Kroppsøving 1 KRØ 102
Læringsutbytte
Studenten:
Kunnskap
- har fagdidiktisk kunnskap til å anvende og dokumentere hvordan undervisning og læring praktiseres
- har kunnskap om fysisk aktivitet og kroppsøving i et folkehelseperspektiv
- har kunnskap om hvordan de grunnleggende ferdighetene bidrar til økt læring i faget
Ferdigheter
- kan planlegge, gjennomføre og kritisk vurdere undervisning i kroppsøving
- kan legge til rette for å lede læringsarbeid gjennom varierte arbeidsmåter i leik og ulike aktiviteter
- kan vurdere kompetanse og forutsetninger som grunnlag for tilpasset opplæring
- kan vurdere elevenes måloppnåelse etter kompetansemålene og begrunne vurderingene
Generell kompetanse
- kan forstå, utøve og utvikle kroppsøving som allmenndannende fag
- kan ta ansvar for kontinuerlig utvikling av egen profesjonalitet
- kan kommunisere med elever, foresatte og kolleger om problemstillinger knyttet til kroppsøving og kroppslig læring
Innhold
Praktiske aktiviteter
Arbeidet med praktiske aktiviteter er i hovedsak rettet mot undervisning i grunnskolen trinn 1-7. Det legges vekt på en grunnleggende opplæring i et utvalg idretts- og bevegelsesaktiviteter. Det vil også bli en introduksjon til vinterfriluftsliv. Hvilke praktiske aktiviteter som kjøres vil fremgå av semesterplanen.
Fagdidaktikk
- Gjennomgang av ulike undervisningsmetoder knyttet til kroppsøvingsfaget
- Praktisk gjennomføring av undervisningsmetoder som er spesielt tilknyttet små- og mellomskoletrinnet
Fysisk aktivitet og helse
Målområdet skal gi studentene grunnleggende teoretiske perspektiv for å kunne forstå sammenhengen mellom fysisk aktivitet og helse og effekter av fysisk aktivitet. Studentene skal videre kunne gjøre rede for hvordan fysisk aktivitet og helse endrer seg fra barneårene og over i voksen alder og hvordan fysisk aktivitetsvaner kan etableres. Kurset skal også bidra til at studentene får innsikt i sentrale nasjonale dokumenter om fysisk aktivitet og helse.
- Fysisk aktivitet, helse og livsstil
- Fysisk aktivitet barn, unge og skole
- Nasjonale føringer om fysisk aktivitet og helse
- Fysisk aktivitet og psykisk helse
- Idrettsskader
- Kosthold
- Spiseforstyrrelser og doping
Arbeids- og læringsformer
Studentarbeid, lærerstyrte- og studentstyrte forelesninger. Studieoppgaver, både individuelle og i gruppe. Gjennom å knytte fagstoffet til studentenes egne erfaringer skal de engasjeres og motiveres til deltagelse og diskusjon i plenum eller i grupper. Idrettsaktiviteter, leik og friluftsliv vil bli presentert på den årstid de naturlig hører til. I tillegg til undervisningen blir det satt av tid til selvstudium, egentrening og egenaktivitet.
Vurderingsformer
Obligatoriske arbeidskrav.
Minst 80% deltakelse på praktiske aktiviteter.
Underveisvurdering innen praktiske aktiviteter teller 40% av karakteren i emnet. Vurderingsgrunnlaget er studentenes egenferdighet, innsats og framgang og kunnskap.
3-timers skriftlig eksamen i fysisk aktivitet og helse. Teller 60% av karakteren.
Alle praktiske aktiviteter og underveisoppgaver må være bestått for å få karakter i emnet.
Det gis én samlet karakter på vitnemålet, gradert fra A til F, hvor A er beste og E er laveste ståkarakter. Hvert delemne må ha bestått karakter for at hovedemnet skal være bestått.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Jon Einar Bergsland <jon.e.bergslandSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ian Hector Harkness - 01.11.2015