Naturfag 1 - Naturstudier, økologi, zoologi og kjemi NAT 101

Læringsutbytte

Etter arbeid med faget skal studenten

ha kunnskap om
• økologi og kretsløp i naturen
• dyregrupper og utvalgte arter av dyr
• hvordan stoffer er bygd opp, organisert i periodesystemet og enkle kjemiske reaksjoner
• naturfagdidaktikk og naturfag i grunnskolen

ha ferdigheter i
• å gjennomføre ekskursjoner med anvendelse av ulike naturfagsmetoder.
• å anvende bestemmelseslitteratur og relevant naturfagsutstyr.
• å ta utgangspunkt i elevenes hverdagserfaringer og bruk av lokale læringsarenaer.
• å planlegge, gjennomføre og vurdere naturfagundervisning.
• muntlig framlegg, argumentasjon, lesing og tolking av naturfaglige tekster.
• regning for å utarbeide resultater fra egne målinger.
• bruk av digitale verktøy knyttet til eksperimenter, feltarbeid og annen undervisning.

ha generell kompetanse i
• å forstå sin rolle og praksis som naturfaglærer.
• hvordan man kan videreutvikle elevenes sansing, oppdagerglede og undring knyttet opp mot målområdet forskerspiren.
• hvordan man kan tilrettelegge for læring som fremmer elevenes naturglede, kunnskap og engasjement for miljøet.
• naturvitenskapens metoder og tenkemåter
• sikkerhet i naturfagundervisning.

Innhold

I dette naturfagemnet er innholdet delt i tre delemner: Økologi, zoologi og kjemi.
Økologi: Økosystemenes oppbygning og prosesser, økologiske tilpasninger, biologisk mangfold og feltarbeid i ulike biotoper.
Zoologi: Dyregruppenes systematikk, anatomi og fysiologi, med fokus på praktiske aktiviteter og ekskursjoner.
Kjemi: Grunnleggende kjemi med spesiell vekt på stoffers oppbygning, periodesystemet, enkle kjemiske reaksjoner og laboratorieforsøk.

Arbeids- og læringsformer

• forelesning og veiledning
• praktiske aktiviteter ute og inne
• feltarbeid inkludert et feltkurs over 2-3 dager
• arbeid i grupper og individuelt
• muntlige framlegg
• skriftlige oppgaver

Det er obligatorisk frammøte under praktiske aktiviteter og feltarbeid. Undervisning med obligatorisk frammøte blir oppgitt i semesterplanen ved starten av hvert semester. For krav om deltakelse i obligatorisk undervisning vises til gjeldene retningslinjer ved Høgskolen i Telemark.

Vurderingsformer

Underveisvurdering

Obligatoriske arbeidskrav defineres nærmere i semesterplanen. Arbeidskravene må være godkjente for at studenten skal få sluttkarakter.

Sluttvurdering

  • Skriftlig, individuell eksamen, karakter A-F. Teller 60 % av sluttkarakteren.
  • Muntlig, individuell eksamen, karakter A-F. Teller 40 % av sluttkarakteren.

Sluttkarakteren blir angitt på vitnemålet.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Jorunn Simones <jorunn.simonesSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ian Hector Harkness - 25.10.2015