Naturfag 1 - Botanikk, kropp og helse, fysikk, verdensrom, geofag og miljø NAT 102

Læringsutbytte

Etter arbeid med faget skal studenten

ha kunnskap om

  • planter og kjennetegn hos et utvalg av norske plantefamilier.
  • sansene og de viktigste organsystemene i menneskekroppen.
  • pubertet og rusproblematikk.
  • magnetisme og elektrisitet.
  • fysiske fenomener knyttet til vann, luft, lys og lyd.
  • jorda og solsystemet.
  • vær og klima.
  • bergarter og mineraler.
  • miljøutfordringer
  • naturfagdidaktikk og naturfag i grunnskolen.

ha ferdigheter i

  • identifisering av et utvalg planter ved bruk av flora
  • å gjennomføre aktiviteter og ekskursjoner med utforskende naturfagmetoder.
  • å gjennomføre enkle teknologi og design prosjekter.
  • å anvende relevant naturfagsutstyr.
  • å ta utgangspunkt i elevenes hverdagserfaringer og bruk av lokale læringsarenaer.
  • å planlegge, gjennomføre og vurdere naturfagundervisning.
  • muntlig framlegg, argumentasjon, lesing og tolking av naturfaglige tekster.
  • å gjøre beregninger i fysikk.
  • bruk av digitale verktøy knyttet til eksperimenter, feltarbeid og annen undervisning.

ha generell kompetanse i

  • å forstå sin rolle og praksis som naturfaglærer.
  • naturvitenskapens metoder og tenkemåter.
  • sikkerhet i naturfagundervisning.

Innhold

I dette naturfagemnet er innholdet delt i delemnene: Botanikk, kropp og helse, fysikk, teknologi og design, verdensrommet, geofag og miljø.

Botanikk: Systematikk og morfologi hos planter, lav og sopp. Plantebestemmelser. Innføring i fotosyntese, cellerespirasjon og formering hos planter.

Kropp og helse: Menneskekroppens sanser og organsystem. Pubertet, seksualitet, fosterutvikling og fødsel. Ernæring, livsstil og rusproblematikk.

Fysikk: Innføring i energibegrepet, magnetisme, elektrisitet og fysiske egenskaper til vann, luft, lys og lyd.

Teknologi og design: Planlegging og gjennomføring av teknologi og design prosjekter.

Verdensrommet: Jorda, solsystemet og universet.

Geofag: Mineraler og bergarter. Vær og klima.

Miljø: Kildesortering og kretsløp i naturen. Bærekraftig utvikling.

Arbeids- og læringsformer

• forelesning og veiledning
• praktiske aktiviteter inne og ute
• arbeid i grupper og individuelt
• muntlige framlegg
• skriftlige oppgaver

Det er obligatorisk frammøte under praktiske aktiviteter og feltarbeid. Undervisning med obligatorisk frammøte blir oppgitt i semesterplanen ved starten av hvert semester. For krav om deltakelse i obligatorisk undervisning vises til gjeldene retningslinjer ved Høgskolen i Telemark.

Vurderingsformer

Underveisvurdering

Obligatoriske arbeidskrav defineres nærmere i semesterplanen. Arbeidskravene må være godkjente for at studenten skal få sluttkarakter.

Sluttvurdering

  • Skriftlig, individuell eksamen, karakter A-F. Teller 60 % av sluttkarakteren.
  • Muntlig, individuell eksamen, karakter A-F. Teller 40 % av sluttkarakteren.

Sluttkarakteren blir angitt på vitnemålet.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Roar Kråkenes <roar.krakenesSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ian Hector Harkness - 25.10.2015