Samfunnsfag 2 - Globale utfordringer, trinn 5-10 SAM 504
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten:
- har kunnskap om samspill og konflikt mellom naturgrunnlag og levekår
- har kunnskap om klimaforandring og bærekraftig utvikling
- har kunnskap om global historie, global skjevfordeling og konflikt
- har kunnskap om globalisering i forhold til kultur, økonomi, politikk, sosiale forhold og skole.
Ferdigheter
Studenten:
- kan planlegge og gjennomføre tverrfaglig undervisning og prosjektarbeid
- kan anvende faglig kunnskap og resultat fra forsknings- og utviklingsarbeid i undervisningen
- kan kritisk analysere samfunnsfaglige problemstillinger og stimulere til dette i opplæringen
Generell kompetanse
Studenten:
- kan arbeide selvstendig og sammen med andre for å identifisere, analysere og løse utfordringer knyttet til elevers læring og utvikling i samfunnsfaget.
Innhold
I samfunnsfag 504 undersøker vi hva det betyr å leve i en global verden. Vi fokuserer på globalisering, global historie, forholdet mellom naturgrunnlag og levekår og utvalgte lokale og globale utfordringer og konflikter.
Arbeids- og læringsformer
Det legges opp til bruk av varierte og aktive arbeidsformer i studiet, som klassesamtale / -diskusjon, forelesning, seminar, arbeid med kilder og eventuell ekskursjon.
Deler av undervisningen er obligatorisk. Det vil framgå av semesterplanen ved studiestart hva som er obligatorisk.
Vurderingsformer
Underveisvurdering
Prosjektoppgave som framføres muntlig. Vurderes bestått/ikke bestått.
Sluttvurdering
- Individuell rapport. Teller 1/3 av endelig karakter.
- Muntlig eksamen. Teller 2/3 av endelig karakter.
I stuttvurderingen gis det graderte karakterer, følgende graderte bokstavkarakterskala benyttes:
Symbol |
Betegnelse |
Generell, ikke fagspesifikk beskrivelse av vurderingskriterier |
A |
fremragende |
Fremragende prestasjon som klart utmerker seg. Kandidaten viser svært god vurderingsevne og stor grad av selvstendighet. |
B |
meget god |
Meget god prestasjon. Kandidaten viser meget god vurderingsevne og selvstendighet. |
C |
god |
Jevnt god prestasjon som er tilfredsstillende på de fleste områder. Kandidaten viser god vurderingsevne og selvstendighet på de viktigste områdene. |
D |
nokså god |
En akseptabel prestasjon med noen vesentlige mangler. Kandidaten viser en viss grad av vurderingsevne og selvstendighet. |
E |
tilstrekkelig |
Prestasjonen tilfredsstiller minimumskravene, men heller ikke mer. Kandidaten viser liten vurderingsevne og selvstendighet. |
F |
ikke bestått |
Prestasjon som ikke tilfredsstiller de faglige minimumskravene. Kandidaten viser både manglende vurderingsevne og selvstendighet. |
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Åsmund Aamaas <asmund.aamaasSPAMFILTER@hit.no> - 10.12.2014