Matematikk 102 Nett - algebra, funksjoner, statistikk og sannsynlighet MAT 102
Læringsutbytte
KUNNSKAP
Studenten
- har kunnskap i algebra, funksjoner, statistikk, kombinatorikk og sannsynlighetsregning og kan knytte denne kunnskapen til lærestoffet på barnetrinnet
- har kunnskap om språkets rolle for læring av matematikk
- har kunnskap om vanlige interaksjonsmønster og kommunikasjon knyttet til matematikkundervisning
- har kunnskap om den betydningen semiotiske representasjonsformer har i matematikk, og hvilke utfordringer som er knyttet til overganger mellom representasjonsformer
- har undervisningskunnskap om betydningen av regning som grunnleggende ferdighet i alle skolefag
- har kunnskap om å uttrykke seg muntlig, lese, uttrykke seg skriftlig og kunne bruke digitale verktøy i matematikkfaget
- har kunnskap om matematikkfagets innhold i barnehagen og på ungdomstrinnet og om overgangene barnehage/skole og barnetrinn/ungdomstrinn
- har kunnskap om ulike teorier for læring, og om sammenheng mellom læringssyn og fag- og kunnskapssyn
- har kunnskap om et bredt metoderepertoar for undervisning i matematikk
FERDIGHETER
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere matematikkundervisning for alle elever i trinn 1-7 med fokus på variasjon og elevaktivitet, forankret i forskning, teori og praksis
- har gode praktiske ferdigheter i muntlig og skriftlig kommunikasjon i matematikkfaget, og kompetanse til å fremme slike ferdigheter hos elevene
- kan bruke arbeidsmåter som fremmer elevenes undring, kreativitet og evne til å arbeide systematisk med utforskende aktiviteter, begrunnelser, argumenter og bevis
- kan bruke og vurdere kartleggingsprøver og ulike observasjons- og vurderingsmåter, for å tilpasse opplæringen til elevenes ulike behov
- kan kommunisere med elever, enkeltvis og i ulike gruppesammensetninger, lytte til, vurdere og gjøre bruk av elevers innspill, og institusjonalisere kunnskap
- kan analysere og vurdere elevers tenkemåter, argumentasjon og løsningsmetoder fra ulike perspektiver på kunnskap og læring
- kan forebygge og oppdage matematikkvansker og tilrettelegge for mestring hos elever med ulike typer matematikkvansker
GENERELL KOMPETANSE
Studenten
- har forståelse for matematikkfagets betydning som allmenndannende fag
- har innsikt i matematikkfagets rolle innenfor andre fag og i samfunnet for øvrig
- har innsikt i matematikkfagets betydning for deltakelse i et demokratisk samfunn
Innhold
Algebra
Faktorisere og forkorte algebraiske uttrykk - regne med formler - ligninger av første og andre grad - enkle ulikheter - ligningssystemer med to ukjente - betydningen av likhetstegnet
Funksjoner
Funksjonsbegrepet - lineære funksjoner - enkle andregradsfunksjoner - rasjonale funksjoner - eksponentialfunksjoner - ulike representasjonsformer - anvendelser av funksjoner i praktiske situasjoner
Statistikk
Innsamling og representasjon av data - tolkning av diagrammer - sentralmål og spredningsmål
Kombinatorikk og sannsynlighetsregning
Sannsynlighetsbegrepet - realtiv frekvens og teoretisk sannsynliget - store talls lov - uniform sannsynlighetsmodell - kombinatorikk
Fagdidaktikk
Elevers tenkemåter og holdninger - Undervisningsformer og arbeidsmåter i faget
IKT
Nettsteder - Excel (regneark) - Geogebra (graftegner).
Arbeids- og læringsformer
Matematikk 102 går over ett semester. Det legges opp til varierte arbeidsmåter. Arbeidet i studiet vil bli organisert på to måter; gjennom samlinger på studiestedet og kommunikasjon mellom faglærere og studenter på nettet. En vil gjennomføre en fellesamling i løpet av modulen. På denne samlingene vil det foregå både fellesforelesinger, gruppearbeid, individuelle øvinger, veiledning, praktisk arbeid osv. Mellom samlingene vil det bli gitt undervisning på nettet. Det blir gitt en obligatorisk oppgave i kurset, der en del av arbeidet med denne vil være knyttet til praksis.Oppgaven kan gis som en tverrfaglig oppgave i samarbeid med pedagogikk
Vurderingsformer
Den obligatoriske oppgaven vurderes til godkjent/ikke godkjent. Oppgaven må være godkjent før kurset kan godkjennes. Den avsluttende eksamen er en individuell skriftlig prøve på 5 timer i slutten av fjerde semester. Eksamen vurderes etter en skala, gradert fra A til F hvor A er beste og E er laveste karakter for bestått. Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.
Tillatte hjelpemidler: kalkulator, tegne- og skrivesaker.
Matematikkdelen av LK06, samt er formelark, vedlegges eksamensoppgaven.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Peer Andersen <peer.andersenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ian Hector Harkness - 25.10.2015