B |
meget god |
Meget god prestasjon. Kandidaten viser meget god vurderingsevne og selvstendighet. |
C |
god |
Jevnt god prestasjon som er tilfredsstillende på de fleste områder. Kandidaten viser god vurderingsevne og selvstendighet på de viktigste områdene. |
D |
nokså god |
En akseptabel prestasjon med noen vesentlige mangler. Kandidaten viser en viss grad av vurderingsevne og selvstendighet. |
E |
tilstrekkelig |
Prestasjonen tilfredsstiller minimumskravene, men heller ikke mer. Kandidaten viser liten vurderingsevne og selvstendighet. |
F |
ikke bestått |
Prestasjon som ikke tilfredsstiller de faglige minimumskravene. Kandidaten viser både manglende vurderingsevne og selvstendighet. |
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Åsmund Aamaas <asmund.aamaasSPAMFILTER@hit.no> - 10.12.2014