Matematikk 501, Tall, tallregning, algebra og geometri MAT 501
Læringsutbytte
Kunnskap
Etter gjennomført kurs skal studenten ha
• undervisningskunnskap i matematikken elevene arbeider med på trinn 5-10 med særlig vekt på tallforståelse og regning, overgangen fra aritmetikk til algebra, algebra, geometri.
• kunnskap om språkets rolle for læring av matematikk
• kunnskap om den betydningen representasjonsformer har i matematikk, og hvilke utfordringer som er knyttet til overganger mellom representasjonsformer
• undervisningskunnskap om betydningen av regning som grunnleggende ferdighet i alle skolefag
• kunnskap om å uttrykke seg muntlig, lese, uttrykke seg skriftlig og kunne bruke digitale verktøy i matematikkfaget
• kunnskap om ulike teorier for læring, og om sammenheng mellom læringssyn og fag- og kunnskapssyn
• kunnskap om et bredt metoderepertoar for undervisning i matematikk
• kunnskap om matematikkens historiske utvikling, spesielt utviklingen av tall og geometri
Ferdigheter
Etter gjennomført kurs skal studenten
• kunne planlegge, gjennomføre og vurdere matematikkundervisning for alle elever på trinn 5-10 forankret i forskning, teori og praksis
• ha gode praktiske ferdigheter i muntlig og skriftlig kommunikasjon i matematikkfaget, og kompetanse til å fremme slike ferdigheter hos elevene
• kunne arbeide systematisk med utforskende aktiviteter, begrunnelser og argumenter
• kunne bruke og vurdere kartleggingsprøver og ulike observasjons- og vurderingsmåter, for å tilpasse opplæringen til elevenes ulike behov
• kunne vurdere elevenes måloppnåelse med og uten karakterer, og begrunne vurderingene
• kunne forebygge og oppdage matematikkvansker og tilrettelegge for mestring hos elever med ulike typer matematikkvansker
Generell kompetanse
Etter gjennomført kurs skal studenten
• ha forståelse for matematikkfagets betydning som allmenndannende fag og dets samspill med kultur, filosofi og samfunnsutvikling
• ha innsikt i matematikkfagets rolle innenfor andre fag og i samfunnet for øvrig
• ha innsikt i matematikkfagets betydning for deltakelse i et demokratisk samfunn
Innhold
I modulen vil følgende tema vektlegges:
Tallforståelse
Begrepsutvikling - Tallbegrepet - Tallsystemer ulike baser/historisk - Sammenhengen mellom brøk og desimaltall, prosent og promille - Proporsjonalitet - Faktorisering og delelighet - Figurtall
Tallregning
De fire regneartene - Hoderegning - Regnestrategier - Algoritmerekning
Algebra:
Algebraiske uttrykk - Variabelbegrepet - Formler - Brøkuttrykk (med flere ledd i nevner) - Likninger og likningssett
Geometri
To- og tredimensjonale figurer som sirkler, mangekanter, kuler og sylindere - Polygoner og enkle polyedre - Konstruksjoner - Beregninger - Forflytting (speiling, rotasjon, parallellforskyving og glidespeiling) - Symmetri
Fagdidaktikk
Elevers tenkemåter og holdninger - Undervisningsformer og arbeidsmåter i faget
IKT
Nettsteder - Excel (regneark) - GeoGebra (interaktiv geometri).
Arbeids- og læringsformer
Matematikk 501 går over ett semester. Det legges opp til varierte arbeidsmåter. Undervisningen vil bestå av både forelesninger, individuelle øvinger og gruppearbeid. Det blir gitt en obligatorisk fagdidaktisk oppgave, en del av arbeidet med denne vil være knyttet til praksis.
Vurderingsformer
Den fagdidaktiske oppgaven vurderes til godkjent/ikke godkjent. Oppgaven må være godkjent før kurset kan godkjennes. Den avsluttende eksamen er en individuell skriftlig prøve på 5 timer. Den skriftlige prøven gis gradert karakter mellom A og F, hvor A er beste karakter og E er dårligste karakter for bestått. Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.
Tillatte hjelpemidler: kalkulator, tegne- og skrivesaker.
Matematikkdelen av LK06, samt er formelark, vedlegges eksamensoppgaven.
NB. Departementet har bestemt at det fra og med høst 2015 skal innføres en nasjonal deleksamen i emnet brøk og desimaltall. Den kan medføre at nåværende vurderingsordning i kurset må endres. Dette vil bli klart til studiestart august 2015.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Peer Andersen <peer.andersenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Jorunn Halvorsen - 12.06.2015